Ongelmat usein vältettävissä ennakoinnilla

Akkuongelmien välttämiseksi on tärkeää ennakoida: jos polttomoottoriautoissa starttimoottori on pyörittänyt normaalia laiskemmin jo lämpimillä keleillä, on enemmän kuin todennäköistä, että ongelmia on luvassa kovien pakkasten myötä. Mikäli akun kunto epäilyttää, sen voi käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin.

Akun tyypillinen käyttöikä on noin viisi vuotta. Akun vaihtaminen kannattaa jättää ammattilaiselle, joka tietää, millainen akku autoon kuuluu ja miten se on syytä asentaa. Usein auton järjestelmille on tarpeen kertoa testerillä, että autoon on nyt asennettu uusi akku. Akun vaihto edellyttää monesti myös samanaikaista virransyöttöä auton järjestelmiin. Tätä varten akkuammattilaisilla on omat erikoistyökalunsa.

Vaikka autossa olisi uusi akku, auto ei välttämättä käynnisty, jos akun varaustila on päässyt laskemaan liikaa. Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi.

Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä lisä, ja sen hankkimista kannattaa harkita varsinkin silloin, kun autolla tulee ajettua lähinnä lyhyitä matkoja. Keskeinen ongelma on, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa. Tähän löytyy ratkaisuksi tarvikevarusteena asennettava akkulämmitin. Lämmin akku sekä vastaanottaa että luovuttaa virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.

Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja -ilmoituksilta sekä pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Käytä auton sähkölaitteita harkiten

Erityisesti haasteellisissa pakkasolosuhteissa kuljettajan kannattaa käyttää auton sähkölaitteita säästeliäästi mutta kuitenkin turvallisuudesta tinkimättä. Jos ajetaan koko ajan esimerkiksi penkkien-, peilien-, ohjauspyörän-, tuulilasin- ja takalasinlämmittimet päällä, kuluu virtaa tarpeettomasti. Näitä järjestelmiä kannattaa käyttää vain sen aikaa, kun on oikeasti välttämätöntä. Turvallisuudesta ei kuitenkaan pidä tinkiä. Myös erilaiset saatto- ja tervetuliaisvalot kannattaa kytkeä pois toiminnasta. Ne saattavat napata 12 voltin käynnistysakusta virtaa juuri sen verran, ettei käynnistys enää onnistu.

Tämän päivän autoihin – tai autoilla – ei kannata antaa apuvirtaa omatoimisesti. Virhe esimerkiksi kaapelien kytkennässä tai huonot kaapelit saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita molempien autojen sähköjärjestelmiin.

Kohdatessasi akkuongelmia on järkevää tilata paikalle Autoliiton Tiepalvelun ammattilainen, jolla on vankka kokemus ja asianmukaiset, nykyaikaisen ajoneuvotekniikan edellyttämät välineet sekä vastuuvakuutus mahdollisten inhimillisten vahinkojen varalle. Autoliiton maksuton Tiepalvelu kuluu Plus- ja Premium-jäsenyyksiin. Lisäksi maksullinen tiepalvelu auttaa hädän hetkellä kaikkia autoilijoita, oli tämä Autoliiton jäsen tai ei.

Salla referenssi

Auton akku oli tyhjentynyt Hangossa ja toisella kerralla auto hyytyi Helsingissä. Kuulun mieluusti Autoliittoon, koska vastaavissa tilanteissa apua saa helposti ja nopeasti.

Salla, Helsinki

Miksi apuvirtaa ei kannata antaa itse?

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin ja valitse itsellesi sopiva jäsenyys.

Tutustu jäsenyyksiin