Saksan ympäristötarra

Lukuisissa Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joiden tarkoituksena on vähentää ilman hiukkas- ja typpidioksidikuormitusta. Jos haluaa ajaa näillä ympäristövyöhykkeillä, tulee hankkia auton tuulilasin sisäpintaan kiinnitettävä ympäristötarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette).

Saksassa on voimassa pienhiukkaspäästöjä koskeva asetus. EU-määräysten mukaan pienhiukkaspäästöt saavat ylittää 50 mikrogrammaa ilmakuutiota kohti vain 35 päivän aikana vuodessa. Saksan päästömerkintäasetuksen mukaan autoihin on hankittava tarra, josta näkyy ajoneuvon päästöluokka. Suomessa rekisteröityjen ajoneuvojen päästöluokka määräytyy auton ensirekisteröintiajankohdan mukaan. Tarrat ovat väreiltään vihreä, keltainen ja punainen – kuitenkin lähes kaikkialle vaaditaan vihreä tarra. Päästöluokka määrittelee tarran värin. Ympäristötarralla ei ole aikaa koskevaa voimassaolorajoitusta. Sitä ei kuitenkaan voi siirtää toiseen autoon, sillä siihen on merkitty auton rekisteritunnus.

"Yksinkertaistaen" tarrojen saantiehdot ovat seuraavat:

• Bensiinikäyttöiset autot
    • Vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt bensiinikäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
  • Dieselkäyttöiset autot
    • Vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
    • Vuosina 2001–2005 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat keltaisen tarran.
    • Vuosina 1997–2000 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat punaisen tarran.
  • Vanhemmatkin dieselautot voivat saada ”paremman” tarran, mikäli autoon on asennettu hiukkassuodatin
  • Ajokielto ei koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista.

Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille. Tarkemmat saantiehdot löytyvät täältä.

Jo yli 70 Saksan kaupunkia noudattaa asetusta. Useat kaupungit ovat jo tiukentaneet määräyksiään viime vuosina ja keltainen tarra ei enää kelpaa kuin parissa kaupungissa. Lähes kaikkialle vaaditaan siis vihreä tarra. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä tästä (myös englanniksi).

Lisäksi verkossa on myös kaupungeittain laadittu taulukko, jossa on selkeästi kerrottu, minkä värisen tarran kukin kaupunki vaatii ja milloin on tulossa seuraava päästöjen kiristys. Taulukon löydät täältä.

Miten Saksan ympäristötarraa haetaan?

Paikan päällä asioitaessa on oltava mukana ajoneuvon rekisteröintitodistuksen 1 osa/tekninen osa. Hakemuksen voi täyttää etukäteen tai paikan päällä. Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta.

Postitse anottaessa:

1. Lähetä Autoliiton Helsingin toimipisteeseen:
    • ajoneuvon rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopio, tekninen osa
    • hakemus täytettynä

PDF icon saksan_ymparistotarran_hakemus.pdf

2. Maksa tilaus verkkokaupassa (siirry kauppaan tästä)

Liitteet voi toimittaa sähköpostilla osoitteeseen matkailu@autoliitto.fi – Aihe: Saksan ympäristötarra

tai postitse osoitteeseen:
Autoliitto
Saksan ympäristötarra
Hämeentie 105 A
00550 Helsinki

Autoliitto tai Suomen posti eivät vastaa tavallisina kirjeinä postitettujen kirjeiden perillemenosta.

Toimitusaika on vähintään 3 viikkoa (ei sisällä mahdollisia postipäiviä) siitä, kun maksu on suoritettu ja Autoliitto on vastaanottanut hakemuksen täytettynä sekä rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopion. Juhlapyhien aikana toimitusaika saattaa olla joskus myös pidempi, koska tarrat tilataan Saksasta.

Maksutavat

Saksan ympäristötarran voi maksaa suoraan verkkokaupassa. Tilaukseen lisätään automaattisesti 2 euron postikulut. Siirry kauppaan tästä.

Voit myös maksaa tarran paikan päällä Autoliiton Helsingin toimipisteessä. Huomioithan, että maksu tulee olla suoritettu ennen kuin hakemus lähetetään eteenpäin Saksaan.

Käteinen, pankkikortti sekä luottokortti paikanpäällä asioitaessa.

Autoliiton jäsenille hinta on 17,30 €.

Muut voivat ostaa tarran hintaan 22,70 €.

Mistä Saksan ympäristötarran saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A
00550 Helsinki

Huomioithan, että Saksan ympäristötarraa voi anoa Autoliiton toimipisteistä ainoastaan Helsingin Hämeentien toimistosta.

Saksasta: Tarran voi ostaa myös Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra). Mikäli ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa matkallaan tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä. Myös jotkut huoltoasemat, jotka sijaitsevat ympäristövyöhykekaupungeissa, myyvät päästötarraa. Tarran hinta Saksasta ostettaessa on noin 5–10 euroa.

09 7258 4458 tai