Ulkomaanmatkaan valmistautuminen | Autoliitto

Ulkomaanmatkaan valmistautuminen

Tartu Town Hall - Riina Varol, Visit Estonia

(Kuva: Riina Varol, Visit Estonia)

Lapset ja lemmikit matkalle mukaan

Lapsiperheen kohteet, majoitus ja aikataulu valitaan hiukan eri perustein kuin aikuisseurueen. Useita lyhyitä taukoja ja majapaikan etsiminen hyvissä ajoin kannattaa. Lapset myös jaksavat paremmin, kun tietävät mitä mukavaa on odotettavissa ja siksi matkan suunnittelu kannattaa tehdä lasten kanssa yhdessä.

Autoiluun tottuneet lemmikit voi hyvin ottaa mukaan matkalle. Turvallisin tapa kuljettaa koiraa autossa on kytkettynä valjaisiin tai farmariauton tavaratilassa kuljetushäkissä. On hyvä muistaa, että pienenkin koiran paino voi muuttua äkkijarrutuksessa monikymmenkertaiseksi. Lemmikkieläinpassi on pakollinen koirille ja kissoille kaikissa EU-maiden välisissä kuljetuksissa, myös Norjaan mentäessä. Suomesta suoraan Norjaan vietäviltä lemmikeiltä ei vaadita ekinokokkilääkitystä. Matkustettaessa Ruotsin kautta Norjaan lääkitys vaaditaan koirilta. Tiettyjen vaarallisina pidettävien koirarotujen vienti Norjaan on kielletty. Näitä ovat pitbullterrieri, amerikanstaffordshirenterrieri, tosa inu, dogo argentino, fila brasileiro ja Ceskoslovensky vlcak (tsekkoslovakiansusikoira).
Lisätietoa Ruokavirastolta.

Koirien tuonti- ja vientivaatimukset vaihtelevat maittain.

Tarvittavat asiapaperit ja varusteet

Tarvittavia asiapapereita matkalle ovat suomalainen ajokortti, passi tai henkilötodistus, eurooppalainen sairaanhoitokortti Kelasta ja valtakirja, jos kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana eikä haltijana. Osamaksulla ostetun auton omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle. Uusien autojen rekisteröintitodistus on nykyisin sähköinen. Kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille, tulee autossa olla mukana paperisen rekisteröintitodistuksen I-osa, jonka voi tilata Trafista tai hakea rekisteröiviltä katsastustoimipaikoilta. Kansainvälistä ajokorttia ei vaadita yhdessäkään Euroopan maassa, mutta suositeltava asiakirja se on muun muassa Venäjällä autoiltaessa. Monissa maissa pakollisina varusteina ovat ensiapulaukku, palosammutin ja heijastinliivi kaikille matkustajille. Ensiapulaukkua ja palosammutinta suositellaan Norjassa. Heijastinliivi on pakollinen vain Norjassa rekisteröidyille ajoneuvoille.

Nyt covid 19 -pandemian aikana Norjassa ei ole suositusta käyttää kasvomaskia.

Kaikissa Baltian maissa pitää olla covid 19 -pandemian aikana kasvomaski julkisissa liikennevälineissä sekä sisätiloissa, kuten kaupoissa tai museoissa.

Vakuutukset kuntoon

Tarkista vakuutusten korvaavuuskäytännöt ennen matkaa!

Liikennevakuutuksen osalta suomalaisen ajoneuvon liikennevakuutus on voimassa ETA-maissa paremman korvaavuuden periaatteella. Vakuutusyhtiön vihreää korttia suositellaan aina Pohjoismaiden ulkopuolelle mentäessä. Kaskon voimassaolo eri maissa kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä. Autovakuutuksen (kasko) voimassaoloa, etenkin varkausvakuutusta, voi olla rajoitettu ja/tai omavastuuosuutta korotettu Baltian maissa. Vakuutusturva on tarkastettava etukäteen omasta vakuutusyhtiöstä.

Finanssialan mukaan on tavanomaista, että matkavakuutus ei korvaa matkan peruuntumista tai keskeyttämistä matkakohteen epidemian takia, ellei siihen ole liitetty lisäturvaa. Lähde: Taloustaito

Valmistaudu matkaan huolella

Hyvä valmistautuminen ja rento aikataulu - siinä kaksi perusasiaa, joiden pohjalta on hyvä aloittaa matkavalmistelut.

Navigaattori tai kojelautakamera voi tuoda sakot Euroopassa. Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät laitteet eli tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä niin Suomessa kuin lähes kaikissa muissa Euroopan maissa. Paljastimesta voidaan määrätä sakkoa ja laite takavarikoidaan. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että myös navigaattoriin ohjelmoitu kiinteät kameravalvonnan paikat ilmaiseva toiminto on joissakin Euroopan maissa kiellettyjen listalla, eikä kojelautakameroita voi käyttää kaikkialla. Pahimmillaan sakot voivat olla todella tuntuvia.

Norjassa on tiemaksuja sekä silta- ja tunnelimaksuja. Tanskassa peritään silta- ja tunnelimaksuja. Baltian maissa peritään tiemaksuja kaikilta tavaran kuljetukseen tarkoitetuilta autoilta, myös raskaammilta pakettiautoilta, vaikkei autossa olisi minkäänlaista kuormaa.

Autoliiton Plus-jäsenyys auttaa pulaan jäänyttä autoilijaa

Matkan katkeaminen pienenkin ongelman takia voi aiheuttaa yllättävän ison kustannuksen ja vaivan. Autoliiton Plus-jäsen saa matkanjatkamispalvelut veloituksetta, mikä antaa mielenrauhaa ja säästää ongelman sattuessa kohdalle tuntuvia summia rahaa.

Plus-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla autollaan. Riittää, että on mukana ajoneuvossa kuljettajana tai matkustajana. Palvelu on voimassa ulkomailla alle 15 vuotta vanhoille Suomeen rekisteröidyille, korkeintaan 4000 kg painoisille ajoneuvoille. Lue tarkemmin Plus-jäsenyydestä.

Valmistaudu automatkaan – pakkaa auto järkevästi

Auto kannattaa huollattaa ennen pitkälle matkalle lähtöä. Öljyt ja öljynsuodattimet olisi hyvä vaihtaa ja renkaiden ilmanpaine tarkistaa tavallista suuremmalle kuormalle sopivaksi. Rengasrikot aiheutuvat usein liian alhaisesta rengaspaineesta, joka johtuu auton kuormaamisesta täyteen. Tavaroiden pakkaamiseen on myös syytä kiinnittää huomiota. Auto tulee kuormata niin, että kaikkein raskaimmat tavarat ovat tavaratilassa auton takaselkänojassa kiinni. Kun auton pakkaa hyvin, ohjattavuuskin säilyy. Tavarat pitää kiinnittää niin hyvin, että ne kestävät äkkijarrutuksen. Liikaa tavaroiden esillä pitoa kannattaa välttää myös siksi, ettei auto houkuttele varkaita vaikkapa kahville pysähdyttäessä. Paikallisiin liikennesääntöihin on hyvä tutustua etukäteen. Tietyt asiat huomioon ottamalla voi välttää reissun jälkeen postiluukusta kolahtavat sakkokirjeetkin.

Turvallisuus

Auto on syytä pysäköidä vartioidulle pysäköintipaikalle. Arvotavaroita, passeja, luottokortteja ja rekisteriotetta ei tule jättää autoon – eikä muutakaan kiinnostavaa näkyville. Rikostapauksista tulee aina tehdä ilmoitus lähimmällä poliisiasemalla ja pyytää ilmoituksesta itselle kopio.

Matkaan valmistautumiseen ja liikennemääräyksiin eri maissa löytyy tärkeää tietoa Autoliiton julkaisemasta Autoillen Euroopassa -kirjasta. Kirjan voi ostaa AL-kaupasta tai hyvin varustelluista kirjakaupoista. Kirjan hinta on Autoliiton jäsenille 25 (ovh 30 €).