Yhdysvalloissa autoileva voi valita joko kansainvälisen ajokortin tai USA-käännösliitteen. USA-liite perustuu YK:n alaisen ECOSOC:n päätöslauselmaan matkailun helpottamisesta ja ulkomaisten asiapapereiden tunnustamisesta. USA-liitteellä vahvistetaan englannin kielellä, että suomalainen ajokortti on Yhdysvalloissa ajamiseen oikeuttava ajokortti. USA-liitteen saaminen edellyttää voimassa olevaa suomalaista ajokorttia.

USA-liite

USA-liite on voimassa vuoden myöntämispäivästä. Autoiltaessa on syytä pitää myös passi mukana, koska USA-liitteessä ei ole valokuvaa. USA-liitteestä ei ole olemassa yhdysvaltalaista lainsäädäntöä, joten joissain USA:n osavaltioissa liitettä ei saateta hyväksyä. Suomalainen ajokortti on esitettävä aina yhdessä USA-liitteen kanssa.

USA-liitteen kelpaavuus autovuokraamoittain saattaa vaihdella. Mikäli mahdollista, varmista asia etukäteen autovuokraamosta. Jos suomalaisajokortin haltija menee USA:han au pairiksi, töihin tai opiskelemaan, USA-liite tai kansainvälinen ajokortti ei kelpaa, vaan velvoitteena on yleensä amerikkalaisen ajokortin hankkiminen.

Miten USA-liitettä haetaan?

Paikan päällä asioitaessa on oltava mukana voimassa oleva suomalainen ajokortti tai kopio suomalaisesta ajokortista.
USA-liite kirjoitetaan odottaessa.

Postitse tai sähköpostitse anottaessa:

• Lähetä kopio suomalaisesta ajokortista.
  • Saatteeseen maininta:
    • Tarvitsen USA-liitteen.
    • Postiosoite, puhelinnumero sekä matkalle lähtöpäivä.
    • Saatteeseen maininta oletko maksanut USA-liitteen etukäteen verkkokaupan kautta vai haluatko liitteen postiennakolla.
  • Toimitusaika on noin 1 viikko ja se ei sisällä postipäiviä. Käsittelyaika alkaa siitä, kun hakemus on vastaanotettu Autoliiton toimistolla.

Maksutavat

Liitteen voi maksaa suoraan verkkokaupassa. Tilaukseen lisätään automaattisesti 2 euron postikulut. Siirry kauppaan tästä.

Voit tilata USA-liitteen myös postiennakolla. Huomioithan, että postiennakko toimii ainoastaan Suomessa. Postiennakon toimituskulut ovat noin 7 euroa.

Käteinen, pankkikortti sekä luottokortti paikanpäällä asioitaessa.

Hinta on 14 euroa.

Mistä USA-liitteen saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A

tai

sähköpostitse matkailu@autoliitto.fi

Jos asut ulkomailla, lähetä hakemuksesi Helsinkiin.

Jos asut muualla kuin pääkaupunkiseudulla:

a) Lähetä hakemuksesi Autoliittoon Helsinkiin tai
b) Asioi Autoliiton palvelupisteissä, eri puolilla Suomea:

AL-autopalvelukeskus, Uusi Kaakon Katsastus Oy Hamina
AL-autopalvelukeskus, Hinausautokeskus Oy Helsinki
AL-autopalvelukeskus, Apu Pesoset Oy Joensuu
AL-autopalvelukeskus, Ruuskanen Yhtiöt Oy Ylöjärvi
AL-autopalvelukeskus, Harkka-Yhtiöt AB Turku
AL-shop, SIXT Jyväskylä

Ei posti- eikä nettikauppamahdollisuutta. Tarkemmat yhteystiedot löydät nimeä klikkaamalla.

09 7258 4458 tai