Tasanopeus / Regularity

Tasanopeusajo – autourheilua ”vanhaan malliin”

Tasanopeusajo on yksi kolmesta Autoliiton hallinnoimasta autourheilulajista. Tasanopeusajolla on pitkät perinteet. Lajin toi Suomeen Pro Regularity yhdistys v. 2005. Tasanopeusajojen historia on kuitenkin nykyisiä ns. sporting ralleja pidempi. Esikuvat tämän päivän tasanopeusajoihin löytyvät 1950 – luvulta. Tällä hetkellä tasanopeusajot ovat erittäin suosittuja Keski- ja Etelä-Euroopassa. Lähtöviivalle on siellä pyrkimässä runsaasti enemmän kilpailijoita kuin mitä pystytään ottamaan mukaan. Suomessa laji on vasta kasvussa.

Tasanopeusajossa kilpaillaan tiekirjalla annetulla reitillä normaalin liikenteen seassa tai rallien yhteydessä muulta liikenteeltä suljetuilla jaksoilla mahdollisimman tarkasti vaadittua nopeutta noudattaen. Nykyään tasanopeutta mitataan huomattavasti tarkemmin kuin lajin alkuaikoina. Toisaalta kokeiden eli jaksojen pituudet ovat lyhentyneet merkittävästi.

Laji on kartanlukijan laji. Alkuun pääsee trippimittarilla, kellolla ja tasanopeustaulukoilla. Elektronisten laitteiden käyttö on lajin parissa muuttumassa ja Suomen kilpailuissa laitteet ovat pääosin vapaat, kilpailukohtaisin poikkeuksin.

Tasanopeusajossa kilpailijaparin toinen osapuoli eli kartanlukija (co-driver) saa olla ajokortiton. Ikävaatimus on 15 vuotta. Kilpailijalisenssit kuitenkin vaaditaan.

Kilpailijalisenssi voi olla joko

AL-Sport -kilpailijalisenssi (40,00€ v. 2018) Autoliitosta
AKK:n kilpailijalisenssi (alkaen 50,00€ v. 2018) AKK:sta
Tutustumislisenssi (25,00€/kilpailu v.2018) kilpailutoimistosta
Harjoituskilpailuihin ei vaadita kilpailijalisenssiä.

Tasanopeusajossa Suomessa kilpaillaan mestaruudesta kahdessa eri sarjassa.

AL-Sport Cupissa on erilliset luokat moderneille ja Historic-autoille.
HTRS-sarjassa ajetaan Historic-rallien yhteydessä pelkästään Historic –autoilla.

Historic-autoksi katsotaan auto, joka on rekisteröity viimeistään 31.12.1990. Näille autoille on haettava Historic-tasanopeuspassi. Autot jaetaan vielä luokkiin rekisteröintivuoden mukaan.

Luokasta riippumatta autojen tulee täyttää kaikki tieliikenneasetuksen vaatimukset.

NEZ-sarjan (North European Zone) osakilpailut ajetaan v. 2018 Pohjoismaissa. Baltian maita on ollut ja jatkossakin on mukana sarjassa.

FIA European Trophy ajetaan v. 2018 kerrasta poikki  -periaatteella yhdessä kilpailussa; XV Rally Costa Brava Históric Espanjassa.

Jos kiinnostuit, niin lisätietoja löytyy seuraavista linkeistä:

autoliitto.fi/tasanopeus (säännöt ja AL-Sport –cup)

HistoricRallyClubFinland (HTRS-kilpailut)  sekä

FIAn tasanopeussivut fia.com