Autojärjestöt testasivat uudelleenohjelmoidun VW-moottorin

28.6.2016, klo 10.24

Kansainvälinen autoliitto FIA testasi yhteistyössä jäsenjärjestöjensä kanssa Volkswagenin ohjelmistopäivityksen vaikutukset 2.0 TDI-päästöhuijausmoottoriin. Päivityksen vaikutus oli vähäinen, mutta valmistajan ilmoittaman virallisen kulutuksen ja autojärjestöjen mittaaman kulutuksen ero oli 7-15 % jo ennen uudelleenohjelmointia.

Autoliiton sisarjärjestöt Saksasta (ADAC), Itävallasta (ÖAMTC) ja Sveitsistä (TCS) selvittivät touko-kesäkuun aikana Volkswagenin 2,0-litraiseen TDI -dieselmoottorin tekemän ohjelmistopäivityksen vaikutukset auton kulutukseen, päästöihin ja suorituskykyyn. Kyseinen moottorityyppi oli yksi viime vuonna päästöhuijauksesta kiinni jääneistä dieseleistä, jotka VW on velvoitettu korjaamaan. Nyt ei vielä testattu 1,6-litraiseen TDI-moottoriin tehtäviä päivityksiä.

Testissä oli mukana kolme Audi A4 Avant 2.0 TDI:ta sekä yksi Volkswagen Golf 2.0 TDI BMT. Jokaisessa autossa oli kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä start/stop-järjestelmä. Ennen ja jälkeen moottorin päivityksen tehty eurooppalaisen tyyppihyväksynnän perustana oleva NEDC-testi osoitti, että päivitys ei aiheuttanut juuri muutoksia typenoksidipäästöihin, kulutukseen eikä moottorin suorituskykyyn.

Autojärjestöjen testeissä huomio kiinnittyi kuitenkin siihen, että jo ennen päivitystä tehdyssä NEDC-syklin mukaisessa kulutusmittauksessa testattujen ajoneuvojen kulutus oli peräti 7-15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa virallista kulutusta suurempi.

”Tämä ero kulutuksissa vaatii valmistajalta selitystä. On kuitenkin hyvä huomata, että nyt testattiin vain muutama yksittäinen auto. Joka tapauksessa koko päästöskandaali osoittaa, että kuluttajansuojaa ja muun muassa testauksen läpinäkyvyyttä on parannettava”, kansainvälisen autoliitto FIA:n liikenneasioiden pääsihteeri Andrew Mc Kellar toteaa.

”Valitettavasti todellisten ja lähes kaikkien autonvalmistajien ilmoittamien kulutuslukemien suhteelliset erot ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että lukema vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja eri valmistajien ilmoittamat tiedot olisivat keskenään vertailukelpoisia”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

”Laboratorio-olosuhteissa toistettavaksi tehty mittaus ei kuitenkaan koskaan voi ottaa huomioon kaikkia eri tekijöitä. Erityisesti Suomessa vaihtelevat keliolosuhteet asettavat haasteita. Myös ajotavalla on iso vaikutus todelliseen kulutukseen.”

Tilanteen pitäisi parantua, mikäli EU-komission ajama uusi mittaustapa otetaan käyttöön vuonna 2017.