Autoliiton lausunto liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta

23.2.2018, klo 00.00

Autoliitto on antanut liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta, liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi (LVM/891/03/2017).

Autoliitto kiittää mahdollisuudesta saada lausua tässä asiassa.

Kokonaisuutena arvioiden hallituksen esitys on epäselvä ja hajanainen. Sen perusteluista ei selviä riittävällä tavalla nykyjärjestelmän epäkohtia, joita sillä pyritään korjaamaan. Epäselväksi jää myös se, mihin uudistuksella viime kädessä pyritään. Eri toimijoiden väliset suhteet ja muutokset perustuvat kevyeen analyysiin, jossa hyvältä lainsäädännöltä vaadittava perusteellinen vaikuttavuusarviointi puuttuu lähes tyystin tai se on ympäripyöreää faktoja kiertelevää spekulointia.

Epäselväksi uudistuksessa jää myös se, miksi omaisuuden hallinnan keskittäminen uuteen eritytettyyn väylävirastoon on tarpeellista. Mitä ovat hyödyt, joita saadaan toimivan kokonaisuuden purkamisesta? Onko tavoitteena luoda uusia edellytyksiä jo kerran torjutulle liikenneverkkojen yhtiöittämiselle?

Epäselväksi jää myös se, mikä olisi jatkossa julkisenhallinnon oma rooli uusien palvelujen kehittämisessä. Lähtökohtaisesti virastojen ja viranomaisen tehtävänä tulisi olla keskittyminen mahdollistajan ja valvojan rooliin. Markkinoiden tehtävänä on tuottaa palvelut.

Toimivan kokonaisuuden muuttaminen edellyttää perusteellista vaikutusarviointia hyödyistä ja haitoista. Nyt esitetyt perusteet ja luonnoksessa mainitut tulevaisuuden haasteet voidaan hoitaa myös nykyjärjestelmässä ja siksi esitetyn muutoksen tarvetta ei voi tämän luonnoksen perusteella arvioida.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen