Maatalouskone voi yllättää

28.8.2017, klo 14.38

Kesän päättyminen tuo taas maatalouskoneet liikenteeseen. Koneiden tilantarve, yllättävät liikeradat ja muusta liikenteestä poikkeavat reitit vaativat ennakointia muilta tienkäyttäjiltä.

Maatalouskoneet liikkuvat varsin hitaasti, mikä aiheuttaa ohitustarvetta. On kuitenkin muistettava, että hitaiden ajoneuvojen ohittamista koskevat samat säännöt kuin ohittamista yleensä. Sulkuviivaa ei siis saa ylittää ja ohittaminen on kielletty esimerkiksi ennalta ilmoitetun risteyksen läheisyydessä. Sopivaa ohituspaikkaa pitää malttaa odottaa.

Traktorit ja leikkuupuimurit liittyvät liikenteeseen tai poistuvat liikenteestä usein arvaamattomissa paikoissa, ennalta huomaamattomien peltoliittymien kohdalla. Tyypillinen onnettomuus on sellainen, jossa ohittamassa oleva ajoneuvo törmää yllättäen eteen kääntyvään traktoriin tai sen työkoneeseen. Maatalouskoneen kuljettajan on syytä huolehtia, että kääntyminen tapahtuu sääntöjen mukaan ja turvallisesti. Myös muiden ajoneuvojen kuljettajien pitää tiedostaa riskit ja pyrkiä välttämään niitä.

”Autoilijan tulisikin välttää ohittamista peltoliittymien kohdalla tai niiden välittömässä läheisyydessä. Vasemmalle kääntyvän traktorin kuljettaja saattaa keskittyä vain vastaantulevan liikenteen havainnointiin, jolloin takaa alkanut ohitus jää kuljettajalta herkästi havaitsematta. Oikealle käännyttäessä traktorin perässä oleva pitkä työkone siirtyy usein viereiselle kaistalle, ohittajan eteen” Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

”Vastaavasti leikkuupuimurin kääntyessä sen takapyöräohjauksen aiheuttamat perän sivuttaisliikkeet voivat yllättää autoilijan. Käytännössä traktori työkoneineen tai leikkuupuimuri vaatii siis kääntyessään hetkellisesti koko tien leveyden käyttöönsä. Tämä on syytä muistaa myös kohtaamistilanteessa, kun vastaantuleva traktori tai leikkuupuimuri on aikeissa kääntyä.”

”Yllätysmomenttia lisää se, että usein näiden, pääasiassa pellolla työskentelevien koneiden, valot ja vilkut ovat kuran peitossa tai epäkunnossa.”

Moottoripyöräilijöiden on syytä huomioida, että maatalouskoneen voimakkaasti kuvioitujen renkaiden mukana kulkeutuu pellolta tielle multaa ja savea. Erityisesti sadekelillä savinen asfaltin pinta on todella liukas.