Vapepa | Autoliitto

Vapepa

Tule mukaan Vapaaehtoiseen pelastuspalveluun

Vuosi 2014 oli Vapaaehtoisen pelastuspalvelun 50-vuotis juhlavuosi.

Autoliitto on mukana vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa (Vapepa). Vapepa avustaa viranomaisia monissa eri tilanteissa. Tyypillisin avustustapahtuma on kadonneen henkilön etsintä, mutta myös monissa suurehkoissa onnettomuus- ja hätätilanteissa olemme olleet mukana.

Autoliiton Helsingin osaston Vapepa -toiminta on käytännössä ollut tiepalvelun osana. Nyt olemme laajentamassa Vapepa -toimintaa muillakin osaston jäsenillä, joiden ei tarvitse olla tiepalvelussa mukana. Ainakin aluksi kuitenkin käytännön järjestelyt hoituvat tiepalvelun kautta. Vapaaehtoiset osallistuvat mm. liikenteenohjaukseen, kuljetustehtäviin, ensiapuun, autoetsintään, etsintään jalan kaduilla tai maastossa, viestintään, muonitukseen ja vaikka johtotehtäviin koulutuksensa mukaan. Näihin tehtäviin tarvittavia koulutuksia on myös tarjolla.

Vuoden mittaan pidetään teemailtoja, joissa lähdetään liikkeelle Vapaaehtoisen pelastuspalvelun perusteilta. Sen jatkona on erityyppisiä aiheeseen liittyvillä luentoja. Hälytystapahtumissa mukana on yleensä useita kymmeniä vapaaehtoisia. Perusvarusteena tarvitset heijastinliivin. Muut tarvittavat varusteet riippuvat tehtävistäsi hälytyksessä: sään mukainen pukeutuminen, hyvä lamppu pimeällä jne.

Vapepa-toiminta on vapaaehtoista, eli hälytyksen saatuasi lähdet mukaan, jos se sinulle silloin sopii. Mitään maksuja ei sinulta peritä, Autoliiton jäsenyys riittää. Toisaalta et myöskään saa palkkaa, mutta useimmiten saat kulukorvauksen esimerkiksi oman auton käytöstä.

Lisätietoja Vapepasta löydät http://www.vapepa.fi  Autoliiton Helsingin osaston tiepalvelu on mukana Vantaan paikallistoimikunnassa: http://www.vapepa.fi/vantaan-paikallistoimikunta

Lähde mukaan toimintaan, lisätietoja saat vaikkapa Erkki Pulkkiselta: eki.pulkkinen(at)kolumbus.fi.