Autonavaimen säilytys

Autonavaimen jäämistä auton sisäpuolelle voi ehkäistä laittamalla sen aina samaan varmaan paikaan siirryttäessä pois ratin takaa. Paras paikka autonavaimelle on housuntasku. Mikäli avainta pitää takin taskussa, on sen autoon sisälle jäämisen riski suurempi: takki tulee usein riisuttua ja heitettyä takapenkille tai tavaratilaan.

Pidemmälle matkalle kannattaa ottaa aina mukaan vara-avain ja antaa se jonkun muun samassa autoseurueessa matkustavan huolehdittavaksi. Vara-avain on muutenkin paras apu varsinaisen avaimen jäädessä autoon sisälle – jos se vain on helposti ja järkevän matkan päästä saatavilla.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Mitä tehdä, kun avaimet jäävät sisälle autoon?

Mikäli vahinko tapahtuu ja avaimet jäävät sisälle autoon, kannattaa ensimmäiseksi luoda kokonaiskuva tilanteesta. Onko ulkona kuuma kesäpäivä ja autossa pieniä lapsia tai esimerkiksi lemmikki? Suorassa paisteessa seisovan auton lämpötila nousee nopeasti, ja silloin apua kannattaa kutsua paikalle aikailematta.

Ennen avun kutsumista paikalle paikalle, kannattaa vielä tarkistaa yksitellen ovet ja takaluukku siltä varalta, että jokin niistä olisikin jäänyt raolleen. Jos ovet ovat visusti lukossa eikä vara-avainta ole saatavilla, kannattaa soittaa apua paikalle. Autoliiton maksuton Tiepalvelu kuluu Plus- ja Premium-jäsenyyksiin. Lisäksi maksullinen tiepalvelu auttaa hädän hetkellä kaikkia autoilijoita, oli tämä Autoliiton jäsen tai ei.

Autoliiton tiepalveluhenkilö kartoittaa tilannekohtaisesti, miten seuraavaksi toimitaan. Jos vara-avainta ei ole helposti saatavilla, avataan auton ovi tiirikoimalla tai ovea varovasti, asianmukaisin työkaluin, raottamalla. Vaikka työ tehdään aina huolellisesti, ei varsinkaan jälkimmäinen vaihtoehto ainakaan varsinaisesti paranna autoa. Siksi olisikin järkevää, että käyttäjä pyrkisi omalla huolellisuudellaan välttämään avaimien sisälle jäännin ja pitäisi vara-avaimen helposti saatavilla.

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin, valitse itsellesi sopiva jäsenyys ja hyödynnä lukuisat rahanarvoiset jäsenetusi.

Tutustu jäsenyyksiin