Lisätietoja sähköautoilusta

Polttomoottoriautoiluun tottuneelle sähköauton käyttäjäksi vaihtaminen herättää monia kysymyksiä. Monia kiinnostaa etenkin se, kuinka sähköauton tai ladattavan hybridin saa vaivattomimmin ladatuksi omassa arjessa. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.

Sähköautoilun hinta ja lataaminen

Sähköautoilun hinta kiinnostaa varmasti kaikkia. Julkisen latauspaikkojen lataushintaviidakko onkin varsin sekava ja toimijoita on paljon, samoin kuin lataustehoja. Kerromme Kysy autoista -juttusarjassa esimerkiksi mistä johtuu sähköauton lataajan yllättänyt hintaero samalla latauspaikalla.

Valtaosa suomalaista, ja autoilijoista asuu taloyhtiössä. Kysy autoista -juttusarja paljastaa myös, millä perustein taloyhtiö voi kieltää sähköauton lataamisen sähkötolpasta.

Sähköauton lataamisen käytännöistä vallitsee monenlaisia käsityksiä ja ennakkoluuloja netin keskustelupalstoilla. Esimerkiksi sukolaturin riittävyys kotilaturiksi herättää kysymyksiä, joihin vastaamme.

Entä voiko jatkojohtoa käyttää, jos auton lataus ei muuten onnistu?

Äänimerkkejä, kulutuslukemia ja vetokykyä

Tiedätkö, miksi sähköautoista kuuluu keinotekoinen ääni, vaikka ne ovat teknisesti lähes äänettömiä?

Kysy autoista -juttusarja pureutuu myös sähköautojen kulutukseen. Sähköautojen kulutuksissa on nimittäin suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km.

Suomessa on rekisterissä noin miljoona peräkärryä. Kysy autoista -juttusarjassa kerromme myös, ettei sähkövoimalinja ole mikään este vetää peräkärryä, onhan jo tarjolla lukuisia vetokykyisiä sähköautoja.

Lue vastauksia kysymyksiin Moottorin Kysy autoista -palstalta:

Latausasiat vireille taloyhtiössä

Taloyhtiön pysäköintialueella ei välttämättä ole vielä sähköauton latausmahdollisuutta. Taloyhtiössä saattaa kuitenkin olla muitakin, joita latausjärjestelyt kiinnostavat, joten innokas laittaa asian vireille omassa taloyhtiössä. On järkevää edetä teettämällä kysely lataushalukkuudesta asukkaiden kesken, ja tässä asiassa kannattaa tietty olla yhteyksissä ennakolta isännöitsijän ja/tai taloyhtiön hallituksen kanssa. Taloyhtiön sähköjärjestelmän tilanne eli järjestelmän sähkötekninen kestokyky ja muunneltavuus ovat tärkeä lähtökohta.

Kannattaa siis lähteä liikkeelle nykytilanteen selvittämisestä, jossa on myös oleellista, ovatko autopaikat suoraan taloyhtiön hallinnassa vaiko osakkeilla hallittavia?

Kiinteistöliitosta saa apua ja neuvoja siihen, mitkä ovat latauksen järjestämisen edellytykset. Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia opastaa liiton nettisivuilla esimerkiksi, että ”jos latauspaikat ovat osakkeilla hallittavia, voidaan latausmahdollisuudet edelleen toteuttaa myös yhtiön hankkeena niin, että kustannukset kohdentuvat uudistuksesta hyötyville autopaikkaosakkaille, tai toisaalta osakasvähemmistön hankkeena niin, että hankkeeseen suostuvat kattavat siitä aiheutuvat kustannukset. Tässäkin tilanteessa on mahdollista jättää itse latauslaitteen hankinta osakkaan muutostyönä toteutettavaksi, jolloin luonnollisestikin siitä aiheutuvat kustannuksetkin ja kunnossapito jäävät osakkaalle.”

Perusperiaatteena latausmahdollisuuksia toteutettaessa tulisi neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan olla, että lataamisesta koituva kustannus jää käyttäjän maksettavaksi.

”Näin ollen kulutettu sähkö tulee voida mitata ja siitä koituva kulu periä käyttäjältä”, Haltia kirjoittaa.

ARA päättää avustuksista

Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen eli sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. ARAn avustuksista saa lisätietoa täältä.

ARAn avustuksen suuruus on 35 % toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa. Avustuksiin on varattu tälle vuodelle 5,5 miljoonan euron määrärahat.

Sähköinen liikenne ry, Motiva, Sesko, STEK…

Autoliitto (AL-lataus Oy) on jäsen Sähköinen liikenne ry:ssä. Yhdistys tuottaa mm. Sähköisen liikenteen tilannekatsauksen Suomessa, jossa on tilastotietoa niin ladattavien autojen kuin latausverkostonkin osalta.

Emobility (teknologiateollisuus.fi)

Motivan uusi Sähköautoillen.fi-sivusto kokoaa hyödyllistä tietoa mm. sähköauton valintaan ja lataukseen liittyen. Sivustolta löytyy myös Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas, Sesko ry:n julkaisema Sähköajoneuvojen lataussuositus sekä Arjen älykäs sähköautoilu -hankkeen oppaat.

Sähköautoillen.fi

Sähköautoilijaa tai ladattavaa hybridiä käyttävää autoilijaa kiinnostavaa tietoa voi hakea myös Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n ylläpitämiltä kotisivuilta.

Sähköajoneuvojen latauslaitteistojen asennustyö tulee teettää urakointioikeudet omaavalla sähköurakoitsijalla, joita löytyy täältä.

Lähteet: Moottori, Motiva, Sesko, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Kiinteistöliitto, ARA