Autourheilu

Autourheilu Helsingin seudun osastossa

Aktiiviharrastajiltaan suurin ryhmä on autourheilu, jota kilpailijoina harrastaa vuosittain 30-40 henkilöä kartingista ralliin ja autosuunnistukseen, sekä ennen kaikkea AL-Sportin omissa lajeissa AutoSlalomissa, EcoRunissa ja tasanopeusajossa. Toimitsijapuolella vastaavasti tapahtumiin osallistuu aktiivisesti n 50 eri henkilöä moninaisissa tehtävissä.

Osasto on AKK-Motorsportin jäsenseura ja siten sen jäsenet ovat oikeutettuja sekä kotimaisiin, että kansainvälisiin lisensseihin kilpailijoina ja toimitsijoina.

Osaston autourheiluhistoria alkaa vuodesta 1921 eli yli 100 vuotta sitten järjestetystä Hangon Ajo – Hangöloppet maantieajokilpailusta, joka sen aikaisilla autoilla ja niillä teillä oli enemmänkin selviytymistaistelu, kuin nopeuskilpailu, vaikka ajoaika ratkaisikin. Sittemmin Hangon Ajoa on ajettu eri kilpailumuodoissa, autosuunnistuksena, taloudellisuusajona ja viime vuosina perinteisempänä tasanopeuskilpailuna. Kilpailu on yhä voimissaan ja voi hyvin sekä nauttii myös Pohjoismaisten kilpailijoiden suosiota.

Hangon Ajon lisäksi osaston autosuunnistuskilpailuihin on vuosikymmeniä kuulunut Oskarin Yöajo, joka on perinteisesti ajettu Oskarin päivänä 1.12. Vuonna 2023 päivämäärä oli lauantai 9.9. Pohjoismisena Mestaruusosakilpailuna. Autosuunnistuksessa osasto on tukeutunut yhteistyökerho UFAKin apuun.

Rallipuolella osasto järjesti vuosikausia syksyisin Helsinki-Rallin, jopa SM-tasolla. 1970-luvun lopulla Helsinki-ralli sai huomiota hankittuaan sponsoriksi Alkon teemalla ”Hylkää Huikka”!

Vuodesta 1982 alkaen vuoteen 2012 osasto järjesti myös Helsinki-Karting kilpailuja, joissa alkuvuosina tilapäisradoilla kilpailivat mm Mikat Salo ja Häkkinen.

Nykyisin AL-Sportin hallinnoimia lajeja ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo, joita kaikkia osasto säännöllisesti järjestää AL-Sport Cup-tasolla. Vuonna 2019 lajikirjoon tuli mukaan pelkästään täyssähköautoille tarkoitettu EV-Challenge.

1930-luvun alussa Helsingin Eläintarhan katuradalle järjestettiin ensin moottoripyörille ”Suomen Suurajot” ja sittemmin mukaan liittyivät autot, joten Autoklubi astui kuvaan mukaan. Tästä kehittyi sitten Äitienpäivän perinne ”Eltsu” , jota jatkui aina vuoteen 1963. Kun ajot loppuivat, päätti Eltsun sankari Curt Lincoln rakentaa moottoriradan Vantaan Keimolaan. Rata avattiin 1966 ja AK:n Helsingin piiri toimi siellä järjestelyvastuussa muiden toimijoiden ohessa. Keimola suljettiin kauden 1978 jälkeen, eikä pääkaupunkiseudulla enää ollut puhtaita ratakilpailuja ennen vuoden 1995 Sörnäisten katuradalla järjestettyä ”Thunder in Helsinki” Saksan DTM-ratasarjan osakilpailua. Erikoinen yksityiskohta on, että kilpailun aikaansaamiseksi ei löytynyt helsinkiläisiä, vaan tarvittiin lappalainen, Robert Lappalainen. Thunder-kisojen myötä 1995-97 osastolaisten ja varsinkin yhteistoimintakerho Finnairin Autokerhon ratatoimitsijoiden into kasvoi valtavasti ja 2000-luvun alusta lähtien Suomessa ei ole oikeastaan järjestetty rata-ajoja ilman Helsingin osaston toimitsija-apua.

Autourheilutoimikunta

Helsingin seudun osaston kilpailutoiminnan järjestämisestä vastaa osaston oma autourheilutoimikunta.

Vuoden 2024 alusta osaston autourheilutoimikunta organisoitiin uudelleen ja uutena puheenjohtajana aloitti Stefan Felin. Toimikunnan jäseninä toimivat: Rauli Koivunen (vpj), Markku Lehisto, Ari Parkkinen, Petri Staack, Juha Tammisto ja Kari Tornivaara