Tiepalvelu auttaa renkaan puhjetessa

Autoliiton jäsenyys on autoilijan tärkein lisävaruste rengasrikon sattuessa. Plus- ja Premium-jäsenillä Tiepalvelun käyttö sisältyy jäsenmaksuun. Oli kyseessä sitten puhjenneen renkaan vaihtaminen, paikkaus tai auton hinaaminen korjaamolle, siitä ei tule jäsenelle lisäkustannuksia. Perus-jäsenet ja muut autoilijat saavat hekin tiepalveluapua maksua vastaan. Tiepalvelu auttaa monissa eri ongelmatilanteissa ja takaa matkan jatkumisen.

Suomen sääolosuhteet asettavat tien päällä tapahtuvalle työskentelylle omat haasteensa. Sade, lumipyry ja pimeys lisäävät onnettomuusriskiä näkyvyyden heikentyessä. Mikäli puhjennut rengas on ajoradan puolella, ei kokeneenkaan autoilijan kannata lähteä vaihtamaan rengasta itse, vaan tällöin on viisainta kääntyä ammattilaisen puoleen. Tiepalvelua käyttämällä säästyt mahdollisilta ylimääräisiltä kuluilta, joita voi syntyä esimerkiksi tunkin kaatuessa tai auton lähtiessä liikkeelle.

Olin lähdössä perheeni kanssa matkalle, kun autosta kuului tyhjenevän renkaan pihinää. Soitin Autoliittoon, jonka tiepalvelumies paikkasi renkaan 15 minuutissa. Matka oli pelastettu.

Jouni, Helsinki

Huolehdi turvallisuudesta

Renkaan puhkeaminen kovassa vauhdissa aiheuttaa vaaratilanteen, sillä auto alkaa yleensä puoltaa voimakkaasti puhjenneen renkaan puoleiseen suuntaan. Tällöin on tärkeintä pysyä rauhallisena ja saada auto hallintaan ja kulkemaan kaistan mukaisesti, samalla nopeutta varovaisesti hidastaen.

Kun auto on hallinnassa, etsi mahdollisimman turvallinen pysähtymispaikka. Osoita suuntamerkillä selkeästi muille autoilijoille, että olet pysähtymässä. Jos joudut pysäyttämään auton tien sivuun, pukeudu yhdessä matkustajien kanssa heijastinliiveihin, laita hätävilkut päälle ja ohjaa tarvittaessa matkustajat kauemmas ajoradasta. Tarkista, että autosta poistuminen on turvallista.

Jokaisessa ajoneuvossa tulee olla varoituskolmio, joka kannattaa sijoittaa tarpeeksi etäälle niin, että muut autoilijat ehtivät reagoida siihen. Myös otsalamppua on aina hyvä pitää mukana yllättävien tilanteiden varalta.

Puhjenneen renkaan kanssa ei kannata ajaa turhaan ylimääräistä, sillä vaarana on vanteen ja mahdollisesti muidenkin osien vioittuminen. Lisäksi itse rengaskin kärsii, eikä sitä ole välttämättä enää mahdollista korjata. Renkaan puhkeamista voi ehkäistä huolehtimalla riittävästä ilmanpaineesta. Renkaiden kunto kannattaa myös tarkastaa säännöllisesti.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Renkaan vaihtaminen tai hätäpaikkaus itse

Jos olet kokenut autoilija, sinulla on asianmukaiset varusteet ja auto on turvallisessa paikassa, voit yrittää ratkaista tilanteen itse. Vanhemmissa autoissa on yleensä mukana vararengas, jonka ilmanpaine kannattaa muuten tarkistaa säännöllisin väliajoin, uudemmissa puolestaan paikkausaine.

Puhjennut rengas vaihdetaan vararenkaaseen normaalissa työjärjestyksessä. Vararenkaalla ajettaessa on tärkeää noudattaa ajoneuvon ohjekirjassa mainittua nopeusrajoitusta, joka on yleensä korkeintaan 80 km/h. Ota huomioon, että vararengas voi olla tarkoitettu toista vuodenaikaa varten eikä välttämättä sovellu ajoon tapahtumahetkellä vallitsevissa sääolosuhteissa. Monesti tällaisissa tilanteissa onkin viisainta turvautua hinausauton apuun.

Paikkausaine sopii käytettäväksi, kun renkaan tyhjenemisen on aiheuttanut esimerkiksi naula tai lasinsiru ja vuotokohta on enintään muutaman millin kokoinen. Paikkaus aloitetaan etsimällä vuotokohta, tarkistamalla sen laajuus ja poistamalla tarvittaessa puhkeamisen aiheuttanut esine. Tämän jälkeen kannattaa tutustua paikkausainepullossa tai auton käyttöohjekirjassa annettuihin korjausohjeisiin ja toimia tarkasti niiden mukaan.

Paikkausaineen lisäämisen jälkeen on tärkeää lähteä heti ajamaan maltillisella ajonopeudella. Näin varmistetaan, että paikkausaine leviää tasaisesti ja toimii siten tarkoituksenmukaisesti. Muutaman kilometrin ajon jälkeen on syytä pysähtyä tarkistamaan renkaan ilmanpaine. Tien päällä tehty renkaan paikkaaminen on vain hätäapu – varsinainen paikkaaminen tulee tehdä rengasliikkeessä.

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin, valitse itsellesi sopiva jäsenyys ja hyödynnä lukuisat rahanarvoiset jäsenetusi.

Tutustu jäsenyyksiin