Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä

14.12.2021, klo 11.31

Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale on turvaamassa matkaan- ja perillepääsyä joulunajan liikenteessä jo 53. kerran.

Tulevana lauantaina 18.12.2021 käynnistyvä Operaatio Lumihiutale virittää jälleen Autoliiton vapaaehtoiset tiepalvelumiehet tehostettuun valmiuteen lähtemään tien päällä pulaan joutuneiden avuksi. Perinteinen Operaatio Lumihiutale on Autoliiton tiepalvelumiehille erityinen kunnia-asia. Osa tiepalvelumiehistä on ollut mukana jo kymmeniä vuosia. Avunpyynnön tullessa keikalle lähdetään vaikka joulupöydästä.

Tänä vuonna on jo näin joulukuussa saatu nauttia kunnon pakkasista. Lämpötilan painuminen syvälle miinuksen puolelle näkyy aina myös Autoliiton tiepalvelun lisääntyneinä virrananto- ja akunvaihtokeikkoina.

Akkuongelmat kannattaa selättää jo ennen kuin niitä on edes esiintynyt. Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon. Kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan.

”Erityisesti ongelma korostuu lyhyillä matkoilla, kun matkan molemmissa päissä käytetään polttoainetoimista lisälämmitintä tai ajettaessa start-stop-toiminnolla varustetulla autolla, jossa älykäs latausjärjestelmä lataa akkua vain ajoittain”, Autoliiton yleisestä tiepalvelusta vastaava koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Mikäli autolla ei tule ajettua säännöllisesti myös pidempiä matkoja, kannattaa autoon hankkia akkulämmitin ja ladata akkua ajoittain myös akkulaturilla.

Akun keskimääräinen käyttöikä on noin viitisen vuotta eli jos itsellä on olennaisesti vanhempi akku, kannattaa sen uusimista harkita vakavasti. Jos auton käynnistymisessä alkaa olla ongelmia, kannattaa uudemmankin akun kunto tarkistaa.

”Akun uusiminen tulee varmasti edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin, itselle sopivana ajankohtana, eikä vasta pakon edessä, kun auto ei enää käynnisty”, Vesalainen painottaa.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Lumihiutale käynnistyy lauantaina 18.12.2021 klo 10–12 seremoniallisilla yhteislähdöillä, jotka järjestetään Tampereella Hämeenpuistossa ja Oulussa Motonet Vasaraperän P-alueella. Operaatio Lumihiutale palvelee valtakunnallisesti Autoliiton yleisen tiepalvelun numerossa 0200 8080. (Puhelun hinta on 1,93 €/min + mpm, jonotus on maksuton.) Vapaaehtoisten tiepalvelumiesten tehostettu päivystys jatkuu 2.1.2022 saakka.

Apua voi tilata myös Autoliiton mobiilisovelluksella. Tällöin tilaaminen onnistuu nopeammin ja avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät Autoliitolle. Apu saadaan näin heti oikeaan osoitteeseen, vaikka avuntarvitsija ei tarkkaa sijaintiaan tietäisikään. Autoliiton sovellus on ladattavissa sekä AppStoresta että Google Play-kaupasta. Avun tilaaminen sovelluksen kautta on veloituksetonta, mutta avustuskustannuksista kannattaa pyytää tilaustavasta riippumatta aina etukäteen kustannusarvio. Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenille sovelluksen tai oman avustusnumeron kautta tilatut palvelutkin ovat veloituksettomia.