Kahdessa turvaistuimessa vakavia puutteita

4.4.2019, klo 09.19

Autoliiton julkaiseman turvaistuintestin kolaritestivaiheessa kaksi turvalaitetta on osoittautunut vaarallisiksi. Puutteiden vakavuuden takia asiasta tiedotetaan jo ennen koko testin valmistumista.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttaman turvaistuintestin kolaritestivaiheessa on paljastunut kaksi turvakaukaloa, jotka eivät kestäneet törmäyksen aiheuttamaa rasitusta. Toinen vaarallisista turvakaukaloista on Babystyle Oyster Carapace Infant kiinnitettynä Duofix i-Size -telakkaan ja toinen Chicco Oasys i-Size.

Tehdyssä etutörmäystestissä Babystylen turvakaukalo irtosi telakasta ja jatkoi matkaansa pikkulasta simuloiva nukke (Q1,5) mukanaan. Isofix-telakassa on kaksi metallitankoa, joihin turvakaukalo kiinnitetään. Tangot kestivät törmäyksen, mutta repeytyivät irti kaukalon muovirungosta. Seurauksena on testin mukaan vakavan loukkaantumisen riski eikä tällaista istuinta tule käyttää.

Chicco Oasys i-Size turvakaukalo epäonnistui myös etutörmäystestissä Q1,5 -testinukke kyydissään. Törmäyksessä kaukalon turvavyön alaosa repesi irti kiinnikkeistään, turvavyön solki osui nukkea päähän ja nukke lensi pois istuimesta. Myös tässä turvakaukalossa on ilmeinen riski loukkaantua vakavasti.

Kansainvälisen turvaistuintestin kolaritestauksesta vastaava saksalainen autojärjestö ADAC on pyytänyt kummaltakin valmistajalta kannanottoa tuoreisiin testituloksiin. Babystyle ei ole vielä kommentoinut ilmenneitä ongelmia, mutta Chicco on ilmoittanut vetävänsä istuimen välittömästi markkinoilta ja siihen tehdään muutoksia. Chiccon asiakaspalveluun voi olla yhteydessä osoitteessa www.chicco.com/en/contact.html.

”Asiakkaiden kannattaa olla ensimmäiseksi yhteydessä myyjäliikkeeseen ja sopia jatkotoimista. Näitä turvakaukaloita ei tule käyttää. Meillä ei ole tietoa kuinka paljon kyseisiä istuimia Suomessa mahdollisesti on ja kuinka moni liike niitä myy. Turvaistuimia on helppo tilata myös nettikaupoista”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

AL-TV www.youtube.com/autoliittotv

Kaksi turvakaukaloa ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta