Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Varaa matkasi puh. 09 7258 4400 Laivapaketit jäsenhintaan.

Tutustu uuteen jäsenetuesitteeseemme.

Kansainvälinen ajokortti on käännös kansallisesta ajokortista.

Tutustu kaikkien autoilijoiden palveluihin ja tarjouksiimme tästä.

12.12.2012

Operaatio Lumihiutale on järjestetty vuodesta 1969: Autoliiton tiepalvelumiehet auttavat joululiikenteessä

Autoliiton vapaaehtoisten tiepalvelumiesten joulumieli syntyy toisten auttamisesta. Muiden matkustaessa joulun viettoon tiepalvelumiehet varmistavat perillepääsyn. Joulunajan tehostettu tiepalvelupäivystys Operaatio Lumihiutale järjestetään jo 44. kertaa 15.12.2012-1.1.2013.

Autoliiton vapaaehtoisen tiepalvelun tehostettu päivystys Operaatio Lumihiutale käynnistyy lauantaina 15.12. ja jatkuu aina uudenvuoden päivään saakka. Tänä vuonna on odotettavissa, että yhä useammat ihmiset matkustavat joulunviettoon muualle Suomeen, sillä jouluaaton sijoittuminen maanantaihin tuo tavallista pidemmät vapaat.

”Uskomme, että avustuspyyntöjä tulee erityisesti jouluaattoa edeltävänä viikonloppuna ihmisten matkustaessa joulunviettoon. Avuntarpeeseen vaikuttaa hyvin paljon sää. Kovat pakkaset aiheuttavat aina ongelmia”, Autoliiton vapaaehtoisesta tiepalvelusta vastaava koulutuspäällikkö Teijo Poutanen toteaa.

Autoliitto toivoo, että ihmiset lähtevät joulumatkalle hyvillä mielin ilman kiirettä. Teillä saattaa ajoittain olla ruuhkaa, vaikka joulun menoliikenne jakautuneekin tänä vuonna useammalle päivälle. Riittävä turvaväli tekee matkanteosta leppoisaa ja turvallista.

”Jos liikenne jonoutuu, on turha lähteä hirveästi ohittelemaan. Se ei nopeuta matkantekoa yhtään, vaan kiristää vain hermoja ja vaarantaa liikenneturvallisuutta. Jos keli on liukas tai tiellä on sohjoa, saattaa äkillinen kaistalle paluu johtaa auton hallinnan menettämiseen. Normaalia raskaamman auton käytös saattaa yllättää kokeneenkin kuljettajan. Riittävän pitkä turvaväli antaa myös aikaa reagoida, jos edessä tapahtuu jotain yllättävää”, Poutanen sanoo.

Noin kolmasosa yleiseen tiepalveluun tulevista avunpyynnöistä liittyy auton käynnistymisongelmiin. Monet ongelmat olisi vältettävissä tarkistamalla akun kunto ennen matkalle lähtöä. Pieni tarkistuslista on hyvä muutenkin käydä läpi.

”Akun lisäksi kannattaa varmistaa, että pissapojassa on riittävän vahva seos pesunestettä, ja että öljyä on riittävästi. Auto pitää kuormata siten, että raskaimmat tavarat laitetaan alimmaiseksi. Lämpimät vaatteet, varoituskolmio ja heijastinliivit pitää olla helposti saatavilla mahdollisen matkan katkeamisen varalta”, Poutanen neuvoo.

”Näkeminen ja näkyminen on pimeässä ja mahdollisessa lumipöllyssä on erityisen tärkeää. Auton ikkunat ja valot pitää puhdistaa hyvin ennen matkaan lähtöä ja tarvittaessa myös matkan aikana. On syytä myös tarkistaa, että kaikki ajovalot toimivat.”

Matkan katkeamiseen kannattaa varautua selvittämällä jo kotona, mistä saa tarvittaessa apua ja pitää huoli, että matkapuhelimessa on virtaa. Autoliiton kaikille avoin tiepalvelunumero on 0200 8080. Linjan kautta tilatut palvelut ovat maksullisia ja puhelun hinta on 1,95 €/min + pvm. Autoliiton perusjäsenille on oma maksuton puhelinnumero, josta tilatut palvelut ovat maksullisia. Autoliiton AL-turva -jäsenille on maksuton puhelinnumero, josta tilatut palvelut ovat myös maksuttomia.

Tarkistuslista ennen matkalle lähtöä:

-        Akun kunto

-        Rengaspaineet (täydellä kuormalla painetta pitää olla normaalia enemmän)

-        Turvallinen kuormaus (painavat tavarat alimmaiseksi)

-        Varoituskolmio helposti saataville

-        Lämpimät vaatteet helposti saataville

-        Heijastinliivit jokaiselle matkustajalle

-        Pissapojan nesteen pakkasenkestävyys

-        Jäähdytysnesteen määrä ja pakkasenkestävyys

-        Taskulamppu tuoreilla paristoilla mukaan

-        Matkapuhelin, jossa on virtaa ja tiepalvelun numero

-        Ajo- ja takavalojen kunto ja puhtaus, puhdistus myös matkan aikana

-        Pyyhkijänsulkien kunto

-        Öljyn määrä

Akun kunto kannattaa tarkistaa säännöllisesti.