Saksan tiemaksut | Autoliitto

Saksan tiemaksut

Henkilö- ja matkailuautot

Teiden käytöstä ei peritä maksua henkilö- tai matkailuautoilta. Saksassa laadittiin vuonna 2015 laki infrastruktuurimaksusta (Infrastrukturabgabe), joka olisi kohdistunut ulkomaisiin autoihin Saksan moottoriteillä. Saksalaisautoilijoille maksun osuus oli tarkoitus korvata vuotuisesta tieverosta. EU:n tuomioistuimen 18.6.2019 tekemän päätöksen mukaan Saksan infrastruktuurimaksu on ulkomaiden kansalaisia syrjivä ja unionin oikeuden vastainen. Infrastruktuurimaksun periminen on täten pantu jäihin.

Kuorma-autot

Saksassa on ollut raskaan liikenteen elektroninen maksujärjestelmä (Lkw-Maut) vuodesta 2005 lähtien. Toll Collect GmbH ylläpitää kuorma-autojen satelliittiavusteista tiemaksujärjestelmää. Maksut koskevat kaikkia yli 7,5 tonnin painoisia saksalaisia sekä ulkomaisia kuorma-autoja. Mitään väliä ei ole sillä, onko kuorma-auto rekisteröity yritys- vai yksityiskäyttöön, onko kyseessä yksityisajo tai kuljetetaanko autolla mitään tavaraa. Maksua peritään kaikilla moottoriteillä ja liittovaltiotason pääteillä (Bundesstrassen), joita on noin 38 000 km.