Autoslalom | Autoliitto

Autoslalom on loistava laji autoharrastajalle. Se on nopeuslaji, joka laittaa kuljettajan ja auton suoriutumaan kelloa vastaan keiloilla tehdyllä radalla. Tapahtumassa on yleensä yksi auto kerrallaan reitillä ja siinä korostuu kuljettajan taito valita ajolinjansa ja hallita autoaan.

Radat ovat erilaisia joka kilpailussa. Tyypillinen rata on noin 1,5–2,5 km pitkä sisältäen 25–35 suunnan muutosta ja kestää ajaa 150–250 adrenaliinin täytteistä sekuntia. Nopeudet pysyvät 30 ja 80 km/h välillä.

Autoslalom on ihanteellinen paikka sekä uusille kuljettajille kehittää ajotaitojaan ja oppia lisää auton käsittelyä että kokeneille ja kilpailuhenkisille kuljettajille, jotka haluavat työntää itseään ja autoaan niiden rajoille.

Varustevaatimukset ovat minimaaliset: sinun tarvitsee vain tuoda itsesi ja autosi (katsastettu ja vakuutettu). Kypärä on pakollinen. Kypärän tulee olla vähintään hyväksytty moottoripyöräkypärä. Kilpailijan on käytettävä turvavyötä.

Autoslalomissa ajetaan AL-Sport Cup, jossa on kaikkiaan kahdeksan eri luokkaa. Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti sekä renkaiden pehmeyden mukaan. Kuljettajalla tulee olla kilpailijalisenssi (tutustumislisenssejä saa kisapaikalta).

AL-Sport myöntää autoslalomin kilpailuluvat sekä vuosilisenssit. Kaikilla AKK:n myöntämillä ja voimassa olevilla kilpailijalisensseillä on oikeus ottaa myös Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuihin osaa. Henkilö, joka tulee kauden aikana kilpailemaan vain Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuissa voi niin halutessaan hankkia kilpailijalisenssin Autoliitosta (AL-Sport -lisenssin, jolloin lisenssitunnus = Autoliiton jäsennumero). AL-Sport-lisenssin hinta on 40€ kaudella 2020.

Lehtijuttuja Vauhdinmaalima

4/19 PDF icon asl018.pdf  PDF icon asl019.pdf  PDF icon asl020.pdf  PDF icon asl021.pdf

5/20 PDF icon vm_5_2020.pdf

Autoslalom Facebook