Suomessa vuonna 2023 rekisteröidyistä uusista henkilöautoista jo yli puolet oli ladattavia autoja. Vastaavasti käytettynä maahantuoduista autoista 61 prosenttia oli ladattavia. Kehitys on ollut voimakasta, sillä vuonna 2020 ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli noin 18 prosenttia. Sähköautojen suosion kasvuun ovat vaikuttaneet erityisesti autojen ominaisuuksien jatkuva parantuminen sekä tarjonnan lisääntyminen varsinkin nk. perheautoluokassa. Myös autojen hintojen aleneminen ja hankintatuet ovat tuoneet sähköauton useampien ulottuville.

Sähköautojen määrän lisääntyessä entistä nopeammin tarve latauspaikoille kasvaa voimakkaasti. Kotilatauspaikkojen lisäksi autoja on päästävä lataamaan matkan varrella ilman pitkää jonotusta. Tähän tarpeeseen Autoliitto vastaa rakentamalla valtakunnallisen latausverkoston yhteistyössä Virran (Liikennevirta Oy) kanssa. Lataustoiminta on osa Autoliiton sähköautoilua edistävää strategiaa, jonka tarkoituksena on tuottaa vetovoimaisia uusia palveluita suomalaisille autoilijoille ja myös kasvavalle sähköautoilijoiden joukolle.

Autoliiton latausverkoston painopisteenä on pikalatauspalvelut, joita täydennetään hitaammalla ns. AC-latauspisteillä (max. 22kW) paikkakuntakohtaisesti käytettävissä olevan tilan ja latausasiakkaan asiointitarpeen mukaisesti. Vuoden 2023 aikana avasimme 20 latausasemaa.

Latausliiketoimintaa operoidaan Autoliiton tytäryhtiön, AL-lataus Oy:n toimesta.

Rekisteröidy Autoliiton latausasiakkaaksi

Rekisteröitymällä Autoliiton latausasiakkaaksi saat latauksen jäsenhintaan Autoliiton latausasemilla. Näin et tarvitse päällekkäisiä tilejä eri latauspisteiden käyttämiseen, vaan pärjäät yhdellä tilillä Suomessa.

Sähköauton lataus jäsenhintaan
AL-lataus latausaseman havainnekuva