EcoRun taloudellisuusajo

EcoRun taloudellisuusajo on autourheilua. Kilpailut ajetaan yleisillä teillä liikennesääntöjä noudattaen ja tavoitteena on päästä mahdollisimman pieneen energiankulutukseen.

Kilpailureitille on laadittu tiekirja sekä aikataulu jota noudattaa. Autokunta koostuu aina kuljettajasta ja kartturista. Autoksi käy tieliikenteeseen hyväksytty vakioauto. Lue lisää tältä sivulta löytyvistä lajin säännöistä.

Osallistuaksesi Cup kilpailuun tarvitset AL-Sport lisenssin (40€/vuosi), tai yksittäisen tutustumislisenssin (30€/kerta). Kuljettaja sekä kartturi kummatkin tarvitsevat lisenssin.

Lisäksi kilpailuissa on osallistumismaksu, jonka hinta vaihtelee kilpailukohtaisesti.

Laji on autourheilulajeista yksi edullisimpia harrastaa. Polttoainetta tai sähköä ei juurikaan kulu. Lisenssit ja osallistumismaksut ovat erittäin kohtuullisia hinnaltaan.

Tule rohkeasti mukaan kilpailemaan. Lajiin kaivataan uusia harrastajia mukaan!

#taloudellisuusajo #ecorun #alsport

EcoRun Facebook, Instagram, Twitter

AL-Sport Facebook, Instagram

EV-Challenge

EcoRun kausi 2024

Kevät lähestyy ja niin myös ensimmäinen kilpailu.
Kauden aloittaa AL-Helsinki EcoRun 13.4.2024.

Cupin kilpailuja on tälle vuodelle kolme, sekä näiden lisäksi tuttuun tapaan EV-Challenge. Kilpailut löytyvät kilpailukalenterista, sekä tämän sivun kohdasta ”EcoRun kilpailut 2024”. Kilpailuista tulee lähempänä ajankohtaa ilmoituksia myös Facebookiin ja Instagamiin.

Viime vuoden tapaan, tänä vuonna kilpaillaan kahdessa Cupin sarjassa, Tankattava ja Ladattavat. Tervetuloa mukaan kilpailuihin!

Kauden 2024 säännöt on myös julkaistu ja ne löytyvät alempana olevasta säännöt kohdasta. Kannattaa lukea!

Huomioi uusi tapa ilmoittautua kilpailuun!

Kilpailukalenterista pääset kyseisen kilpailun sivuille klikkaamalla ”Lisätietoja” painiketta. Ilmoittautuminen tapahtuu jatkossa aina kyseisen kilpailun nettisivuilta löytyvän lomakkeen tai linkin kautta. Kilpailukutsu on myös kilpailun nettisivuilla.

Nettisivumme ulkoasu on muuttunut ja vanhat tutut asiat löytyvät nyt eri tavalla kuin aikaisemmin. Ilmoittautuneiden listaa ei enää tule EcoRun sivuille. Jatkossa kilpailuun ilmoittautuneet löytyvät kyseisen kilpailun sivuilta tai lähtöluettelosta, sitten kun se on julkaistu.

EcoRun kilpailut 2024

Kaikki AL-Sport kilpailut
Ajankohta Tapahtuma / Järjestäjä Paikkakunta Laji Taso Ilmoittautuminen
13.4.2024 AL-Helsinki EcoRun Autoliiton Helsingin seudun osasto Pääkaupunkiseutu ER Cup Lisätietoja
27.4.2024 EV-Challenge Autoliiton Helsingin seudun osasto Etelä-Suomi ER Harjoituskilpailu Lisätietoja
24.8.2024 Hämeen Härkätie EcoRun Autoliiton Forssan seudun osastoAutoliiton Hämeenlinnan seudun osastoAutoliiton Nastolan osasto Härkätie ER Cup Lisätietoja
28.9.2024 AL-Lahti EcoRun Autoliiton Lahden seudun osasto Lahti ER Cup / NEC Lisätietoja

EcoRun säännöt ja lajiryhmä

Kauden 2024 lajisäännöt.

Kaudella 2024 AL-Sport EcoRun cupissa on kaksi eri cup mestaruutta jaossa. Polttoaine käyttöisille autoille on oma cup ja sähköautoille omansa. Cup-sarjojen nimet ovat Tankattavat ja Ladattavat.

Sääntöihin on kaudelle 2024 tehty useita teknisiä tarkennuksia tai muutoksia.

Yhtenä muutoksena kaudelle 2024 on se, että CNG ja PHEV autoilla on mahdollisuus osallistua Tankattavien luokkaan tietyin rajoituksin. Säännöissä sivulla 23, kohdassa 31.2 on asiasta tarkemmin. Lyhyesti kerrottuna, osallistuminen näillä on mahdollista ilman kaasua tai ladattua sähköä, käyttäen vain bensiiniä tai dieseliä.

• Lajiryhmä

• Rauli Koivunen   (Pj)    etunimi.sukunimi (at) gmail.com
    • Jaakko Riikonen (VPj) etunimi.sukunimi (at) outlook.com
    • Ari Parkkinen
    • Juha Lamberg
    • Terho Havumäki
    • Katja Rättyä

EcoRun tuloksia

Tuloksia EcoRun kilpailuista.

Tiekirjoja harjoittelua varten

Täältä löydät tiekirjoja eri paikkakunnilta. Tulosta tiekirja itsellesi ja harjoittele vaikka tulevaa kilpailua varten.

• Lihavoitu teksti toimii linkkinä tiekirjaan ja suluissa on mainittu lähtöpaikka.

• Jyväskylä (ABC Palokka, Palokanorsi 10 Palokka)
    • Orimattila (Neste, Kärrytie 13 Orimattila)
    • Hollola (Neste Hollola Hopeakallio Matkakeidas, Hopeakalliontie 2 Hollola)
    • Nastola (Neste Varjolanrinne, Kauppakaari 1 Nastola)
    • Asikkala (Neste Taukotuuli, Merrasjärventie 1 Lahti)
    • Vantaa (Holiday Inn, Rälssitie 2 Vantaa)
    • Kuopio (Leväsen Shell. Ohjeet tiekirjassa)
    • Nummela (Asemantie 2 Nummela. Entisen ABC:n parkkipaikka)
    • EV-Challenge Winter Edition (Martinkyläntie 43-45, Vantaa. Autolle.com myymälä)

Tiekirjoissa voi olla joitakin virheitä johtuen muuttuneista liikennejärjestelyistä tiekirjan laadinnan jälkeen.

EcoRun video

Lyhyt video 2019 Jyväskylän Suurajot EcoRun kilpailusta.

EcoRun taloudellisuusajolla on oma YouTube kanava. Videoita ei vielä montaa ole, mutta ehkäpä niitä tulevaisuudessa sinne saadaan lisää.

skip_embed Jyväskylän Suurajot EcoRun 2019 video

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.