Kemikaalit yhden istuimen ongelmana turvaistuintestissä

24.10.2023, klo 10.22

Syksyn turvaistuintestissä saatiin pääosin hyviä tuloksia. Yhden istuimen kemikaalikuormitus johti kuitenkin heikkoon arvosanaan.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä arvioitiin yhteensä 30 istuimen sekä istuimen ja telakan yhdistelmän turvallisuus. Istuimet, joita voidaan käyttää sekä telakan kanssa että ilman, testataan molemmilla vaihtoehdoilla, ja ne saavat kahdet eri arvosanat.

Kokonaisarvosanan muodostaa istuimen suoriutuminen usealla eri osa-alueella, kuten kolariturvallisuudessa, käytön helppoudessa sekä istuinmukavuudessa, minkä lisäksi istuimen osista, jotka ovat suoraan kosketuksissa lapsen kanssa, mitataan haitallisten kemikaalien kuormitus. Osa-alueita kuitenkin painotetaan eri tavoin. Esimerkiksi turvallisuusosio, jossa suurin painotus on etu- ja sivutörmäystesteillä, muodostaa puolet kokonaisarvosanasta. Käyttömukavuus, jossa suurin painotus on erittäin tärkeällä väärin asentamisen riskillä, muodostaa puolestaan 40 % testin kokonaisarvosanan painotuksesta. Poikkeuksena painotuksiin on se, että jos istuin saa jollain testin osa-alueella huonoimman eli heikon arvosanan, myös kokonaisarvosanaksi tulee heikko. Tämä riippumatta siitä, miten istuin on selviytynyt muista kokeista.

Yksikään istuin ei pettänyt törmäystesteissä

Syksyn testissä annettiin yhteensä 21 hyvää kokonaisarvosanaa ja seitsemän istuinta sai kokonaisarvosanaksi tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät lakisääteiset vaatimukset – joillakin osa-alueilla merkittävästi.

Yhden istuimen, Maxi-Cosi Pebble 360 Pron, päälliskankaista löytyi liian suuria pitoisuuksia naftaleenia, minkä takia istuin sai kemikaalikuormituksesta heikon arvosanan. Tämä johti automaattisesti myös heikkoon kokonaisarvosanaan. Koska samaa istuinta myydään ja sitä voi käyttää sekä telakalla että ilman, heikko kokonaisarvosana tuli kummankin vaihtoehdon tulokseksi.

”Kaiken kaikkiaan uudet turvaistuinmallit kehittyvät jatkuvasti parempaan suuntaan, vaikka hylättyjä tuloksia tuleekin jonkin verran. Positiivista on muun muassa se, että tämänkertaisessa testissä yksikään istuin ei pettänyt kolaritesteissä, vaan heikoinkin tulos etutörmäyskokeessa oli tyydyttävä ja sivutörmäyskokeessa hyvä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Vanhanmallisten istuinten maahantuonti on kielletty

Kaikki uusimman turvaistuintestin turvalaitteet ovat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia, joissa lapsen koko määritellään pituutena. Aiemman tyyppihyväksynnän ECE R44/04 istuinten valmistus ja maahantuonti on ollut kiellettyä syyskuusta alkaen. Näitä istuimia saa vielä myydä liikkeiden varastoista, mutta kaikkien uusien ECE R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisten istuinten myynti on kiellettyä syyskuusta 2024 alkaen. Vanhojen istuinten käyttökieltoa ei ole luvassa. R129 -istuinten pitää läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei aiempaan tyyppihyväksyntään ole kuulunut. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on ollut mukana jo ennestään.