Tarkkana renkaanvaihdossa

24.10.2018, klo 13.07

Talvirenkaiden vaihtosesonki alkaa olla Etelä-Suomessa kohta kuumimmillaan. Kuluttajalta vaaditaan tarkkuutta huolimatta siitä, vaihtaako renkaat itse tai vaihdattaako ne rengasliikkeessä.

Vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, tulisi renkaiden paikkaa kierrättää säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta. Eturenkaat olisi hyvä vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen noin 8000 km:n välein. Näin eri renkaiden kulumiserot saadaan pidettyä mahdollisimman maltillisina ja renkaiden kokonaiskilometrimäärä maksimoitua. Käytännössä kierrättäminen tapahtuu useimmiten kuitenkin kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.

Jotta renkaiden paikkojen vaihtaminen olisi mahdollista, on renkaat merkittävä pois otettaessa. Rengashotellia käytettäessä kuluttajan kannattaa erikseen varmistaa, että renkaat tulevat merkityiksi, sillä kaikki liikkeet eivät sitä automaattisesti tee.

Tarkkana on oltava myös renkaita alle laitettaessa. Asiakkaan on kannattaa erikseen pyytää, että edellistalven takarenkaat asennetaan eteen ja päinvastoin.

”Jos renkaiden paikkaa ei vaihda, etuvetoisen auton eturenkaat kuluvat nopeammin vaihtokuntoon, mikä aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.

Kuvaa renkaasi

Vaikka rengashotellin ideana on helppous ja vaivattomuus, kannattaa kuluttajan olla silti perillä siitä, millaiset renkaat omassa autossa on. Aina voi sattua virheitä ja alle vaihdetaankin eri renkaat kuin säilöön on jätetty.

”Renkaat ja vanteet kannattaa kuvata ennen vaihtoa ja kirjoittaa ylös renkaan merkki ja malli. Näin mahdolliset epäselvyydet on helpompi selvittää”, Vesalainen neuvoo.

Myös renkaiden urasyvyys on hyvä merkitä muistiin ennen vaihdattamista. Rengasliikkeeltä saattaa tulla ennen kausivaihtoa uusista renkaista tarjous, jossa viitataan säilössä olevien renkaiden olevan uusimiskunnossa. Tällainen on hyvää palvelua, mutta joskus vaihtokehotus annetaan vielä varsin hyväkuntoisista renkaista.

”Kun muistiinpanot ovat kohdallaan, kuluttaja pystyy itsekin arvioimaan vaihtotarvetta. Nyrkkisääntönä on, että kesärenkaan uusiminen alkaa olla ajankohtaista, kun urasyvyys alittaa neljä millimetriä ja tarvirenkaan viisi millimetriä. Nastarenkaissa vaikuttaa myös se, että eri renkaiden välillä nastamäärä saa poiketa korkeintaan 25 %”, Vesalainen toteaa.

”Renkaan ikä vaikuttaa myös sen ominaisuuksiin. Rengas on syytä uusia, kun sillä on ajettu kuusi ajokautta tai sen valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta.”

Muista jälkikiristys

Renkaanvaihdon jälkeen on muistettava jälkikiristys noin 100 – 150 km:n ajon jälkeen riippumatta siitä, onko renkaat vaihdettu liikkeessä vai itse omalla pihalla. Jälkikiristyksellä varmistetaan, etteivät pultit ole löystyneet esimerkiksi mahdollisten hiekanmurujen murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä. Myös rengaspaineet on hyvä tarkistaa vaihdon jälkeen, vaikka vaihto olisi tehty liikkeessä.

Auton käyttöohjekirjassa on kerrottu oikeat paineet erikseen pienelle ja isommalle kuormalle. Talvirenkaissa Autoliitto suosittelee käyttämään 0,2 baria valmistajan suositusta korkeampia paineita.