Mikäli selaimesi ei toista alla olevaa podcastia kokonaan, kuuntele jaksot suoraan Spotifyssa.

Jakso 15: Vaalispesiaali: Mitä eduskunnassa päätetään liikennepolitiikasta

Luulot pois autoilusta -podcastin uusimmassa jaksossa pureudutaan eduskuntavaalikevääseen sekä henkilöautoilun poliittiseen päätöksentekoon! Elina Koivumäen vieraana ovat Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sekä viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen. Miten suomalaiset pidetään liikkeessä? Entä kuinka tarpeellista henkilöautoilu Suomessa on?

Jakso 14: Tieliikenteen päästökauppa ja sen vaikutukset

Luulot pois autoilusta -podcastin toisen tuotantokauden neljännessä jaksossa keskustellaan tieliikenteen päästökaupasta sekä sen vaikutuksista. Elina Koivumäen kanssa asiaan pureutuvat Markku Ollikainen ja Pasi Nieminen. Mitä päästökaupalla tarkoitetaan? Voisiko sähköautojen hankintaa tukea paremmin? Entä mikä vaikutus elinkustannusten nousulla on autoilun määrään?

Jakso 13: Autoilun kuluttajariidat

Luulot pois autoilusta -podcastin uusimmassa jaksossa keskustellaan autoilun kuluttajariidoista 2020-luvulla, kun Elina Koivumäen vieraaksi saapuvat Pauli Ståhlberg ja Pasi Nieminen. Millaisista asioista autokaupassa tällä hetkellä riidellään? Entä millä erilaisilla keinoilla riitoihin voi etsiä ratkaisuja?

Jakso 12: Liikenneturvallisuus ja sen tulevaisuus

Luulot pois autoilusta -podcastin tämänkertaisessa jaksossa keskustellaan liikenneturvallisuuden kehittymisestä ja tulevaisuuden näkymistä Suomessa. Studioon Elina Koivumäen vieraaksi ovat saapuneet Pasi Anteroinen ja Pasi Nieminen. Mitkä asiat todella vaikuttavat liikenneturvallisuuteemme?

Jakso 11: Autoilun hyödyt ja haitat

Luulot pois autoilusta -podcastin toinen kausi aloitetaan keskustelemalla autoilun hyödyistä ja haitoista, kun Elina Koivumäen vieraaksi saapuvat Oras Tynkkynen ja Pasi Nieminen. Mediassa yksityisautoilun taloudelliset ja ilmastonmuutokselliset kustannukset saavat paljon palstatilaa. Mutta mitä konkreettista hyötyä autoilusta on suomalaisille?

Jakso 10: Suomen ajokorttilain muutokset

Miten Suomen ajokorttilaki tulee uudistumaan ja miten se vaikuttaa nuorten autoiluun? Aiheesta keskustelemassa liikenne- ja viestintäministeriön kuljetus- ja pätevyysyksikön johtaja Pyry Takala ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Moottorin podcast

Moottoripodi on uusi autoihin ja autoiluun keskittyvä podcast, jota juontavat kaksi Moottori-lehden autotoimittajaa. Aake Kinnunen ja Tuomas Rajala. Podcastissa keskustellaan kaikesta autoiluun ja liikenteeseen liittyvästä, ja kurkistetaan autoalan kulisseihin.

Kuuntele Moottoripodi

Jakso 9: Autokaupan murros

Autokaupan murros on ollut käynnissä jo muutamia vuosia sitten, mutta kiihtyi huomattavasti koronapandemian ja Venäjän käynnistämän sodan myötä. Miten autokaupan murros näkyy suomalaisten henkilöautoilijoiden arjessa? Aiheesta keskustelemassa Kamux-ketjun perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski ja Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Jakso 8: Sähköautojen lataaminen ja latausinfra Suomessa

Mikä on latausinfran nykytila Suomessa ja miltä tulevaisuus näyttää? Entä mitä sähköauton lataaminen maksaa? Jaksossa vieraana Suomen latausverkon maajohtaja Aleksi Patana Virralta ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.

Jakso 7: Kaupunkipysäköinnin tulevaisuus

Kuinka paljon Helsingissä on pysäköintipaikkoja? Entä missä päätetään pysäköinnin maksullisuudesta? Mihin suuntaan kaupunkipysäköinti on kokonaisuudessaan menossa? Jaksossa vieraana Helsingin kaupungin kaupunkiympäristöstä sekä liikenne- ja katusuunnittelusta vastaava päällikkö Reetta Putkonen ja Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja Markku Lahtinen.

Jakso 6: Liikenteen automaatio ja sen tulevaisuus

Millainen tulevaisuus Suomella on edessään automaation suhteen? Entä miten tieverkostojen kuntoon voidaan vaikuttaa automaatiolla? Aiheesta keskustelemassa tekniikan tohtori sekä VTT:n robottiautoasiantuntija Matti Kutila ja TrafiComin digitalisaation, tieinfran ja tilastojen päällikkö Eetu Pilli-Sihvola.

Jakso 5: Tieverkon kunto ja korjausvelka

Missä järjestyksessä tiet kunnostetaan ja kenen vastuulla ne ovat? Miksi korjausvelka on kasvusuuntainen? Aiheesta keskustelemassa Väyläviraston Väylänpito-toimialan johtaja Virpi Anttila ja Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.

Jakso 4: Ikääntyvien autoilu

Millaisilla tavoilla hyvää ajoterveyttä voi ylläpitää? Entä mikä rooli lähipiirillä on ajotaitojen arvioinnissa? Aiheesta keskustelemassa silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Jakso 3: Polttoaineiden hintojen muodostuminen

Mistä bensiinin ja dieselin nykyhinnat muodostuvat? Entä mikä hintojen nousuun vaikuttaa? Aiheesta keskustelemassa Afry Management Consultingin johtava konsultti Esa Sipilä ja Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Podcastin kolmas jakso on äänitetty 17.2.2022, jolloin bensiinin ja dieselin litrahinta oli noin kaksi euroa.

Jakso 2: Sähköautoilu talviolosuhteissa

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun on käytössä sähköauto talvikaudella? Millä tavoin liikkumisesta saa mahdollisimman tehokasta? Aiheesta keskustelemassa Polestarin PR- ja viestintäpäällikkö Johanna Laune ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.

Jakso 1: Liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus

Miltä näyttää eri käyttövoimien eli dieselin, bensiinin, biopolttoaineiden, kaasun, sähkön ja vedyn tulevaisuus? Mitkä ovat käyttövoimien mahdollisuudet ja haasteet? Aiheesta keskustelemassa teknillisen fysiikan professori Peter Lund ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.