Autoilijankin on otettava helle huomioon

18.6.2021, klo 15.00

Sopivan viileä ilma autossa parantaa vireystilaa ja vähentää nukahtamisonnettomuuden riskiä. Pysäköitynä auto kuumenee todella nopeasti, mikä pitää huomioida erityisesti lasten ja lemmikkien kanssa.

Kesähelteet ovat saapuneet Suomeen, mikä asettaa omat haasteensa myös autoilijoille. Autoilijan on syytä huomioida kuumuus niin ilmastointilaitteen käytössä kuin autoa pysäköitäessä.

Vaikka ilmastointilaite viilentääkin auton, kannattaa helteellä silti pysäköidä varjoiseen paikkaan. Näin esimerkiksi ohjauspyörä ja auton istuimet eivät kuumene liikaa ja matkustaminen on heti alkumetreistä alkaen miellyttävämpää. Mukavuuden lisäämiseksi kuumaa autoa kannattaa myös tuulettaa hetki ennen autoon menoa avaamalla ovet tai ikkunat.

Moni ei tiedä, että polttoainetoimisen lisälämmittimen saa usein kytkettyä tuuletustoiminnolle. Kun tämän toiminnon aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon.

”Kun auton sisällä seisonutta kuumaa ilmaa saadaan korvattua ulkoilmalla, jää ilmastoinnille vähemmän töitä viilentää auto sopivaan lämpötilaan”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.

Sähkö- ja hybridiautoista löytyy kehittyneempiä esi-ilmastointitoimintoja, jolloin auton sisälämpötilaa voidaan viilentää ilmastointilaitetta hyödyntäen.

”Esi-ilmastoinnin hyödyntäminen on järkevää silloin, kun auto on latauksessa – muuten toiminto syö virtaa ajoakuista lyhentäen näin auton toimintamatkaa”, Autoliiton Vesalainen toteaa.

Käytä ilmastointia oikein

Ikkunoita ei kannata avata ajon aikana, jos ilmastointilaite on kytkettynä päälle. Mikäli näin toimii, jäähdytetty ilma pääsee harakoille.

Jotta ilmastoinnin tuottama viileä ilma saataisiin mahdollisimman tehokkaasti autoon sisälle, kannattaa kojelaudan kaikki ilmansuuttimet avata. Ilmansuuttimia ei kuitenkaan pidä suunnata puhaltamaan suoraan kohti ihmisiä. Monissa autossa on jäähdytettävä hansikaslokero tai keskikonsolilokero, joka hyödyntää ilmastointilaitetta. Mikäli näissä ei ole mitään jäähdytettävää, ei kylmää ilmaa kannata turhaan ohjata niihin vaan matkustamoon.

”Lämpötilan säädön kanssa on syytä olla maltti mukana, vaikka autoon tullessa olisi kuinka kuuma. Moni hankkii kesäflunssan laittamalla auton liian kylmäksi”, Vesalainen varoittaa.

Automaatti-ilmastoinnin suosituslämpötila on 22 astetta. Manuaali-ilmastoinninkin lämpötilaa voi säätää auton lämmönsäätimestä, vaikka siinä ei astelukuja olisikaan merkittynä.

Pysäköity auto on hengenvaarallinen

Pysäköitäessä auto kuumalla kelillä, sisälle ei saa jättää mitään elävää tai sellaista, mikä vaurioituu herkästi kuumuudessa. Kojelaudan päälle unohtuneet silmä- tai aurinkolasit saattavat olla entiset auringon paahdettua suoraan niihin pitkän päivän. Erityisesti linsseissä käytettäviin pinnoitteisiin tulee lämpövaurioita herkästi. Kuumuus ja auringonpaiste voivat vahingoittaa myös elektronisia laitteita.

”Ja mikä tärkeintä, lapsia tai eläimiä ei saa jättää pysäköityyn autoon hetkeksikään, vaikka kuinka olisi ikkunat auki ja aikoisi vain piipahtaa kaupassa. Lämpötila nousee hengenvaaralliseksi todella nopeasti”, Vesalainen painottaa.