Automatkailijan Saksa

Saksa

Automatkailijan Saksa

Automatkailijan Saksa

Yleistietoa Saksasta

Pinta-ala 357 022 km²
Asukasluku 83 milj.
Väestöntiheys 230 as. / km²
Valtakieli saksa
Hallitusmuoto liittotasavalta
Pääkaupunki Berliini 3,7 milj.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +49 89 20 20 4000 (ulkomaisesta matkapuhelimesta +49 89 22 22 22) / ADAC / 24 t/vrk. Apua voi tilata myös mobiilisovelluksen ”ADAC Pannenhilfe App” kautta.

Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

ADAC:n avustusperiaatteet:

ADAC:n omat tiepalvelupartiot (ADAC-Strassenwacht) voivat auttaa satunnaisesti ja vallitsevan työtilanteensa mukaan ketä tahansa pulaan joutunutta autoilijaa. ADAC-Strassenwachtilla on noin 1 710 partiota ympäri Saksaa. Jos Strassenwacht on ylityöllistetty, apua antavat ADAC:n yhteistyökumppanit (Strassendienst im Auftrag des ADAC). Strassendienstin apu on aina maksullista. Strassendienst-verkostoon kuuluu noin 700 avustusyritystä.

Moottoriteiden hätäpuhelimet:

Jos tiepalveluapua hälytetään moottoriteiden varsille noin kahden kilometrin välein asennetuista hätäpuhelimista, soitto yhdistyy paikannustiedoin viranomaisten hälytyskeskuksiin. Puhelimissa on painikkeet ”Panne” tai ”Notruf”, eli soittajan pitää valita, onko kyseessä konerikko vai onnettomuus. Vaikka matkapuhelimet ovat yleistyneet, käytetään hätäpuhelimia edelleen paljon Saksassa.

Jos on Autoliiton jäsen, mutta ei plusjäsen ja haluaa nimenomaisesti ADAC:n palvelua, sitä on erikseen pyydettävä soitettaessa, koska maassa on muitakin palveluntarjoajia. Tällöin Strassendienstille on maksettava itse kustannukset. Soittaessaan ei voi valita eikä vaatia, tuleeko paikalle Strassenwacht vai Strassendienst.

Tärkeät yhteystiedot

  • Poliisi 110 tai 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Saksaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla. 

Moottori.fi
Automatkailijan Saksa
  • Jos on kyse henkilövahingoista tai suurista aineellisista vahingoista, poliisi pitää kutsua paikalle.

    Riistaeläinvahingoista pitää myös aina ilmoittaa välittömästi poliisille. Samoin, jos epäillään alkoholilla tai huumeilla olevan osuutta onnettomuuteen tai jos syyllisyyskysymyksestä syntyy kiistaa.

  • Onnettomuuden osapuolten pitää vaihtaa keskenään vähintään seuraavat tiedot: nimi, osoite, vakuutusyhtiö, vakuutuksen numero sekä ajoneuvon tiedot, mm. rekisteritunnus. Kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen on suositeltavaa. Jos onnettomuudesta aiheutuu vakavia henkilövahinkoja, pitää ilmoitus vakuutusyhtiölle tehdä 48 tunnin kuluessa. Aineellisista vahingoista ilmoitus on tehtävä viikon kuluessa.

    Jos vastapuolen vakuutusyhtiö tarjoaa vahinkoa kärsineelle ”Schaden-management” tai ”Schadenservice”-palvelua, neuvovat auto- ja kuluttajansuojajärjestöt kieltäytymään tällaisista tarjouksista, koska useimmiten vakuutusyhtiö pyrkii tällä tavoin vain minimoimaan korvauksiaan.

    Lähde: https://www.ace.de/nc/ratgeber/fahrberichte/fahrberichte-artikel/artikel/autounfall-gutachten-gibt-sicherheit/

  • Palvelumaksut sisältyvät ravintolalaskuihin, mutta on tapana pyöristää laskua 5–10 %:a ylöspäin, mielellään sopivaan tasaeurosummaan. Saksassa juomarahaa ei yleensä jätetä pöydälle, vaan maksettaessa laskua ilmoitetaan tarjoilijalle, kuinka paljon halutaan maksaa (eli kerrotaan hänelle ylöspäin pyöristetty summa).

  • Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

    Yleisiä teitä: 830 000 km

    Moottoriteitä: 13 191 km
    Bundesstrassen: 37 842 km

    • Moottoriteiden (Autobahn) tunnus on ”A” ja numero, liikennemerkit ovat sinisiä.
    • Pääteiden, eli osavaltiosta toiseen johtavien teiden (saksaksi Bundesstrassen), tunnus on ”B” ja numero (liikennemerkkien väri on keltainen).
    • Osavaltion sisäisten teiden (Landesstrassen) tunnus on ”L”, ”S” tai St”, mutta yleensä kirjaintunnusta ei viitoiteta lainkaan.
    • Paikallisteiden (Kreisstrassen) tunnuskirjain on ”K”, mitä ei viitoiteta.

    Teiden kunto

    Saksan liikenneministeriön kartoituksen mukaan moottoriteistä noin 70 % on erinomaisessa tai hyvässä kunnossa, eli niillä ei ole korjaustarvetta. Osavaltioiden välisistä teistä (Bundesstrassen) 13 % on kuntonsa vuoksi erikoistarkkailussa ja 18 % vaatii joko liikenteen rajoittamista tai korjaustoimia.

    Jatkuvasti kasvaneen raskaan liikenteen vuoksi 60- ja 70-luvuilla rakennetut sillat kaipaavat peruskorjausta. Erittäin huonokuntoisia siltoja ovat Reinin ylittävät Leverkusenin ja Duisburgin sillat, samoin Mittellandkanavan ylittävä siltä A39-tiellä Wolfsburgin lähellä. Lähivuosina on odotettavissa suuria ruuhkia A45-tiellä Gambacher Kreuzin ja Dortmundin välillä: tuolla etapilla on 60 huonokuntoista siltaa, joiden korjaaminen kestänee 2030-luvulle asti.

    Lisätietoa: https://www.adac.de/der-adac/motorwelt/reportagen-berichte/sicher-mobil/bruecken-deutschland/

    Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan tiet ovat Saksassa 20. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata).