Ongelmat olisivat usein vältettävissä

Positiivista on se, että iso osa ongelmista olisi vältettävissä. Latausluukun sisäpuolelle ei saisi päästä kosteutta – siis käytännössä lunta tai jäätä. Luukun ympäristö kannattaa siis harjata huolellisesti puhtaaksi riittävän laajalta alueelta ennen luukun avaamista. Samoin latauspistokkeesta on syytä puhdistella lumet pois ennen kuin se kytketään auton latausporttiin.

Latausluukkuihin on olemassa myös erilaisia lumisuojia – niin merkkikohtaisina kuin tarvikemalleinakin. Autoliiton tiedossa olevat merkkikohtaiset suojat asetetaan luukkuun ennen latauspistokkeen kiinnittämistä ja niiden käyttö on usein mahdollista vain Type 2 -pistokkeen kanssa ladattaessa.

Tarvikesuojat taas ovat huppumaisia, jotka kiinnittyvät magneeteilla auton kylkeen latauspistokkeen ja usein myös latausluukun päälle. Tällainen tarvikesuojahuppu kiinnitetään paikoilleen vasta sitten, kun latauspistoke on jo kytketty. Tarvikemallinenkin huppu estää tehokkaasti lumen ja jään pääsyä latausluukkuun. Magneettikiinnitys tietenkin edellyttää, että latausluukun ympäristö on materiaalia, johon magneetti tarttuu.

Mikäli auton kylki on kurainen, on luonnollisesti olemassa vaara, että suojahupun magneettikiinnitys naarmuttaa auton maalipintaa. Naarmuuntumista voi pyrkiä ennaltaehkäisemään pitämällä auton puhtaana tai teippauttamalla latausluukun ympäristö läpinäkyvällä suojakalvolla, joka on naarmuunnuttuaan helppo ja suhteellisen edullinen vaihtaa uuteen.

Luonnollisesti on myös tärkeää, että ennen latausluukun suojuksen irrottamista lumet ja jäät harjataan huolellisesti sen päältä ja ympäriltä. Olennaista on myös tiedostaa oman autonsa latausluukun kannen liikerata sekä toimintaperiaate ja huolehtia siitä, ettei se pääse sulkeutuessaan työntämään lunta latausluukkuun tai -porttiin.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Ratkaisuja ongelmatilanteisiin

Latausasemalle tai -laitteelle ei kannata ajaa aivan tyhjäksi ajetulla akulla. Jos huolellisuudesta huolimatta törmätään jäätymisongelmiin, tulisi ajoakussa olla sen verran energiaa jäljellä, että auto saadaan ajettua sulamaan lämpimään talliin tai halliin. Väkisin jäätynyttä luukkua ei kannata yrittää avata. Voimaa tai asiaankuulumattomia työkaluja käyttämällä saadaan pääsääntöisesti aikaan vain vaurioita.  Kun sulattelun jälkeen luukku saadaan auki, tulisi autolla sitten vielä päästä ongelmitta paikkaan, missä se saadaan ladattua.

Joissakin autoissa on myös hätävapautus latausluukulle ja -pistokkeelle – tai ainakin toiselle niistä. Omasta autosta löytyviin toimintoihin ja niiden toteutukseen kannattaakin tutustua etukäteen käyttöohjeen avulla. Monessa tapauksessa hätävapautukseen turvautuminen edellyttää korjaamolla vierailua, jotta järjestelmä saadaan palautettua takaisin normaaliin tilaan.

Jos kohtaat ongelmia auton kanssa, kannattaa tilata paikalle Autoliiton Tiepalvelun ammattilainen. Autoliiton maksuton Tiepalvelu kuluu Plus- ja Premium-jäsenyyksiin. Lisäksi maksullinen tiepalvelu auttaa hädän hetkellä kaikkia autoilijoita, oli tämä Autoliiton jäsen tai ei.

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin ja valitse itsellesi sopiva jäsenyys.

Tutustu jäsenyyksiin