Autoslalom on loistava laji autoharrastajalle. Autoslalom tunnetaan myös Solo 2 tai autocrossina, se on nopeuslaji joka laittaa kuljettajan ja auton suoriutumaan kelloa vastaan keiloilla tehdyllä radalla. Tapahtumassa on yleensä yksi auto kerralla reitillä ja siinä korostuu kuljettajan taitoa valita ajolinjansa ja hallita autoaan.

Radat ovat erilaisia joka kilpailussa. Tyypillinen rata on noin 1,5–2,5 km pitkä sisältäen 25–35 suunnan muutosta ja kestää ajaa 150–250 adrenaliinin täytteistä sekuntia. Nopeudet pysyvät 30 ja 80 km/h välillä.

Autoslalom on ihanteellinen paikka uusille kuljettajille kehittää ajotaitojaan ja oppia lisää auton käsittelyä sekä kokeneille ja kilpailuhenkisille kuljettajille, jotka haluavat työntää itseään ja autoaan niiden rajoille.

Varuste vaatimukset ovat minimaaliset: sinun tarvitsee vain tuoda itsesi ja autosi (katsastettu ja vakuutuksissa). Kypärä on pakollinen. kypärää (vähintään hyväksytty moottoripyöräkypärä). Kilpailijan on käytettävä turvavyötä.

Autoslalomissa ajetaan AL-Sport Cup, jossa on kaikkiaan seitsemän eri luokkaa. Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti, sekä renkaiden pehmeyden mukaan. Kuljettajalla tulee olla kilpailijalisenssi (tutustumislisenssejä saa kisapaikalta).

AL-Sport myöntää autoslalomin kilpailuluvat sekä vuosilisenssit. Kaikilla AKK:n myöntämillä ja voimassa olevilla kilpailijalisensseillä on oikeus ottaa myös Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuihin osaa. Henkilö, joka tulee kauden aikana kilpailemaan vain Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuissa voi niin halutessaan hankkia kilpailijalisenssin Autoliitosta AL-Sport -lisenssin, jolloin lisenssitunnus = Autoliiton jäsennumero. AL-Sport -lisenssin hinta on 40 € kaudella 2017.

Autoslalom Facebook

Autoliitto supports Action for Road Safety