Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Saksa
Automatkailijan Saksa
Saksalla on enemmän naapurimaita kuin millään muulla Euroopan maalla. Rajanaapureita ovat Tanska, Puola, Tšekki, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Luxemburg, Belgia ja Alankomaat. Maalla on merenrantaa 2 389 km.
Maan levein kohta on 642 km ja pituutta maalla on enimmillään 833 km. Pohjoisosa on alavaa maata, josta isoa osaa käytetään maatalouteen. Pohjanmeren rannikko on tasaista matalikkoa. Itämeren rannikolla on muutamia kalliojyrkänteitä. Rügen pohjoisessa on Saksan suurin saari. Keski-Saksassa on keskikorkeaa vuoristoa.
Tästä hieman etelämpänä ovat Eifelin ja Hunsrückin harjanteet, jotka kohoavat Reinin laaksosta. Idässä ovat Vogelsbergin vuoret ja Thüringenin metsät. Aivan maan eteläosassa on enimmäkseen mäkiä ja tiheitä metsiä vuorten rinteillä. Böömin metsäalue ulottuu Tšekin rajalle asti. Lounaassa sijaitsee Ranskan rajan suuntaan kuuluisa Schwarzwald (musta metsä). Itävallan rajalle ulottuvat Baijerin Alpit ovat Saksan korkein vuoristo. Maan korkein vuori on Zugspitze (2 962 m).
Saksan tärkeimpiä ja suurimpia jokia ovat Rein, Tonava ja Elbe. Pisin joki on Rein (1 319 km). Suurimmat järvet ovat Chiemsee, Müritz ja Konstanz.
![]() Yleistietoa Saksasta |
|
---|---|
Pinta-ala | 357 022 km² |
Asukasluku | 83 milj. |
Väestöntiheys | 230 as. / km² |
Valtakieli | saksa |
Hallitusmuoto | liittotasavalta |
Pääkaupunki | Berliini 3,7 milj. |
Apua ongelmatilanteissa
Tiepalvelu
Puhelin: +49 89 20 20 4000 (ulkomaisesta matkapuhelimesta +49 89 22 22 22) / ADAC / 24 t/vrk. Apua voi tilata myös mobiilisovelluksen ”ADAC Pannenhilfe App” kautta.
Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.
ADAC:n avustusperiaatteet:
ADAC:n omat tiepalvelupartiot (ADAC-Strassenwacht) voivat auttaa satunnaisesti ja vallitsevan työtilanteensa mukaan ketä tahansa pulaan joutunutta autoilijaa. ADAC-Strassenwachtilla on noin 1 710 partiota ympäri Saksaa. Jos Strassenwacht on ylityöllistetty, apua antavat ADAC:n yhteistyökumppanit (Strassendienst im Auftrag des ADAC). Strassendienstin apu on aina maksullista. Strassendienst-verkostoon kuuluu noin 700 avustusyritystä.
Moottoriteiden hätäpuhelimet:
Jos tiepalveluapua hälytetään moottoriteiden varsille noin kahden kilometrin välein asennetuista hätäpuhelimista, soitto yhdistyy paikannustiedoin viranomaisten hälytyskeskuksiin. Puhelimissa on painikkeet ”Panne” tai ”Notruf”, eli soittajan pitää valita, onko kyseessä konerikko vai onnettomuus. Vaikka matkapuhelimet ovat yleistyneet, käytetään hätäpuhelimia edelleen paljon Saksassa.
Jos on Autoliiton jäsen, mutta ei plusjäsen ja haluaa nimenomaisesti ADAC:n palvelua, sitä on erikseen pyydettävä soitettaessa, koska maassa on muitakin palveluntarjoajia. Tällöin Strassendienstille on maksettava itse kustannukset. Soittaessaan ei voi valita eikä vaatia, tuleeko paikalle Strassenwacht vai Strassendienst.
Tärkeät yhteystiedot
- Poliisi 110 tai 112
- Ambulanssi 112
- Palokunta 112

-
Jos on kyse henkilövahingoista tai suurista aineellisista vahingoista, poliisi pitää kutsua paikalle.
Riistaeläinvahingoista pitää myös aina ilmoittaa välittömästi poliisille. Samoin, jos epäillään alkoholilla tai huumeilla olevan osuutta onnettomuuteen tai jos syyllisyyskysymyksestä syntyy kiistaa.
-
Onnettomuuden osapuolten pitää vaihtaa keskenään vähintään seuraavat tiedot: nimi, osoite, vakuutusyhtiö, vakuutuksen numero sekä ajoneuvon tiedot, mm. rekisteritunnus. Kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen on suositeltavaa. Jos onnettomuudesta aiheutuu vakavia henkilövahinkoja, pitää ilmoitus vakuutusyhtiölle tehdä 48 tunnin kuluessa. Aineellisista vahingoista ilmoitus on tehtävä viikon kuluessa.
Jos vastapuolen vakuutusyhtiö tarjoaa vahinkoa kärsineelle ”Schaden-management” tai ”Schadenservice”-palvelua, neuvovat auto- ja kuluttajansuojajärjestöt kieltäytymään tällaisista tarjouksista, koska useimmiten vakuutusyhtiö pyrkii tällä tavoin vain minimoimaan korvauksiaan.
-
Palvelumaksut sisältyvät ravintolalaskuihin, mutta on tapana pyöristää laskua 5–10 %:a ylöspäin, mielellään sopivaan tasaeurosummaan. Saksassa juomarahaa ei yleensä jätetä pöydälle, vaan maksettaessa laskua ilmoitetaan tarjoilijalle, kuinka paljon halutaan maksaa (eli kerrotaan hänelle ylöspäin pyöristetty summa).
-
Tieverkon pituus ja teiden viitoitus
Yleisiä teitä: 830 000 km
Moottoriteitä: 13 191 km
Bundesstrassen: 37 842 km- Moottoriteiden (Autobahn) tunnus on ”A” ja numero, liikennemerkit ovat sinisiä.
- Pääteiden, eli osavaltiosta toiseen johtavien teiden (saksaksi Bundesstrassen), tunnus on ”B” ja numero (liikennemerkkien väri on keltainen).
- Osavaltion sisäisten teiden (Landesstrassen) tunnus on ”L”, ”S” tai St”, mutta yleensä kirjaintunnusta ei viitoiteta lainkaan.
- Paikallisteiden (Kreisstrassen) tunnuskirjain on ”K”, mitä ei viitoiteta.
Teiden kunto
Saksan liikenneministeriön kartoituksen mukaan moottoriteistä noin 70 % on erinomaisessa tai hyvässä kunnossa, eli niillä ei ole korjaustarvetta. Osavaltioiden välisistä teistä (Bundesstrassen) 13 % on kuntonsa vuoksi erikoistarkkailussa ja 18 % vaatii joko liikenteen rajoittamista tai korjaustoimia.
Jatkuvasti kasvaneen raskaan liikenteen vuoksi 60- ja 70-luvuilla rakennetut sillat kaipaavat peruskorjausta. Erittäin huonokuntoisia siltoja ovat Reinin ylittävät Leverkusenin ja Duisburgin sillat, samoin Mittellandkanavan ylittävä siltä A39-tiellä Wolfsburgin lähellä. Lähivuosina on odotettavissa suuria ruuhkia A45-tiellä Gambacher Kreuzin ja Dortmundin välillä: tuolla etapilla on 60 huonokuntoista siltaa, joiden korjaaminen kestänee 2030-luvulle asti.
Lisätietoa: https://www.adac.de/der-adac/motorwelt/reportagen-berichte/sicher-mobil/bruecken-deutschland/
Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan tiet ovat Saksassa 20. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata).