Tarvitaanko ympäristötarroja täyssähköautoille?

Ohessa tietoa ympäristövyöhykkeistä.

Tanska

Tanskassa on vain ympäristövyöhykkeitä, ei muita ajorajoituksia. Ympäristövyöhykkeet koskevat vain tavaraliikenteen ajoneuvoja, siis kuorma- ja pakettiautoja, eivätkä siis koske moottoripyöriä, henkilö- tai matkailuautoja.

Saksa

Ympäristövyöhykkeitä eri kaupungeissa (tai alueilla kuten Ruhrin alueella) on yli 80. Sivustolla on luettelo kaupungeista. Vyöhykkeet on perustettu pienhiukkaspäästöjen alentamiseksi. Kaikille näille vyöhykkeille ajettaessa tarvitaan vihreä päästötarra. Pakko koskee myös (täys)sähköautoja, mutta ei moottoripyöriä. Pienhiukkaspäästövyöhykkeiden lisäksi joissain kaupungeissa on dieselajoneuvoille ajokieltoja, jos ne eivät täytä Euro 6 -normia, esim. Berliini, Hampuri, Stuttgart). Typen oksideihin liittyvä suunnitteilla oleva sininen tarra ei ole ainakaan toistaiseksi lainkaan käytössä eikä tarrasta ole tehty päätöstä.

Alankomaat

Useissa Alankomaiden kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä (milieuzone) ilmanlaadun parantamiseksi. Ympäristövyöhykkeet on viitoitettu ajokiellon liikennemerkillä, johon on kirjoitettu sanat ”Milieu zone”. Alueilla on kameravalvonta. Vyöhykkeet ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ajokiellot koskevat vain dieselajoneuvoja (paitsi Den Haagissa myös tiettyjä mopedeja). Kannattaa tutustua Autoliiton Autoillen Euroopassa 2022 -kirjaan, jos Alankomaiden ympäristövyöhykkeistä kaipaa enemmän tietoa.

Belgia

Eri kaupungeissa (Gent, Antwerpen, Brysseli) on useita keinoja rajoittaa liikennettä. Ajorajoitukset tai ympäristövyöhykkeiden määräykset eivät koske sähköautoja. Muilla käyttövoimilla toimivista ajoneuvoista kannattaa lukea rajoitukset Autoillen Euroopassa 2022 -kirjasta.
Maassa ei ole käytössä mitään tarroja, vaan ajorajoitusten piiriin kuuluvat ajoneuvot pitää rekisteröidä kunkin kaupungin liikenneviraston sivujen kautta.

Ranska

Ranskan kaupungeissa ja departementeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, pysyviä ja tilapäisiä. Pysyvät vyöhykkeet = ZCR (Zone à Circulation Restreinte) tai ZFE (Zone à Faibles Émissions) ja tilapäiset vyöhykkeet = ZPA (Zone de Protection de l’Air). Vuoden 2020 jälkeen useille ZCR-vyöhykkeille on annettu uusi nimitys ZFE. Vyöhykkeitä on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa, Marseillesissa, Rennesissä, Strasbourgissa ja Toulousessa. Kaupunkien lisäksi ilmansuojeluvyöhykkeitä on myös useissa departementeissa, joissa vyöhykkeiden nimitys on ZPAd, Zone de Protection de l’Air départementale.

Internetissä on kartta, jolle ajorajoitusalueet on merkitty. Tarra nimeltään Certificats qualité de l’air = ’Crit’Air’ on pakollinen kaikille ajoneuvoille, joilla aiotaan ajaa Ranskassa.

Täyssähköautoille tarvitaan vihreä tarra ja ladattavalle hybridiautolle violetti tarra. Yli 3 500 kilon painoisille dieselkäyttöisille matkailuautoille määräykset ovat samat kuin kuorma-autoille. Päästömerkkien luokittelu verkossa. Sama päästömerkki kelpaa kaikissa Ranskan kaupungeissa.

Itävalta

Itävallassa on eri puolilla maata otettu käyttöön ajokiellot vanhemmille paljon päästöjä aiheuttaville tavarankuljetusautoille. Kiellot eivät siis koske henkilö- tai matkailuautoja. Wienissä, Ala-Itävallassa (Niederösterreich) ja Steiermarkissa on ajokielto kaikille N1-, N2- ja N3-luokan autoille (siis myös pakettiautoille), jotka ovat Euro 2 –päästöluokan mukaisia tai huonompia. Ylä-Itävallassa (Oberösterreich) kiellot koskevat N2- ja N3-luokan ajoneuvoja, joiden päästöluokka on Euro 2 tai huonompi. Tirolissa on tiukimmat ehdot: ajokielto N2- ja N3-luokan ajoneuvoille, jotka ovat Euro 5 -päästöluokan mukaisia tai huonompia. N-luokkaan kuuluvaan autoon pitää ostaa päästötarra (Abgasplakette), josta ilmenee auton päästöluokka.

Sähköautoiluun liittyvää tietoa löytyy Autoillen Euroopassa 2022 -kirjasta sekä Matkakohteet -sivustojen maakohteet osiosta.
Hyvä tietolähde ympäristötarroista ja/tai erilaisista ajorajoituksista/-kielloista on internetsivusto Urban Access Regulations in Europe.