Renkaiden iällä on väliä

11.10.2022, klo 13.42

Ikäisekseen vähän ajetussa autossa saattaa ensi silmäyksellä olla uutta vastaavat renkaat. Hyväkuntoisen näköiset renkaat voivat kuitenkin olla vaihtokunnossa.

Renkaanvaihtokauden lähestyessä autoilijoiden on hyvä huomata, että pelkkä kulutuspinnan urasyvyys tai nastojen määrä eivät ole autuaaksi tekeviä asioita renkaan kuntoa määritettäessä vaan myös sen iällä on merkitystä. Renkaan kyljestä, DOT-merkinnän lopusta, löytyy ovaalinmuotoisen kuvion sisältä neljä numeroa, jotka kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi merkintä 3221 tarkoittaa, että kyseinen rengas on valmistettu viikolla 32, vuonna 2021.

Enintään kuusi ajokautta tai kymmenen vuotta valmistuksesta

Myyjäliike voi myydä uutena käyttämättömät renkaat, joiden valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Hyvän kauppatavan mukaista olisi kuitenkin kertoa asiakkaalle, jos renkaiden valmistusajankohdasta on kulunut yli kolme vuotta.

”Sellaisia renkaita, joiden käyttöönotosta on kulunut yli kuusi tai valmistusajankohdasta yli kymmenen vuotta, ei kannata enää käyttää, vaikka kulutuspintaa vielä olisikin reilusti jäljellä. Renkaan vanhentuessa sen ominaisuudet heikkenevät muun muassa kumin kovettumisen takia. Ikääntynyt rengas myös vaurioituu herkemmin”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Tarkkana auto- ja rengaskaupoilla

Käytännössä ongelmaan törmää, jos on hankkimassa käytettynä ikäänsä nähden poikkeuksellisen vähän ajettua autoa tai jos omassa käytössä kilometrejä tulee vuosittain vain vähän. Myös renkaita – erityisesti käytettyjä – ostettaessa on niiden valmistusajankohta syytä selvittää.

Poikkeuksellisen vähän ajetun auton kohdalla saattaa tilanne olla hyvinkin, että sen molemmat rengassarjat ovat uusimisen tarpeessa, vaikka ne nopeasti tarkasteltuina vaikuttavatkin uuden veroisilta. Mahdollinen renkaiden uusimistarve onkin huomioitava tällaisen auton hankintahinnassa. Varsinkin isompien tai harvinaisempien rengaskokojen kohdalla rengassarjan kalleus saattaa yllättää. Renkaat ovat tärkeä turvallisuustekijä, joiden kohdalla ei pidä säästää.