LVM keskeytti liikenneverkkoyhtiön valmistelun

24.1.2017, klo 15.41

Viime torstaina julkistettu selvitys teiden yhtiöittämisestä on vedetty pois lausuntokierrokselta eikä hallitus aio edistää väyläyhtiön perustamista.

Liikenneministeri Anne Berner julkisti torstaina 19.1. selvityksen uuden liikenneverkkoyhtiön perustamisesta, minkä myötä Suomen tieverkko siirtyisi uuden yhtiön omistukseen. Selvitys nosti kansalaisten kriittisen palautteen ja asian saamaan mediajulkisuuden ennennäkemättömän korkealle tasolle. Nämä seikat ja poliittisen tuen puute johtivat maanantaina 23.1. selvityksen keskeytykseen pääministeri Sipilän johdolla.

Jos esitystä vetää karkeasti yhteen, siitä löytyi monien liikennepolitiikan ulkopuolelle ulottuvien tavoitteiden lisäksi kaksi keskeistä asiaa – tiestön rahoitus ja autoveron poistaminen. Nämä asiat oli selvityksessä niputettu yhteen, vaikka ne muodostavatkin kaksi erillistä kokonaisuutta.

Yhtiöittäminen ei ole ainoa ja vaihtoehdoton tapa korjausvelan hoitamiseksi, vaikka niin annettiin ymmärtää. Tärkeää olisi nyt löytää malli, jossa veronmaksajien rahat ohjautuvat ilman turhia välikäsiä tienpitoon ja korjausvelan umpeen kuromiseen.

Autovero on viime vuodet ollut tasaisessa laskussa, pois lukien vuoden 2012 veronkorotus. Vielä 2000-luvun alussa uusien autojen osalta vero oli lähes kaksinkertainen nykytasoon verrattuna ja sitä ennen vieläkin korkeampi. Tätä kehitystä tulee jatkaa ja tarvittaessa nopeuttaa. Veroa ei olisi nyt kuitenkaan voitu kerralla poistaa ilman täyden veron jo maksaneiden hyvittämistä. Koska kyse on miljardiluokan kysymyksestä, poliittinen realiteetti on, että oikeudenmukaisen ratkaisun vaatimaa rahoitusta ei olisi ollut saatavilla.

”Hyvää selvityksessä ja sen myötä nousseessa keskustelussa on se, että nyt kaikki ovat tietoisia kahdesta keskeisestä ongelmasta. Autoverosta luopuminen ja tiestön korjausvelan hoitaminen ovat asioita, joihin on löydettävä ratkaisun tueksi laaja-alainen parlamentaarinen poliittinen tahto ja sitoutuminen”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Autoliiton tiedotteita liikenneverkkoasiasta:

18.4.2016 Maksetaanko tiestö kahteen kertaan