Helsingin liikennettä

Tervetuloa osastomme sivuille

AUTOLIITON HELSINGIN SEUDUN OSASTO KÄSITTÄÄ KUUSI KUNTAA

Kirkkonummi, Espoo, Kauniainen, Helsinki, Vantaa ja Sipoo

Osaston jäsenmäärä on noin 23 000.

Osastomme järjestää erilaisia alueellisia tapahtumia läpi vuoden. Osastolaiset harrastavat mm autourheilua sekä aktiivikilpailijoina, että toimitsijoina sekä Autoliiton tiepalvelumiehinä ja Vapepa-toiminnassa. Aktiivisia tekijöitä otetaan mielellään mukaan toimintaan.  Ota siis rohkeasti yhteyttä 0400 366806!

Yllä olevia otsikoita klikkaamalla pääset suoraan alasivuille, lisätietoja ja vanhoja tapahtumia allaolevasta haitarista otsikkopalkkeja klikkaamalla.

TURVALLISTA AUTOILUVUOTTA 2024!

Helsingin seudun osasto

Osaston sähköposti

osasto.alhelsinki@gmail.com

Hannu Hänninen

hannu.hanninen@kolumbus.fi

Sihteeri

Kari Tornivaara

kari.tornivaara@gmail.com

Osastolla on toimintaa eri harrastealoilla

Autoliiton sääntöjen mukaisesti osasto valvoo jäsentensä etuja, edistää tieliikenteen kehitystä ja liikenneturvallisuutta sekä auton käytöstä johtuvien ympäristöhaittojen vähentämistä ja edistää automatkailua, autourheilua, tiepalvelua ja muuta autoiluun liittyvää harrastustoimintaan.

Tämän mahdollistamiseksi osaston hallitusta tukee neljä pysyvää toimikuntaa.

Uusimmat tiedotteet löydät ”hallitus ja tiedotteet” osastosta

• 2.9. VIETETTIIN VANTAALLA OSASTON AUTON PÄIVÄÄ

Tiepalvelu suoritti perinteistä kuntotestiä

Makkaraa oli tarjolla ja se teki kauppansa

Lapsille oli pomppulinna vilkkaassa läytössä

Vähän varttuneemmille nuorille oli kaksi ajosimulaattoria

Ja tietysti täkynä jaettiin ilmaisia ämpäreitä AL-propagandalla höystettynä

Lähtipä joku ämpäri jopa fillarin matkaan, AUTON PÄIVÄSTÄ!

• 2023 AL-Helsinki EcoRun LOPPUTULOS 26.8

Ladattavien luokan kärkikolmikko, 2. Seppo Koivuniemi ( puuttuu kuvasta ) – Harri Timoskainen, Nordic Champions Timo Eväsoja – Ari Parkkinen ja 3. Petri Munukka – Kari Aalo. Kaikki AL-Helsinki.

Tankattavien parhaat: Minna Koistela – Katja Rättyä ( Al Hämeenlinna ) Nordic Champions: Rauli Koivunen – Anna Maisala ( Al-Hki ) 3. Hermanni Forsman ( FinnAK ) – Jaakko Riikonen ( AL-Hki) Molemmissa luokissa joukkuevoittoon AL-Helsinki

2023 AL-Helsinki EcoRun Lähtöluettelo

2023 AL-Helsinki EcoRun kilpailukutsu 26 8

2023 AL-Hki EcoRun English

• SÄÄNNÖT AUTOLIITON HELSINGIN SEUDUN OSASTO

Osaston toimintaa johtaa sääntöjen mukaan hallitus, joka muodostuu puheenjohtajasta ja 12 hallituksen jäsenestä, joiden toimikausi on kolme (3) vuotta kerrallaan.

KEVÄTKOKOUS 18.3.2024 KLO 19:00 TATTARISUON MOOTTORIHALLIN KOULUTUSLUOKASSA, Tattarisuontie 30

2023 AL-Hki Keskustatunnelitiedote 2023

Liikennetoimikunta on laatinut kuntalaisaloitteen kärkikolmion tarpeellisuudesta

2023 AL-Hki Liiktmk Väistämisvelvollisuus

Puheenjohtaja Hänninen
    Osaston viimeinen kunniapuheenjohtaja Seppo Koponen pitää sadetta Tattiksen Slalomissa
  • Osaston autourheilutapahtumien kuvia löydät osaoitteesta: https://alhelsinki.kuvat.fi/kuvat

OSASTO JÄRJESTÄÄ v 2023 SEURAAVAT AUTOURHEILUTAPAHTUMAT:

29.04. EV-CHALLENGE VI, sähköautotapahtuma

06.05. AutoSlalom harjoitustapahtuma, Helsingin Karting-rata

18.05. AutoSlalom Cup-osakilpailu, Helsingin Karting-rata

Lisää kuvia löytyy osoitteesta: alhelsinki.kuvat.fi

2023 AL-Hki AutoSlalom Cup lopputulos

2023 AL-Hki AutoSlalom Cup ratapiirros

2023 AL-Hki Autoslalom lähtöluettelo

2023 AL-Hki AutoSlalom KILPAILUKUTSU

2023 AL-Hki Autoslslom KILPAILUKUTSU Lisämääräys nro 1

6.5. Slalomharjoituksen kierrosajat:

EPSON MFP image

HÄMEEN HÄRKÄTIE EcoRun Cup, AJETTIIN 27.5. lähtöpaikkana Hämeenlinna

2023 AL-Hki Tulokset Ecorun Härkätie

2023 AL-Sport Hämeen Härkätie EcoRun kilpailukutsu 27.5.2023

03.06. HANGON AJO – HANGÖLOPPET, tasanopeus Cup

2023 AL-Hki Hangon Ajo 58 Hangöloppet Kilpailukutsu

2023 AL-Hki 58. Hangon+Ajo+Lisämääräys nro 1

09.09. OSKARIN YÖAJO, autosuunnistus NEZ

Lisäksi osastolaiset osallistuvat Autoliiton Sport-Liittopäiville Jyväskylässä 21-23.04.

2023 AL-Hki EV Challenge Tulokset

2023 EV-Challenge VI kilpailukutsu.

HANGON AJO

2023 Hangon Ajo TULOKSET

2023 Hangon Ajo LOPPUTULOS

2023 AL-Hki Hangon Ajo Tulokset Historic

2023 AL-Hki Hangon Ajo Tulokset Moderni

2023 AL-Hki Hangon Ajo Lähtöluettelo

’YLEISTÄ OSASTON AUTOURHEILUSTA:

Aktiiviharrastajiltaan suurin ryhmä on autourheilu, jota kilpailijoina harrastaa vuosittain 30-40 henkilöä kartingista ralliin ja autosuunnistukseen, sekä ennen kaikkea AL-Sportin omissa lajeissa AutoSlalomissa, EcoRunissa ja tasanopeusajossa. Toimitsijapuolella vastaavasti tapahtumiin osallistuu n 50 eri henkilöä erilaisissa tehtävissä.

Osasto on AKK-Motorsportin jäsenseura ja siten sen jäsenet ovat oikeutettuja sekä kotimaisiin, että kansainvälisiin lisensseihin kilpailijoina ja toimitsijoina.

Osaston autourheiluhistoria alkaa vuodesta 1921 eli yli 100 vuotta sitten järjestetystä Hangon Ajo – Hangöloppet maantieajokilpailusta, joka sen aikaisilla autoilla ja niillä teillä oli enemmänkin selviytymistaistelu, kuin nopeuskilpailu, vaikka ajoaika ratkaisikin. Sittemmin Hangon Ajoa on ajettu eri kilpailumuodoissa, autosuunnistuksena, taloudellisuusajona ja viime vuosina perinteisempänä tasanopeuskilpailuna. Kilpailu on yhä voimissaan ja voi hyvin.

Hangon Ajon lisäksi osaston autosuunnistuskilpailuihin on vuosikymmeniä kuulunut Oskarin Yöajo, joka on perinteisesti ajettu Oskarin päivänä 1.12. Vuonna 2023 päivämäärä on 9.9.

Rallipuolella osasto järjesti vuosikausia syksyisin Helsinki-Rallin, jopa SM-tasolla. 1970-luvun lopulla Helsinki-ralli sai huomiota hankittuaan sponsoriksi Alkon teemalla ”Hylkää Huikka”!

Vuodesta 1982 alkaen vuoteen 2012 osasto järjesti myös Helsinki-Karting kilpailuja, joissa alkuvuosina tilapäisradoilla kilpailivat mm Mikat Salo ja Häkkinen.

Nykyisin AL-Sportin hallinnoimia lajeja ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo, joita kaikkia osasto säännöllisesti järjestää Cup-tasolla.

1930-luvun alussa Helsingin Eläintarhan katuradalle järjestettiin ensin moottoripyörille ”Suomen Suurajot” ja sittemmin mukaan liittyivät autot, joten Autoklubi astui kuvaan mukaan. Tästä kehittyi sitten Äitienpäivän perinne ”Eltsu” , jota jatkui aina vuoteen 1963. Kun ajot loppuivat päätti Eltsun sankari Curt Lincoln rakentaa moottoriradan Vantaan Keimolaan. Rata avattiin 1966 ja AK:n Helsingin piiri toimi siellä järjestelyvastuussa muiden toimijoiden ohessa. Keimola suljettiin kauden 1978 jälkeen, eikä pääkaupunkiseudulla enää ollut puhtaita ratakilpailuja ennen vuoden 1995 Sörnäisten katuradalla järjestettyä ”Thunder in Helsinki” Saksan DTM-ratasarjan osakilpailua. Erikoinen yksityiskohta on, että kilpailun aikaansaamiseksi ei löytynyt helsinkiläisiä, vaan tarvittiin lappalainen, Robert Lappalainen. Thunder-kisojen myötä 1995-97 osastolaisten ja varsinkin yhteistoimintakerho Finnairin Autokerhon ratatoimitsijoiden into kasvoi valtavasti ja 2000-luvun alusta lähtien Suomessa ei ole oikeastaan järjestetty rata-ajoja ilman Helsingin osaston toimitsija-apua.

Puheenjohtaja Jaakko Riikonen

EV-Challenge 10.12.2022 Lopputulokset[2713]

Kilpailukutsu EV-Challenge WE 2022[1856]

Hämeen Härkätie EcoRun
  • Puheenjohtaja Eeva Wetterstrand-Pihola

Naisautoilijoita kilpailun buffettia pitämässä

• Puheenjohtaja Marko Muikku

Operaatio Lumihiutale
    Liikenteenohjausta

Osaston nykyinen tiepalveluauto Kaasu-Caddy

• Lisätietoja 0400366806

2023 Hiidenhuipun hinnasto

Hiidenhuipun majan 75v juhlissa YAL:n vanhat herrat Soratie ja Rainesalo

Kokoustamista ”Huipulla”
    Hiidenhuipun sauna
    Saunan 60v juhlaväkeä 2013

• 2023 Autoliiton Sport-liittopäivät vietettiin 21-23.4. perinteikkäässä hotelli Laajavuoressa Jyväskylässä. Osastosta paikalla oli 31 henkilöä. Perjantai-iltana pidettiin AL:n hallituksen ja Sport-toimikunnan kokoukset.

Lauantaiaamuna ajettiin perinteinen Tähtiajo, jossa osasto menestyi jälleen hyvin, voittoon ajoi pari Erkki ja Eija Pulkkinen. Kuten tapoihimme kuuluu voitimme joukkuekilpailun varsin ylivoimaisesti. Illalla Pulkkiset kävivät pokkamassa kiertopalkinnon varsin oikeutetusti.

Ennen iltajuhlaa osasto järjesti oman ansiomerkkien jakotilaisuuden, jossa lähinnä autourheilun parissa ansioituneille Rauli Koivuselle ja Seppo Rihtamolle jaettiin Autoliiton hopeiset ansiomerkit sekä pronssiset ansiomerkit Mikko Harkolalle ja Auli Varjosalmelle. Osaston anomuksesta AL oli myös myöntänyt pronssiset ansiomerkit muutamalle vaimolle, joiden aviomiehet ovat hoitaneet vuosikausia valtakunnallisia Autoliiton tehtäviä joutuen olemaan paljon pois kotoaan. Toki nämä merkin saajat ovat itsekin olleet aktiivisia osaston liittokokous-edustajia vuosien mittaan.

Autoliiton iltajuhlassa Martti Merilinna kutsuttiin liiton kunniapuheenjohtajaksi. Opetusministeriön myöntämä Suomen Liikuntakulttuurin ja Urheilun hopeinen ansiomitali kullatuin ristein luovutettiin Jaakko Riikoselle hänen pitkästä urastaan autourheilun hyväksi. Vuoden ratatuomaripalkinto ”Kallen Malja” vuodelta 2022 oli myönnetty Raimo Ruohoselle, joka oli kovin ilahtunut kutsusta ja kunniasta. Valitettavasti hän ehti menehtyä maaliskuussa ennen Liittopäiviä. Palkinnon kävi noutamassa Raimon tytär Mira ja tyttären poika Miko. Hiljaisen hetken jälkeen aikaisempien vuosien ”Vuoden ratatuomarit”, joita oli Miran lisäksi paikalla viisi, muodostivat Miralle ja Mikolle kunniakujan pois lavalta.

Osaston pitkäaikainen hallituksen jäsen, autourheilutoimikunnan puheenjohtaja ja liittovaltuuston jäsen Jaakko Riikonen täytti 70 vuotta 1.6.-23. Tätä juhlistettiin osaston hallituksen kokouksessa Hiidenhuipulla 30.5. Hallituksen puheenjohtaja Hannu Hänninen luovutti hallituksen lahjan varapuheenjohtaja Lehiston seuratessa hymyssä suin.

Autourheilu juhlii

Osasto aloitti autourheilutoiminnan yli sata vuotta sitten järjestämällä Hangon Ajo-Hangöloppet nimisen maantieajokilpailun kesällä 1921. Hangon Ajo on edelleen osaston järjestämä kilpailu. Rata-autoilun järjestämiseen osasto ryhtyi yhdessä Helsingin Moottorikerhon kanssa Eläintarhan ajoissa ”Eltsussa” ja sittemmin Keimolan moottoriradalla 1966-1978.

Osaston kilpailijat ovat 2000-luvulla menestyneet lähinnä AL-Sportin omissa lajeissa NEZ- ja Cup tasoilla. joissa parhaat on palkittu vuosittain AKK:n palkintogaalassa kaikkien muiden autourheilutähtien kanssa.