Autoliitto mukana maailmanlaajuisessa liikenneturvallisuuskampanjassa

7.6.2017, klo 13.43

Kansainvälinen autoliitto FIA on käynnistänyt liikenneturvallisuuskampanjan, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota liikennekuolemien vähentämiseen maailmassa. Kampanja näkyy tällä viikolla kymmenessä Suomen kaupungissa ulkomainoksissa, joissa esiintyvät muusikko Pharrell Williams, pikajuoksija Yohan Blake, F1-maailmanmestari Nico Rosberg sekä paralympialaisten pituushypyn kultamitalisti Vanessa Low.

Kansainvälinen autoliitto FIA on käynnistänyt 3500 Lives eli 3500 elämää -kampanjan yhdessä maailman suurimman ulkomainontayhtiön JCDecaux:n kanssa. Kampanjassa ovat mukana myös kansalliset FIA:n jäsenjärjestöt – Suomessa Autoliitto, AKK sekä SF-Caravan. Kampanjan nimi tulee siitä, että joka päivä 3500 ihmistä kuolee maailmassa liikenneonnettomuuksissa. Tilanne on erityisen hälyttävä 15-29-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa liikenneonnettomuus on yleisin kuolinsyy.

Kampanjan tavoitteena on edistää liikenteen kymmenen kultaisen säännön noudattamista. FIA:n lanseeraamat kymmenen kultaista sääntöä liittyvät muun muassa liikennesääntöjen noudattamiseen, lasten suojelemiseen, omaan sekä ajoneuvon kuntoon sekä yleiseen toisten kunnioittamiseen liikenteessä.

3500 lives -kampanjan keulakuvina toimii 13 lähettilästä aina huippu-urheilijoista muusikoihin ja näyttelijöihin. Mukana ovat muun muassa formulakuljettajat Nico Rosberg ja Felipe Massa, jalkapalloilija Antoine Griezmann, tennispelaaja Rafael Nadal, pikajuoksija Yohan Blake ja muusikko Pharrell Williams. Kampanja näkyy yli 70 maassa tämän vuoden aikana ulkomainoksina, joissa lähettiläät esiintyvät. Tällä viikolla mainosjulisteet ovat esillä muun muassa kymmenen Suomen kaupungin kauppakeskuksissa ja heinäkuussa kampanja laajenee kymmenille muille paikkakunnille Suomessa.

Kampanja kehottaa ihmisiä myös allekirjoittamaan kymmenkohtaisen manifestin, joka patistaa hallitukset liikenneturvallisuutta edistäviin toimiin. Manifestin voi allekirjoittaa osoitteessa www.fia.com/3500lives.

”Liikennekuolemat ovat iso ongelma kehitysmaissa, mutta myös Suomessa on vielä parannettavaa. Meillä tulisi kiinnittää huomiota erityisesti kuljettajan ajokuntoon, sillä alkoholi, lääkkeet sekä sairaudet ovat korostuneesti esillä liikenneonnettomuuksissa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.