Ajokorttilakiin esitetään tervetulleita muutoksia

25.6.2017, klo 14.55

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää ajokorttilakiin useita muutoksia, jotka alentavat ajokortin hintaa sekä mahdollistavat monipuolisemman ja pitkäaikaisemman ajoharjoittelun ennen varsinaisen ajokortin saamista. Autoliitto pitää hallituksen esityksen luonnosta pääasiassa hyvänä.

Lausuntokierros liikenne- ja viestintäministeriön luonnoksesta hallituksen esitykseksi ajokorttilain muuttamisesta päättyi torstaina. Luonnos tuo toteutuessaan useita tervetulleita uudistuksia, joiden ansiosta ajokortin hinta alenee, opetus muuttuu entistä yksilöllisemmäksi ja oppilaiden on mahdollista saada aiempaa enemmän ajo-opetusta.

Uudessa ajokorttilaissa siirrytään esitysluonnoksen mukaan entistä tutkintopainotteisempaan suuntaan eli pääasiaksi nousee se, että asiat osataan sen sijaan, miten ja missä asiat on opittu. Monien oppilaiden rahastuksena pitämästä kolmivaiheisuudesta siirryttään yksivaiheiseen opetukseen ja pakollisten tuntien määrää vähennetään.

”Luonnos on askel oikeaan suuntaan. Kun nykyisessä järjestelmässä oppilas joutuu koulun penkille opettelemaan aina samat asiat uudestaan esimerkiksi uusia ajokorttiluokkia suorittaessaan, uudessa järjestelmässä näin ei tapahdu. Muutenkin kukin oppilas voi hankkia opetusta juuri niihin asioihin, joihin tarvitsee eikä enää opetettaisi kaikille samoja asioita lähtötasosta riippumatta”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Kynnys opetuslupaopettamiseen madaltuu muun muassa opettajan jarrupoljinpakon poistuessa.

”Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa on pakollinen opettajan jarrupoljin. Sen hankinta, asennus ja ajoneuvon muutoskatsastus lisää kustannuksia sadoilla euroilla. Lisäksi se aiheuttaa sen, että opetuslupaopetusta voidaan antaa vain tietyllä ajoneuvolla”, Nieminen sanoo.

Ajokokemusta on puolestaan mahdollista saada valvotussa olosuhteissa aiempaa enemmän, koska ajo-opetuksen voi esitysluonnoksen mukaan aloittaa jo 16-vuotiaana.

”Jos nuori kerää pari vuotta ajokokemusta vastuullisen vanhemman valvonnan alla eri olosuhteissa, hänen taitonsa ovat varmasti ajokortin saadessaan aika hyvällä tasolla. Uudessa järjestelmässä opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen yhdistäminen muuttuu varteenotettavaksi vaihtoehtoehdoksi”, Nieminen toteaa.

Autoliiton lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ajokorttilain muuttamisesta löytyy osoiteesta www.autoliitto.fi/tiedote/autoliiton-lausunto-ajokorttilaista

Autoliitto pitää luonnoksen ehdotuksista hyvinä muun muassa:

• Koulutuksen muuttumista kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi
  • Lisäpoljinpakon ja muutoskatsastusvelvoitteen poistumista
  • Opetussuunnitelmien poistumista
  • Pakollisen ajoharjoittelurataopetuksen poistumista
  • Tutkintopainotteisempaa mallia eli pakollisten opetusmäärien vähentämistä
  • Opetuksen aloitusmahdollisuutta 16-vuotiaana ja markkinaehtoista autokoulu- ja opetuslupaopetuksen yhdistelyn mahdollisuutta
  • T-korttikäytäntöjen selkeyttämistä
  • Myös muiden kouluttavien tahojen hyväksymistä turvallisuuspainotteisten koulutusten antajiksi ilman autokoululupavaatimusta
  • Opetuslupaopettajan kokeen pois jäämistä ja erityiskelpoisuuden tarkistamisesta luopumista
  • Uusien kuljettajien seurantajakson aikana ajokieltoa saaneelle kuljettajalle määrättävää lisäopetusta