Moottori testasi katumaasturien nastarenkaat: Halparenkaaseen ei voi luottaa

25.10.2023, klo 11.04

Katumaasturien nastarengastesti osoitti, että laaturenkaiden hintalisä kannattaa maksaa. Halvat nastarenkaat pettävät juuri silloin, kun pitoa eniten tarvitaan.

Moottorin uusimmassa talvirengastestissä oli mukana kahdeksan erityisesti katumaastureihin soveltuvaa, koon 215/65 R17, nastarengasta. Testatuista renkaista neljä – Michelin, Nokian, Pirelli ja Hankook – edustivat nk. premium-merkkejä, ja neljä muuta – Delinte, Federal, GT Radial ja Sailun – selvästi halvempia aasialaisbrändejä.

Turvallisuuden kannalta renkaiden tärkeimpiä ominaisuuksia ovat niiden käytös jarrutuksissa sekä väistöissä. Heti jarrutuskokeissa jäällä jyvät erottuivat akanoista osin varsin dramaattisellakin erolla. Jarrutuskokeessa, jossa aloitusnopeus on vain 25 km/h, ero parhaan, eli Nokian Hakkapeliitta 10 SUV:n, sekä heikoimman, Delinte Winter WD42:n, välillä oli huimat 11,5 metriä. Delinte tarvitsi siis 81 prosenttia pidemmän jarrutusmatkan.

Lumella erot renkaiden välillä kapenivat, mutta ääritilannekäytöksessä paljastui silti järkyttäviä eroja hyvien ja huonojen välillä. Delinte, GT Radial ja Sailun selvittivät väistökokeen ainoastaan 75 km/h nopeudella mikä on äärimmäisen heikko tulos. Myös Federalin tulos, 90 km/h, on vaatimaton. Premium-renkaat erottuvat edukseen juuri tällaisissa tilanteissa, joissa renkaiden ominaisuuksia eniten tarvitaan. Hankook ja Pirelli selvittivät väistökokeen 115 km/h -nopeudessa, mutta Michelin ja Nokian olivat aivan omaa luokkaansa 130 ja 135 km/h -tuloksillaan.

Nastarenkaat eivät ole parhaimmillaan sulalla kelillä, mutta niissäkin olosuhteissa on selvittävä. Lumella ja jäällä surkeaksi osoittautunut Delinte pysähtyi märällä asfaltilla kaikkein nopeimmin ja halparenkaista parhaiten talviolosuhteissa pärjännyt Federal puolestaan romahti sulalla kelillä. Michelin ja Nokian taas loistivat paljaalla asfaltilla tehdyissä väistökokeissa.

– Hyvän talvirenkaan valmistaminen vaatii osaamista ja laadukasta tuotekehitystä. Renkaan pitää suoriutua kaikenlaisista talvikeleistä, mutta erityisesti sen pitää pärjätä ääritilanteissa, kuten jarrutuksissa ja väistöissä. Testi osoitti, että premium-merkkien kalliimmalle hinnalle on perusteita, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen toteaa.

Koko rengastestin ykköseksi nousi Michelin X-Ice North 4 ennen Nokian ja Pirellin renkaita. Viimeiseksi jäi lopulta Sailun Ice Blazer WST3. Loppuarvosteluissa sekä Sailunin että Delinten ääritilannekäytös jäällä ja lumella arvioitiin vaarallisen huonoksi.

Katumaasturien nastarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 10–11/2023, joka ilmestyy keskiviikkona 25.10. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta. Autoliiton jäsenet voivat lukea lehden veloituksetta Lehtiluukusta sekä Autoliiton nettisivuilta.

Uutinen testistä löytyy tästä linkistä.

Merkki ja malli

Yleisarvosana