Tiemaksut, ympäristövyöhykkeet ja määräykset
Tiemaksukäytännöt ja ympäristövyöhykkeet vaihtelevat paljon maittain ja niihin on hyvä tutustua etukäteen ennen matkaa, jotta vältytään isoilta sakoilta kohdemaassa.

Ajankohtaiset ja maakohtaiset tiemaksut
Ajankohtaiset ja maakohtaiset tiemaksut ja ympäristövyöhykkeet voit myös helposti tarkistaa Autoliiton jäsenenä Matkakohteet -osiosta. Lisäksi voit tilata AL-kaupasta Autoillen Euroopassa -kirjan, jossa on kattavasti koottuna tietoa eri maiden määräyksistä.
Miksi Euroopan maissa on erilaisia tiemaksuja ja ympäristövyöhykkeitä?
Miksi eri Euroopan maissa on niin monia erilaisia tiemaksujen maksujärjestelmiä?
Euroopan unionissa on ollut vuodesta 2019 voimassa EETS-direktiivi (European Electronic Toll Service), tunnuksella 2019/520/EU. Direktiivin tavoitteena on edistää sähköisten tiemaksujärjestelmien yhteentoimivuutta jäsenvaltioiden välillä sekä helpottaa rajat ylittävää tiedonvaihtoa tiemaksujen laiminlyöntitapauksissa. Direktiivi löytyy suomeksi verkossa.
Direktiiviin on sisällytetty kunnianhimoisia perusperiaatteita, kuten esimerkiksi seuraava: Käyttäjillä tulisi olla mahdollisuus tilata EETS-palvelu miltä tahansa palveluntarjoajalta riippumatta heidän kansalaisuudestaan, asuinjäsenvaltiostaan tai ajoneuvon rekisteröintijäsenvaltiosta.
Tästä huolimatta EU-maissa on edelleen valtioita, joissa EETS-palveluntarjoajilla ei ole voimassa olevia sopimuksia. Näin esimerkiksi Virossa, Latviassa ja Liettuassa (näissäkään maissa tiemaksut eivät koske kaikkia ajoneuvoja). Joten kaikissa tällaisissa maissa tiemaksut on hoidettava jokaisessa maassa erikseen.
Direktiivissä mainitaan vaikeudet eli tekniset erot eri maiden tiemaksujärjestelmien välillä. Suuret erot sähköisten tietullijärjestelmien teknisissä eritelmissä saattavat haitata sähköisten tietullien EU:n laajuisen yhteentoimivuuden saavuttamista ja näin vaikuttaa nykyisen tilanteen jatkumiseen, jossa käyttäjät tarvitsevat useita ajoneuvolaitteita maksaakseen tietulleja unionissa. Direktiivi edelleen kertoo tavoitteen olevan, että keskipitkän ja pitkän aikavälin tavoitteena on mahdollistaa matkustaminen koko unionissa ainoastaan yhden ajoneuvolaitteen kera. Mutta vesittää toivetta todeten, että ”EETS on markkinaperusteinen palvelu, ja sen vuoksi EETS-palveluntarjoajia ei pitäisi velvoittaa tarjoamaan palvelujaan kaikkialla unionissa.
Euroopan 24 eri maan osalta on tehty tutkimus eri maiden tietulleista ja tiemaksuista lokakuussa 2024. Julkaisun on laatinut Alankomaiden ajoneuvorekisteriviranomainen RDW (Dienst Wegverkeer) ja Euroopan ajoneuvo- ja ajokorttiviranomaisten yhdistys EReg (Association of European Vehicle and Driver Registration Authorities.
Voisiko EU rakentaa yhteisen päästötarran, jolla voisi ajaa koko EU:n alueella?
Kaikkia asioita ei ole EU:ssa harmonisoitu. Esimerkiksi ympäristövyöhykkeitä koskevia vaatimuksia ei valitettavasti ole yhdenmukaistettu unionin tasolla. Sen sijaan yksittäisiä ympäristövyöhykkeitä ja vähäpäästöisiä alueita säädellään erilaisin paikallisin ja kansallisin määräyksin.
EU on onnistunut harmonisoimaan ilmanlaatuun liittyviä tavoitteita jäsenvaltioiden kesken. Esimerkiksi päästökattodirektiivi (EU) 2016/2284 asettaa jäsenmaille velvoitteet tiettyjen päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi ilmanlaatudirektiivi (2008/50/EY) määrittelee raja-arvot useille ilmansaasteille. Toisin kuin monissa muissa EU-direktiiveissä, ilmanlaatudirektiivi ei kuitenkaan määrää, millä keinoin jäsenvaltioiden on saavutettava nämä raja-arvot. Kukin maa voi itse päättää lainsäädännöstään ja toimistaan varmistaakseen EU:n vaatimusten täyttymisen.”
Monissa EU-maissa on otettu käyttöön ympäristövyöhykkeitä, koska ne ovat osoittautuneet tehokkaiksi keinoiksi vähentää ilmansaasteita. Yhtenäinen, koko Euroopassa hyväksytty päästötarra olisi luonnollisesti erittäin kätevä niin matkailijoille kuin logistiikkayrityksillekin. Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole toteutunut, sillä eri maat ovat kehittäneet omat sääntönsä ja valvontajärjestelmänsä ympäristövyöhykkeille. Lisäksi EU-direktiivit on implementoitu kansalliseen lainsäädäntöön eri tavoin. Tämän seurauksena eri maihin vaaditaan erilaiset tarrat.