Yhdysvalloissa autoileva voi valita joko kansainvälisen ajokortin tai USA-käännösliitteen. USA-liite perustuu YK:n alaisen ECOSOC:n päätöslauselmaan matkailun helpottamisesta ja ulkomaisten asiapapereiden tunnustamisesta. USA-liitteellä vahvistetaan englannin kielellä, että suomalainen ajokortti on Yhdysvalloissa ajamiseen oikeuttava ajokortti. USA-liitteen saaminen edellyttää voimassa olevaa suomalaista ajokorttia.

USA-liite

USA-liite on voimassa vuoden myöntämispäivästä. Autoiltaessa on syytä pitää myös passi mukana, koska USA-liitteessä ei ole valokuvaa. USA-liitteestä ei ole olemassa yhdysvaltalaista lainsäädäntöä, joten joissain USA:n osavaltioissa liitettä ei saateta hyväksyä. Suomalainen ajokortti on esitettävä aina yhdessä USA-liitteen kanssa.

USA-liitteen kelpaavuus autovuokraamoittain saattaa vaihdella. Mikäli mahdollista, varmista asia etukäteen autovuokraamosta. Jos suomalaisajokortin haltija menee USA:han au pairiksi, töihin tai opiskelemaan, USA-liite tai kansainvälinen ajokortti ei kelpaa, vaan velvoitteena on yleensä amerikkalaisen ajokortin hankkiminen.

Miten USA-liitettä haetaan?

Paikan päällä asioitaessa on oltava mukana voimassa oleva suomalainen ajokortti tai kopio suomalaisesta ajokortista.
USA-liite kirjoitetaan odottaessa.

Postitse tai sähköpostitse anottaessa:

• Lähetä kopio suomalaisesta ajokortista.
  • Saatteeseen maininta:
    • Tarvitsen USA-liitteen.
    • Postiosoite, puhelinnumero sekä matkalle lähtöpäivä.
    • Saatteeseen maininta oletko maksanut USA-liitteen etukäteen verkkokaupan kautta vai haluatko liitteen postiennakolla.
  • Toimitusaika on noin 1 viikko ja se ei sisällä postipäiviä. Käsittelyaika alkaa siitä, kun hakemus on vastaanotettu Autoliiton toimistolla.

Autoliitto tai Suomen posti eivät vastaa tavallisina kirjeinä postitettujen kirjeiden perillemenosta.
Suosittelemme valitsemaan toimitustavaksi joko postiennakon tai esim. DHL-kuljetuspalvelun. DHL-kuljetuksissa ole yhteydessä Autoliiton Helsingin toimipisteeseen.

Maksutavat

Liitteen voi maksaa suoraan verkkokaupassa. Tilaukseen lisätään automaattisesti 2 euron postikulut. Siirry kauppaan tästä.

Voit tilata USA-liitteen myös postiennakolla. Huomioithan, että postiennakko toimii ainoastaan Suomessa. Postiennakon toimituskulut ovat noin 7 euroa.

Käteinen, pankkikortti sekä luottokortti paikanpäällä asioitaessa.

Hinta on 14 euroa.

Mistä USA-liitteen saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A

tai

sähköpostitse matkailu@autoliitto.fi

Jos asut ulkomailla, lähetä hakemuksesi Helsinkiin.

Jos asut muualla kuin pääkaupunkiseudulla:

a) Lähetä hakemuksesi Autoliittoon Helsinkiin tai
b) Asioi Autoliiton palvelupisteissä, eri puolilla Suomea:

AL-autopalvelukeskus, Uusi Kaakon Katsastus Oy Hamina
AL-autopalvelukeskus, Hinausautokeskus Oy Helsinki
AL-autopalvelukeskus, Apu Pesoset Oy Joensuu
AL-autopalvelukeskus, Ruuskanen Yhtiöt Oy Ylöjärvi
AL-autopalvelukeskus, Harkka-Yhtiöt AB Turku
AL-shop / Sixt Autovuokraamo Jyväskylä Jyväskylä

Ei posti- eikä nettikauppamahdollisuutta. Tarkemmat yhteystiedot löydät nimeä klikkaamalla.

09 7258 4458 tai