Fillarimestari

Autoliitto järjesti kansainvälisen autoliitto FIA:n koordinoimaa, 10-12 -vuotiaille lapsille suunnattua Fillarimestari-kilpailua (FIA European Traffic Education Contest) 17 vuoden ajan aina kevääseen 2019 saakka. Kisaan osallistui Suomessa kymmenittäin alakouluja, joiden parhaat joukkueet pääsivät mittelemään paremmuudestaan valtakunnalliseen Fillarimestari -finaaliin. Kisassa testattiin koululaisten polkupyöränhallintaa sekä liikennesääntöjen tuntemusta. Koronan katkaistua kisaperinteen,  Autoliitto alkoi tuottaa Fillarimestari-videoita, jotka toimivat liikennekasvatuksen tukena lasten vanhemmille sekä alakoulujen opettajille. Kaikki videot löytyvät Autoliiton YouTube -kanavalta.

Fillarimestarin väistämissäännöt

”Fillarimestarin väistämissäännöt” videolle on koottu tyypillisimmät liikennetilanteet, joihin lapsi joutuu pyöräillessään koulu- ja harrastusmatkoja. Videolla käsitellään erilaisia tilanteita pyörätien ja ajoradan risteyksessä sekä ajettaessa ajoradalla. Esillä on myös tilanne, jossa pyörätie päättyy ja joudutaan siirtymään ajoradan reunaan.

Vaikka videolla opetetaan väistämissäännöt niin kuin ne on tieliikennelakiin kirjoitettu, painotetaan koko ajan myös sitä, ettei omista oikeuksista kannata pitää kynsin hampain kiinni. Kaikki ihmiset tekevät liikenteessä virheitä ja jos onnettomuus on vältettävissä omasta ajovuorosta luopumalla, on se vähintäänkin järkevää.

Lasten kanssa voi keskustella esimerkiksi seuraavista teemoista:

• Pyöräilijän tilannenopeus on kaikissa tilanteissa tärkeässä roolissa: Hiljentämällä vauhtia ajoissa ja riittävästi – tai pysähtymällä – saa aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia. Myös autoilijoille jää enemmän aikaa havaita pyöräilijä.
  • Sivuilta lähestyvien väistämismerkkejä on monesti vaikea havaita.
  • Mikäli pyörätietä tai jalkakäytävää (alle 12 v.) ei ole ja pyöräilijä joutuu ajamaan ajoradalla, noudatetaan samoja väistämissääntöjä autojen kanssa. Videolla on esitetty vain yksi tällainen tilanne. Lasten kanssa kannattaa käydä läpi myös muita tyypillisiä risteystilanteita.
  • Huolellisen reitinsuunnittelun merkitys. Esimerkiksi, miten pääsee kohteeseen niin, että voi ajaa koko matkan pyöräteitä pitkin, miten selviää tienylityksistä turvallisimmin (alikulut, liikennevalot) jne.
  • Miten toimia, jos liikennevalot eivät toimi.
  • Omista ”oikeuksista” luopuminen tarvittaessa. Oikeastaan liikenteessä ei ole oikeuksia – vaan velvollisuuksia.
skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.