Mitä tapahtuu, jos polttoaine loppuu?

Polttoaineen loppuminen kesken ajon ei ole nykyään kovinkaan yleistä. Toki jollekin autoilijalle niin pääsee joskus tapahtumaan, mutta mistään erityisestä ilmiöstä ei voida puhua. Vaikka polttoaineen loppumisesta ei auton tekniikalle varsinaisia vaurioita useinkaan aiheudu, kannattaa sitä pyrkiä välttämään. Auton sammuessa tien poskeen matka keskeytyy ikävästi ja oma aikataulu pettää. Jotkut autoista voivat myös imaista tankin pohjalla olevia epäpuhtauksia polttoainesuodattimeen, mikä saattaa aiheuttaa suodattimen tukkeutumisen.

Osassa autoja moottori sammuu automaattisesti, vaikka tankissa on vielä hieman polttoainetta jäljellä. Tällä pyritään estämään tankin pohjalla olevien epäpuhtauksien pääsy eteenpäin polttoainejärjestelmässä sekä poistamaan ilmaustarvetta dieselautoissa. Mikäli kyseinen automatiikka sammuttaa moottorin, pitää polttoainetta usein lisätä melko paljon ennen kuin moottori on taas käynnistettävissä uudelleen – pelkkä viiden litran kanisterin tyhjentäminen tankkiin ei siis välttämättä riitä.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Mittaustarkkuus voi kärsiä poikkeavista tankkaussykleistä

Auton polttoainemittariin ja toimintamatkanäyttöön tulee herkästi epätarkkuutta, jos autoon tankkaa useita kertoja peräkkäin pieniä määriä polttoainetta niin, että tankki jää aina vajaaksi. Joidenkin automerkkien kohdalla epätarkkuutta aiheutuu myös tankattaessa pieniä määriä tankin ollessa lähes täynnä. Tätä tapahtuu esimerkiksi autokorjaamojen sijaisautojen kohdalla, jotka asiakas tankkaa aina täyteen ennen palauttamista. Varsin usein sijaisautoilla ajetaan vain muutamia kilometrejä tankkausten välillä.

Toimintamatkanäyttö ja polttoainemittari näyttävät varmimmin oikein, kun alun perin täysi tankki ajetaan viimeiselle neljännekselle, jonka jälkeen se tankataan täyteen viimeistään polttoainevalon syttyessä.

Olennaista on muistaa, että järjestelmien toiminnassa ja herkkyydessä on paljon automerkki- ja mallikohtaista vaihtelua.

Viisarin nopea putoaminen saattaa yllättää

Monessa autossa polttoainemittari laskee varsin hitaasti puoleen tankkiin ja sitten jälkimmäinen puolikas kuluukin huomattavasti nopeammin. Tämä johtuu usein siitä, ettei auton polttoainetankki ole muotoilultaan symmetrinen. Mittarin näyttäessä puolta tankkia polttoainetta on siis todellisuudessa jäljellä vähemmän.

Myös perävaunun vetäminen saattaa tietyissä autoissa nostaa kulutusta yllättävän paljon. Erittäin polttoainetaloudelliseksi viritetyn pienen turbomoottorin kulutus saattaa lähes tuplaantua, kun perään laitetaan kuomullinen, jarruton perävaunu – painavammasta puhumattakaan.

Taina referenssi

Paljon autoilevana paras apu Autoliiton jäsenyydestä on henkinen turvallisuuden tunne, että apu on hyvinkin nopsaan saatavilla. Lisäksi Moottorista saa mukavasti vinkkejä autoiluun ja matkoille.

Taina, Söderkulla

Pakkaskauden haasteet

Talvella saattaa joskus käydä niin, että polttoaineen täyttöluukun kansi on jäätynyt kiinni, kun olisi tarkoitus tankata. Tankissa tulisikin pitää aina sen verran polttoainetta, että sillä pääsisi tarvittaessa ajamaan johonkin lämpimään pysäköintihalliin sulattelemaan autoa ja sieltä vielä takaisin huoltoasemalle tankkaamaan – ilman, että polttoaineen loppumista pitää jännittää.

Monista autoista löytyvä polttoainetoiminen lisälämmitin toimii yleensä niin, ettei se enää käynnisty polttoaineen merkkivalon sytyttyä. Tällöin luvassa on kylmäkäynnistys ja muutenkin kylmää kyytiä. Käytännössähän polttoainetoiminen lisälämmitin käy pakkasilla usein myös ajon aikana – kuljettajan asiaa edes tiedostamatta. Nykymoottorit itsessään tuottavat varsin vähän ns. hukkalämpöä, jolla matkustamon lämmitys on perinteisesti hoidettu.

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin ja valitse itsellesi sopiva jäsenyys.

Tutustu jäsenyyksiin