Ajotaito SM | Autoliitto

Ajotaito on kilpailumuoto, joka juontaa juurensa jo 1950-luvulta. Silloinen AK järjesti Ajomestari-kisoja ja myöhemmin tulivat mukaan mm. Vuoden AutoNainen tittelit.

Ajotaidon SM on nimensä mukaisesti taitoajoa, jossa mitataan kilpailijoiden ajotaitoja taitoajoradalla. Ajotaito-kilpailut eivät ole varsinaista autourheilua. Kilpailukalustona käy kaikki rekisterissä olevat katsastetut henkilöautot (perussääntö). Oleellista on auton äärimittojen, kulmien ja renkaiden sijainnin tuntemus. Tulos perustuu tehtäviin käytetystä ajasta ja tehtävien suorituksen aikana kerätyistä virhepisteistä. Radat on rakennettu "ahtaiksi", joten vauhti nopeus ei nouse korkeaksi. AutoSlalom on Ajotaidon SM:n läheinen sukulainen autourheilupuolelta.

Vuonna 2019 Ajotaidon SM  suoritetaan Cup-muotoisena, jossa on kolme kilpailua.

Vuoden 2019 Ajotaito SM kilpailut:
1. osakilpailu, Sastamala 30.5.2019
2. osakilpailu, Huittinen 16.6.2019
3. osakilpailu, Jyväskylä 7.9.2019

Lisätietoja ( ilmoittautumiset jne) kilpailuista päivitetään mahdollisimman pian.

Ajotaidon SM 2018 kilpailun tiedot löydät täältä.

Ajotaidon kilpailuradoilta voi löytyä kellon käydessä kartioiden pujottelua etu- ja takaperin, ahtaita käännöksiä, palikkakosketuksia etu- ja takapyörillä sekä keppikosketuksia etu- ja takapuskurilla. Ehkäpä auto on peruutettava taskuun tai pysäköitävä mahdollisimman lähelle keppiä kuitenkaan osumatta siihen. Tehtävissä on rajana vain ratamestarin mielikuvitus. Virheellisistä suorituksista kertyy virhepisteitä. Tarkkuutta vaativat radat korostavat auton käsittelytaitoa. Täysin ilman virhepisteitä ei yleensä selviydy yksikään kilpailija.

Ajotaidon SM on kaikille avoin ajotaitokilpailu.

Ajotaidossa kilpaillaan miesten, naisten, nuorten miesten ja nuorten naisten sarjoissa sekä lisäksi mopoautosarjassa. Nuoreksi lasketaan 18-22-vuotias kuljettaja. Kilpailijalta vaaditaan voimassaoleva ajolupa sekä valtakirja auton käyttöön, mikäli auto ei ole kilpailijan nimissä.

Vuoden 2019 Ajotaito Sm säännöt julkistetaan tammikuun 2019 lopussa.

Lisätietoja:
Autoliitto ry / Taina Kytäjä-Roimu,  taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi