Hallitus luopui moottoripyöräverosta

15.2.2017, klo 13.00

Juha Sipilän hallitus on päättänyt olla esittämättä vuotuista veroa moottoripyörille ja veneille.

Pääministeri Juha Sipilä on ilmoittanut viestipalvelu Twitterissä, että hallitus on luopunut suunnitelluista moottoripyörä- ja veneveroista eikä niitä siten viedä eduskunnan käsittelyyn. Sipilän mukaan verojen hyötysuhde olisi jäänyt liian heikoksi.

Verosuunnitelmat saivat osakseen laajaa vastustusta ja Autoliittokin kritisoi moottoripyöräveroa ja epäili sille laskettuja tuotto-odotuksia. Autoliiton valtiovarainministeriön vero-osastolle antamassa lausunnossa kritisoitiin myös erittäin korkeaksi muodostuvaa verotasoa.

”Verot, joista valtaosa kuluu järjestelmän luomiseen ja pyörittämiseen ja jotka vahingoittavat työtä ja toimeliaisuutta tulisi jättää säätämättä”, Autoliiton lausunnossa todetaan. Nyt hallitus on tehnyt saman johtopäätöksen.

Autoliiton lausunto moottoripyöräverosta