Vältä parkkipaikkakolarit Autoliiton vinkeillä

10.1.2017, klo 08.50

Lähes puolet vakuutusyhtiöiden korvaamista liikennevahingoista tapahtuu pysäköintialueilla. Vaikka vakavia loukkaantumisia sattuu harvoin, aiheuttavat peltikolhut paljon turhaa harmia ja rahanmenoa.

Vuonna 2015 Suomessa sattui yhteensä 94 740 liikennevahinkoa. Vahingoista miltei puolet (45 %) sattui pysäköintialueilla. Peruuttaessa vahinkoja sattui yhteensä 29 900 eli noin kolmannes kaikista vahingoista.

Luvut selviävät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) laatimasta vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilastosta, johon on koottu kattavimmin kaikki vuoden aikana tieliikenteessä tapahtuneet onnettomuudet ja vahingot.

Autoliitto teki pari vuotta sitten ohjevideon pysäköintialueella ajamiseen ja tuoreet tilastot osoittavat, että videota olisi syytä edelleen kerrata. Ennakointi ja yleinen varovaisuus auttavat jo pitkälle.

”Peruuttamista tulisi välttää ja pysäköintialueen väistämissäännöt on syytä opetella”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kiteyttää.

Autoliiton ohjevideo turvalliseen liikkumiseen pysäköintialueilla löytyy Autoliiton Ajokoulusta.