USA-liite | Autoliitto

Missä

Yhdysvalloissa autoileva voi valita joko kansainvälisen ajokortin tai USA-käännösliitteen. USA-liite perustuu YK:n alaisen ECOSOC:n päätöslauselmaan matkailun helpottamisesta ja ulkomaisten asiapapereiden tunnustamisesta. USA-liitteellä vahvistetaan englannin kielellä, että suomalainen ajokortti on Yhdysvalloissa ajamiseen oikeuttava ajokortti. USA-liitteen saaminen edellyttää voimassa olevaa suomalaista ajokorttia.

USA-liite

USA-liite on voimassa vuoden myöntämispäivästä. Autoiltaessa on syytä pitää myös passi mukana, koska USA-liitteessä ei ole valokuvaa. USA-liitteestä ei ole olemassa yhdysvaltalaista lainsäädäntöä, joten joissain USA:n osavaltioissa liitettä ei saateta hyväksyä. Suomalainen ajokortti on esitettävä aina yhdessä USA-liitteen kanssa.

USA-liitteen kelpaavuus autovuokraamoittain saattaa vaihdella. Mikäli mahdollista, varmista asia etukäteen autovuokraamosta. Jos suomalaisajokortin haltija menee USA:han au pairiksi, töihin tai opiskelemaan, USA-liite tai kansainvälinen ajokortti ei kelpaa, vaan velvoitteena on yleensä amerikkalaisen ajokortin hankkiminen.

• Hinta on 19€

Miten USA-liitettä ostetaan

AL-verkkokuppa

• Maksa liite AL-verkkokaupassa
  • Toimita osoitteeseen: autoliitto@autoliitto.fi, kopio suomalaisesta ajokortista
  • Saatteeseen maininta:
    • Tarvitsen USA-liitteen
    • Postiosoite, puhelinnumero
    • Saatteeseen maininta: olen maksanut USA-liitteen verkkokaupassa
  • Toimitusaika 1 viikko ja postipäivät. Käsittelyaika alkaa siitä, kun hakemus on toimitettu Autoliitoon
  • Autoliitto tai Suomen posti eivät vastaa tavallisina kirjeinä postitettujen kirjeiden perillemenosta.

Autoliitto, Hämeentie Helsinki

• Autoliitossa Hämeentiellä asioitaessa on oltava mukana voimassa oleva suomalainen ajokortti tai kopio suomalaisesta ajokortista
  • USA-liite kirjoitetaan odottaessa

• puh. 09 7258 4400