Ajotaito SM | Autoliitto

Ajotaito on kilpailumuoto, joka juontaa juurensa jo 1950-luvulta. Silloinen AK järjesti Ajomestari-kisoja ja myöhemmin tulivat mukaan mm. Vuoden AutoNainen tittelit.

Ajotaidon SM on nimensä mukaisesti taitoajoa, jossa mitataan kilpailijoiden ajotaitoja taitoajoradalla. Ajotaito-kilpailut eivät ole varsinaista autourheilua. Kilpailukalustona käy kaikki rekisterissä olevat katsastetut henkilöautot (perussääntö). Oleellista on auton äärimittojen, kulmien ja renkaiden sijainnin tuntemus. Tulos perustuu tehtäviin käytetystä ajasta ja tehtävien suorituksen aikana kerätyistä virhepisteistä. Radat on rakennettu "ahtaiksi", joten vauhti nopeus ei nouse korkeaksi. AutoSlalom on Ajotaidon SM:n läheinen sukulainen autourheilupuolelta.

PDF icon ajotaito_saannot_2020.pdf

Kuvia kilpailusta

Ajotaidon SM 2020
25.4.2020 1.osakilpailu Sastamala (PERUTTU, siirto myöhemmäksi)
21.5.2020 2.osakilpailu Huittinen (PERUTTU, siirto myöhemmäksi)
3.osakilpailu Jyväskylä, ajankohta avoin

Ilmoittautuminen kilpailuun

Lisätietoja: Seppo Rehakka puh. 040 960 1117, rehakka(at)kopteri.net
Kilpailut ovat kaikille avoimia. Edellyttävät ajokorttia ja rekisterissä olevaa autoa.
Osallistumismaksu: 20€ ennakkoilmoittautuneilta ja jälki-ilmoittautuneilta 25€ . Nuorten luokkaan ja mopoautoluokkaan ei ole osallistumismaksua.

Ajotaidon kilpailuradoilta voi löytyä kellon käydessä kartioiden pujottelua etu- ja takaperin, ahtaita käännöksiä, palikkakosketuksia etu- ja takapyörillä sekä keppikosketuksia etu- ja takapuskurilla. Ehkäpä auto on peruutettava taskuun tai pysäköitävä mahdollisimman lähelle keppiä kuitenkaan osumatta siihen. Tehtävissä on rajana vain ratamestarin mielikuvitus. Virheellisistä suorituksista kertyy virhepisteitä. Tarkkuutta vaativat radat korostavat auton käsittelytaitoa. Täysin ilman virhepisteitä ei yleensä selviydy yksikään kilpailija.
Ajotaidon SM on kaikille avoin ajotaitokilpailu.
Ajotaidossa kilpaillaan miesten, naisten, nuorten miesten ja nuorten naisten sarjoissa sekä lisäksi mopoautosarjassa. Nuoreksi lasketaan 18-22-vuotias kuljettaja. Kilpailijalta vaaditaan voimassaoleva ajolupa sekä valtakirja auton käyttöön, mikäli auto ei ole kilpailijan nimissä.

PDF icon ajotaidon_kilpailun_jarjestamisohje_2020.pdf

Lisätietoja: