Alankomaiden ”milieuzonet”

Useissa Alankomaiden kaupungeissa (Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Utrecht) on ympäristövyöhykkeitä (milieuzone) ilmanlaadun parantamiseksi. Ympäristövyöhykkeet on viitoitettu ajokiellon liikennemerkillä, johon on kirjoitettu sanat ”Milieu zone”. Alueilla on kameravalvonta. Vyöhykkeet ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ajokiellot koskevat dieselkäyttöisiä Euro-päästönormin mukaisia 0–3 ajoneuvoja, muun muassa henkilö- ja matkailuautoja. Lisätietoa Alankomaiden Matkakohteet -sivuilla.

 

Belgiassa rajoituksia Brysselissä, Gentissä ja Antwerpenissä

Brysselissä on ympäristövyöhyke (LEZ). Vyöhykkeen ajorajoitukset ovat voimassa kellon ympäri kaikkina viikonpäivinä, ja alue kattaa koko suurkaupunkialueen. Kartta alueesta verkossa (The boundaries of the LEZ). Ajorajoitukset koskevat myös ulkomaalaisia henkilö- ja pakettiautoja sekä minibusseja ja linja-autoja. Toistaiseksi rajoitukset eivät koske moottoripyöriä, mopoja eikä yli 3,5 tonnin painoisia matkailuautoja tai yli 3,5 tonnin kuorma-autoja.

Gentin ympäristövyöhyke kattaa keskikaupungin eli kehätien sisäpuolelle jäävän alueen. Antwerpenissä on käytössä ympäristövyöhyke (Lage-emissiezone), joka on voimassa kellon ympäri kaikkina päivinä. Uusia ympäristövyöhykkeitä on suunnitteilla Mecheleniin ja Willebroekiin.

 

Espanjassakin ympäristövyöhykkeitä

Joissakin kaupungeissa, kuten Barcelonassa, Cordobassa, Madridissa ja Sevillassa on pysyvät ympäristövyöhykkeet nimeltään ZBE (Zona de Bajas/Baixes Emisiones). Useita uusia ympäristövyöhykkeitä on määrä tulla yli 50 000 asukkaan paikkakunnille. ZBE-vyöhykkeet on viitoitettu ja alueita valvotaan kameroilla. Joissakin kaupungeissa ilmansaasteiden lisääntyessä aktivoidaan väliaikaisia ympäristövyöhykkeitä, joille annetaan tiukempia lisärajoituksia.

Bensiinikäyttöiset ajoneuvot, joiden päästönormi on Euro 0-2 (ensirekisteröinti ennen vuotta 2000), dieselajoneuvot Euro 0-3 (ensirekisteröinti ennen vuotta 2006) ja moottoripyörät ja mopot Euro 0-1 (ensirekisteröinti ennen vuotta 2003), eivät saa ajaa ZBE-vyöhykkeelle.
A Coruñassa ja Pontevedrassa vain asukkaat ja jakeluautot saavat ajaa ZBE-vyöhykkeelle. Kaikilta ajo-oikeutetuilta ajoneuvoilta edellytetään ajoneuvon rekisteröintiä kyseisen kaupungin rekisteriin ennen ajoa ZBE-vyöhykkeelle.

Espanjalaiset ”Distintivo Ambiental DGT” -ympäristömerkit todisteena ajo-oikeutuksesta ovat toistaiseksi saatavilla vain espanjalaisille ajoneuvoille. Tanskan, Saksan, Ranskan tai Itävallan päästömerkki kelpaa myös Espanjassa. Kuljettajan pitää tarkastaa, minkävärisellä päästömerkillä saa ajaa kyseisen kaupungin ZBE-vyöhykkeelle, eli mikä ulkomainen päästömerkki vastaa mitäkin espanjalaista päästömerkkiä

 

Iso-Britanniassa ruuhkamaksuja ja ympäristövyöhykkeitä

Lontoossa on käytössä kaikkina päivinä 7.00–22.00 ruuhkamaksu (Congestion charge). Maksullinen alue on merkitty liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Ruuhkamaksu on 15 puntaa/päivä, jos maksaa etukäteen tai samana päivänä. Maksun voi maksaa verkossa tai TfL Pay to drive in London -sovelluksella tai Auto Pay -järjestelmää käyttäen. Ruuhkamaksujen noudattamista valvotaan kameroin. Ruuhkamaksu koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja. Moottoripyörät ja mopedit on vapautettu maksusta. Verkossa on kartta Lontoon ruuhkamaksualueesta. (Congestion charge zone) Lisätietoa maksusta ja maksun suorittamismahdollisuus. (Congestion charge)

  • Ultra Low Emission Zone (ULEZ), Lontoo

T-Charge eli Toxicity Charge poistui, kun ULEZ (Ultra Low Emission Zones) astui voimaan huhtikuussa 2019. ULEZ-vyöhyke kartalla.  (Ulltra low emission zone). Kuten LEZ-, myös ULEZ-vyöhykkeellä rajoitukset ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. ULEZ-vyöhyke koskee myös moottoripyöriä.

Maksumenetelmät Auto Pay -sopimus, internetin kautta, sovelluksella TfL Pay to Drive in London tai puhelimitse +44 343 22 22 222 (ma-pe 8.00–20.00). Ajoneuvo, joka täyttää vaaditut Euro-normit ja joka on rekisteröity ulkomailla, pitää rekisteröidä Transport of London -viraston tietokantaan, koska vain tietokannasta löytyvillä ajoneuvoilla voi olla vapautus ULEZ-maksusta. Ajoneuvon rekisteröinti. (Compliance registration vehicle)

  • Low Emission Zone, eli LEZ, Lontoo

Ympäristönsuojeluvyöhyke, jolla pyritään alentamaan päästöjä (Low Emission Zone, eli LEZ) on käytössä Suur-Lontoon alueella kaikkina päivinä kellon ympäri. Alueen alkaminen on viitoitettu valkoisin suorakaiteenmuotoisin liikennemerkein, joissa on vihreän pisteen sisällä valkoisella sana ”ZONE” ja vihreän pisteen yläpuolella on teksti ”Low Emission”. Alueen sisällä sekä ennakkovaroituksena mm. M25-tiellä käytetään sinipohjaisia opasteita.

LEZ-alueen sisällä käytettävät merkit

Merkit, jotka varoittavat LEZ-alueesta etukäteen ja osoittavat reitille, jolla voi välttää ajamasta LEZ-alueelle.

Kuvalähde: Transport for London

Kartta LEZ-alueesta. (LEZ: Where and when)

Rajoitukset ja LEZ-maksut koskevat mm. yli 2,5 tonnin painoisia matkailuautoja, omapainoltaan 1 205–3 500 kg painoisia pickup-autoja tai pakettiautoja sekä alle 5 000 kg painoisia minibusseja. Kaikki ulkomailla rekisteröidyt ajoneuvot pitää rekisteröidä Transport for London -virastoon, muutoin omistaja saa rangaistusmaksun. Rekisteröinti on maksuton. Ajoneuvo, joka kuuluu rajoitusten alaisiin ajoneuvoluokkiin, pitää rekisteröidä, vaikka se täyttäisi päästövaatimukset.

Lomake rekisteröintiä varten verkossa.  (Register a vehicle for ULEZ and LEZ). Rekisteröinnin käsittelyyn kuluu noin 10 päivää. LEZ-alueelle ei saa ajaa ennen kuin on saanut vahvistuksen rekisteröinnistä.

Jotkut ajoneuvot ovat vapautettuja LEZ-vyöhykkeen määräyksistä, esimerkiksi ajoneuvot, jotka on valmistettu ennen 1.1.1973. Vapautus koskee myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja, mutta ajoneuvo pitää rekisteröidä TfL:n tietokantaan.

Ajoneuvoista, jotka eivät täytä päästövaatimuksia, pitää maksaa päiväkohtainen LEZ-maksu.

  •  Nollapäästöalue (Zero Emission Zone, ZER), Lontoo

Beech Street Lontoossa määriteltiin nollapäästöalueeksi (ZER) maaliskuussa 2020. High Court kumosi päätöksen kesällä 2021 lainsäädännöllisten puutteiden vuoksi, joten tällä hetkellä ZER ei ole voimassa, mutta se voidaan uudelleen ottaa käyttöön sen jälkeen, kun asetus saadaan muutetuksi. ZER-vyöhykkeelle ei saa ajaa kuin sähkö- ja hybridiajoneuvoilla, jotka täyttävät seuraavat vaatimukset:

  • CO2-päästöt alle 75 g/km
  • päästötön kantama vähintään 20 mailia
  • NOX-päästöt Euro 6 -normin mukaan

Muut Iso-Britannian kaupungit:

  • Durham

Kaupungin historiallisessa keskustassa peritään city-maksua. Alue on viitoitettu liikennemerkeillä, joissa on valkoinen C punaisella taustalla. Aluetta valvotaan kameroin. Lisätietoa Durham Peninsula charging zone.

  • Birmingham, puhtaan ilman vyöhyke (Clean Air Zone)

Kartta Birminghamin CAZ-vyöhykkeestä – Clean air zone for Birmingham.

  • Portsmouth, puhtaan ilman vyöhyke (Clean Air Zone)

Lisätietoa ja kartta Portsmouthin CAZ-vyöhykkeestä.

  • Bath, puhtaan ilman vyöhyke (Clean Air Zone)

Maksuja ei peritä henkilöautoilta eikä moottoripyöriltä. Maksut ja päästöluokkavaatimukset.

Puhtaan ilman vyöhykkeitä aiotaan perustaa useisiin muihin kaupunkeihin. Seuraavissa kaupungeissa suunnitellaan CAZ-vyöhykkeitä: Basildon, Bradford, Bristol, Cambridge, Canterbury, Coventry, Derby, Exeter, Leeds, Leicester, Liverpool, London, Manchester, Newcastle, Nottingham, Oxford, Sefton, Sheffield, Southampton, St Albans, Warrington, Wokingham ja York.
Lähde Fleetnews.

 

Ranskassa on pysyviä ja vaihtuvia ympäristövyöhykkeitä

Ranskassa on myös otettu lähiaikoina käyttöön ympäristövyöhykkeitä useissa kaupungeissa, kuten Pariisissa, Lillessa ja Lyonissa. ZCR-vyöhykkeet ovat pysyviä ja ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset otetaan käyttöön lyhyellä varoitusajalla ilmanlaadun heikentyessä. Auton päästöjen mukaiset merkit, joilla näille alueille saa ajaa, ovat tilattavissa Ranskan ympäristöministeriön nettisivuilta ennakkoon. Myös Ranskasta on luvassa sakot perässä koti-Suomeen.

Crit’Air-tarran voi hankkia vain internetin kautta. Myös ulkomaisille ajoneuvoille pitää tarra hankkia Ranskan ympäristöministeriön sivuilta. Ministeriö lähettää tarran postitse. Markkinoilla on myös muita tarraa myyviä organisaatioita, jotka perivät tarrasta huomattavasti korkeampaa hintaa. Ranskan ympäristöministeriöltä tilattuna tarran hinta on 4,61 euroa sisältäen postikulut. Toimitusaika on enintään 10 päivää.

 

Saksa ympäristövyöhykkeet

Ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille.Ympäristövyöhykkeille saa nykyään ajaa vain autolla, jossa on vihreä tarra. Ainoastaan Neu-Ulmissa kelpaa vielä keltainen tarra. Punainen tarra ei kelpaa enää missään. Verkossa on kaupungeittain laadittu taulukko, josta tarravaatimukset käyvät ilmi.

Ajokielto ei koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista.

Saksassa on vuonna 2023 yhteensä 52 ympäristövyöhykettä. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä verkossa (myös englanniksi):

Tarran voi ostaa joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra, GTÜ). Saksan rekisteröintitoimistoja voi hakea internetissä esimerkiksi osoitteesta. Kölnissa tarran voi ostaa kahdelta huoltoasemilta myös viikonloppuisin.  Kölnin kaupungin internetsivuilla on yhteystiedot ja aukioloajat / Feinstaubplakette auch am Wochenende.

Tarran osto etukäteen Suomessa:

Jos haluaa hankkia tarran etukäteen ennen matkaa, päästömerkin voi tilata Autoliitolta, hinta on jäsenelle 17,30 euroa ja ei-jäsenelle 22,70. Tarralla on vähintään kahden viikon toimitusaika plus postipäivät. AL:ton verkkosivuilla on lisätietoa ja hakuohjeet.

 

Ympäristövyöhykkeitä on myös muun muassa seuraavissa Euroopan maissa:

Espanjassa (Madrid, Balrceloma), Itävallassa (tavarankuljetusajoneuvoille), Kreikassa (Ateena – likennettä rajoitettu), Liettuassa (Vilna, otettu käyttöön rengasreitit), Norjassa (Oslo-saastearvojen ylittyminen), Portugalissa (Lissabon), Puolassa (Krakova. Alue merkitty Strefa-liikennemerkeillä), Ruotsissa (raskaan liikenteen rajoitukset sekä ruuhkaverot Tukholmassa ja Göteborgissa). Sveitsissä (Geneve – kuten Ranskan päästötarrat), Tanskassa (Kööpenhamina, Aalborg, Århus, Fredriksberg ja Odense. Ei henkilö-  tai matkailuautoille), Tšekissä (raskaalle liikenteelle) ja Unkarissa (Budapestissa suojeluvyöhykkeitä). Tarkemmat tiedot Matkakohteet -sivuilla.