Luulot pois autoilusta -podcast: Nousseet kustannukset eivät näytä vähentävän yksityisautoilua

19.12.2022, klo 12.42

Luulot pois autoilusta -podcastin toinen kausi aloitetaan keskustelemalla autoilun hyödyistä ja haitoista, kun Elina Koivumäen vieraaksi saapuvat Oras Tynkkynen ja Pasi Nieminen. Mediassa yksityisautoilun taloudelliset ja ilmastonmuutokselliset kustannukset saavat paljon palstatilaa. Mutta mitä konkreettista hyötyä autoilusta on suomalaisille?

(Oras Tynkkysen kuva: Sitra / Miikka Pirinen)

Suomessa on liikennekäytössä 5,2 miljoonaa ajoneuvoa, joista lähes 2,8 miljoonaa on henkilöautoja.

“Henkilöauton voi sanoa olevan joka talouden kulkuneuvo. Tietysti ihan kaupunkien keskusta-alueilla autoja on vähemmän, mutta mitä harvempaa yhdyskuntarakenteeseen mennään, sitä enemmän kotitalouksilla niitä autoja löytyy”, Nieminen kertoo.

Autoilu on suositumpaa alueilla, joissa vaihtoehtoiset liikkumistavat kuten kävely, pyöräily tai joukkoliikenne ei tue arkea tarpeeksi. Suomi on maantieteellisesti laaja maa, mutta asukasmäärältään pieni. Tästä syystä joukkoliikenne on tällä hetkellä hyvä vaihtoehto liikkumiseen isoissa kaupungeissa sekä suurten kaupunkien välillä.

Yksityisautoilu voi taloudelle suuri kuluerä, mutta se on monelle välttämätön liikkumistapa omassa arjessa. Autoilun nousseista kustannuksista huolimatta, yksityisautoilun suosio ei näytä laskevan.

Myös etätyöntekeminen lisääntyy Suomessa, mutta sekään ei näytä vaikuttaneen autoilun suosioon.

“Jos katsoo tilastoja, niin siellä etätyö näkyy liikkennepuolella yllättävän vähän. Samoin jos katsoo liikennekeskustelua, niin siellä lähdetään usein siitä, että liikenteen määrä kasvaa entiseen malliin”, Tynkkynen sanoo.

Henkilöautoilla kuljetetaan myös valtava määrä tavaraa

Henkilöautoilu liittyy luonnollisesti töissä ja harrastuksissa liikkumiseen. Usein keskustelussa unohtuu, että autoilla siirretään myös huomattava määrä arkeen liittyvää tavaraa aina ruokaostoksista remonttivälineistöön.

“Loppupeleissä kysymys on siis ajankäytöstä. Ja se on varmasti myös se syy, miksi se oma auto valitaan: sillä omalla ajalla on hintansa”, Nieminen kertoo.

Esimerkiksi mökkeilyyn ja omakotitaloasumiseen liittyvää tavarankuljetusta tehdään Suomessa myös paljon itse. Maassamme on tieliikenteessä noin miljoona autoon kytkettävää peräkärryä.

Sähköauto on tapa pelastaa autoilu, mutta tukia tarvitaan

Vuonna 2021 tieliikenteeseen liittyvät valtion verotuotot olivat vajaa 8 miljardia euroa. Tynkkysen mukaan yksityisautoilun vähentäminen ei tule isossa kuvassa näkymään verotuotoissa.

“Se, mikä vaikuttaa paljon enemmän on etenkin pitkällä aikavälillä meidän autokantamme sähköistyminen. Koska meillä nykyisellään verotus perustuu pitkälti joko polttoaineveroihin tai sitten runsaspäästöisten autojen ajoneuvoveroihin. Toivotaan, että tulevaisuudessa yhä useampi valitsee sähköajoneuvon, ja silloin tämä verotuotto hupenee. Siihen pitää löytää jotakin kestäviä ratkaisuja”, Tynkkynen kertoo.

Pasi Nieminen sanoo, että autoilun sähköistymien pelastaa yksityisautoilun. Muuten tarvittiin päästövähennyksiin pääseminen olisi muuten liian hankalaa, kallista ja epämiellyttävää autoilijoille. Sähköistyminen on muissa maissa, kuten Norjassa, edistynyt Suomea paremmin. Syyksi voi nähdä sähköistymistä edistävät tuet, jotka voivat jopa kolminkertaisia Suomen tukiin verrattuna.

“Päästövähennysten kannalta on myös tärkeää, että tukea riittää myös hankalammin sähköistettäviin ajoneuvoihin. Pakettiautoihin, rekkoihin, kuorma-autoihin ja busseihin”, Tynkkynen muistuttaa.

Kaikki Luulot pois autoilusta -podcastit löytyvät täältä.