Olet täällä

Autojen tuulilasien kunnossa edelleen parannettavaa

Rikkinäinen tuulilasi
02.06.2017

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ja Liikenneturva järjestivät yhdessä Helsingin Metropolian, Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston kanssa pääsiäisviikonloppuna Kirkkaasti turvallisin -kampanjan, jossa muistutettiin autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle.

Kampanjassa tarkistettiin Hämeenlinnassa, Oulussa, Seinäjolla ja Turussa ABC-asemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkistusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin lähes 2 000 kappaletta. Kampanja järjestettiin toisen kerran.

Tarkistusten tulokset olivat viime vuoden tapaan huolestuttavia. Tuulilaseista noin puolet (46 %) vaatii toimenpiteitä ja puolet (54 %) on kunnossa. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 49 % ja 51 %.Yleisimpiä vaurioita olivat kiveniskut ja halkeamat. Halkeama aiheutuu osittain tien kunnosta aiheutuvista kivien ja nastojen sinkoilusta. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa. 

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Testiraportti löytyy täältä.

Jaa muillekin