Vuoden 2017 Fillarimestari joukkue selvisi 24.-25.4.2017 pidetyissä SM-kilpailuissa.  Peurungan Kylpylään Laukaaseen saapui 19 jatkoon kutsuttua koulua/joukkuetta eri puolelta Suomea ottamaan mittaa toisistaan niin ajotaitotehtävissä kuin teoriatehtävissäkin.

Fillarimestarin mestaruuskilpailuihin karsitaan joukkueet viikolla 37 pidettävien valtakunnallisten aluekilpailuiden kautta. Aluekilpailuista n. 20 parasta koulua pääsee toukokuun mestaruuskilpailuun.

Mestaruuskilpailu koostuu kolmesta eri ajotaitorata osiosta sekä kolmesta eri teoriarastista. Osa teoriatehtävistä suoritetaan joukkueena, mutta kaikki ajotaitotehtävät yksilöinä, kuitenkin siten, että loppupisteissä koko joukkueen yhteispisteet lasketaan yhteen ja niiden mukaan määräytyy kilpailun sijoitus.Tehtävät vaativat tarkkaa pyöränkäsittelytaitoja sekä liikennesääntöjen ja -merkkien hyvää tuntemista.

Fillarimestarikisoissa pääsi kokeilemaan pyöräilyä myös virtuaalilasien avulla animoidussa ympäristössä.

Fillarimestarit 2017

Kuva: Soinin koulu. Kuvassa vasemmalta Sisko Korpela, Jasper Nappari, Tuukka Tiukkanen, Frida Österlund ja Tahiti Korkeakangas,

Suomen mestaruus ratkaistiin tiistaina 25.4. Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 19 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kolmesta ajokokeesta ja kolmesta teoriakokeesta koostuvan kisan voittajaksi nousi Soinin koulu Soinista ensimmäistä kertaa vuodesta 2003 järjestetyn kisan historiassa. Toiseksi tuli Myllykankaan koulu Soinin naapurikunnasta Alajärveltä ja kolmanneksi sijoittui Jokelan koulu Paimiosta.

Kilpailun ohessa lapset pääsivät tutustumaan kansainvälisen autoliitto FIA:n pyöräilysimulaattoriin, jossa tutustutaan liikennesääntöihin animoidussa maailmassa virtuaalilasit päässä. Simulaattorirasti sai lapsilta innostuneen vastaanoton.

Voittajakoulun joukkueessa kisasivat Tahiti Korkeakangas, Jasper Nappari, Frida Österlund ja Tuukka Tiukkanen. Jokainen voittajajoukkueen kilpailija sai palkinnoksi muun muassa uuden Helkaman polkupyörän. Koko kisan paras tyttö oli Tahiti Korkeakangas ja poika Jasper Nappari.

”Pyöräilen kesällä ja talvella ja siitä tulee varmaan tasapainoa. Teoriakokeet olivat vaikeampia kuin ajorastit. En kyllä osannut voittoa silti odottaa, vaikka koko päivä puhuttiin, että pyörien kanssa lähdetään kotiin”, iloinen Nappari myhäili kisan jälkeen.

Koko kilpailun paras tyttö oli Tahiti Korkeakangas ja paras poika Jasper Nappari, niinoikään Soinin koulusta.

Kuva: Soinin koulu. Kuvassa vasemmalta Tahiti Korkeakangas, Frida Österlund, Jasper Nappari ja Tuukka Tiukkanen

Tulokset:

Nerkoon koulu, Nerkoo
Kalevalan koulu, Kuopio

Suomen mestarit 2016

Suomen mestaruus ratkaistiin tiistaina 26.4.2016 ensimmäistä kertaa Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 18 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kisan voittajaksi nousi Herajärven koulun joukkue Saarijärveltä. Voittajakoulun joukkueessa kisasivat Tuukka Linnanmäki, Aino Puttonen, Joona Lehtomäki ja Senni Tollola. Joukkueenjohtajana opettaja Sanna Vintturi.

Koko kisan paras poika oli Miro Ahopelto Otson koulusta Ähtäristä ja koko kisan parhaana tyttönä palkittiin Senni Tollola  Herajärven koulusta.

Tulokset:
1. Herajärven koulu / Saarijärvi
2. Otson koulu / Ähtäri
3. Ylikylän yhtenäiskoulu / Kempele
4. Aseman koulu / Hamina
5. Myllykankaan koulu / Alajärvi
6.-18.Aleksanteri Kenan koulu / Sodankylä, Hakolan koulu / Alahärmä, Hirvikosken yhtenäiskoulu / Loimaa, Jokelan koulu / Paimio, Kellokosken koulu / Tuusula, Luolajan koulu / Hämeenlinna, Mäkelänmäen koulu / Muurame, Nopankylän koulu / Ilmajoki, Pelkosenniemen koulu / Pelkosenniemi, Pietari Brahen koulu / Kajaani, Pyhäniemen koulu / Hollola, Suhmuran koulu / Suhmura, Taavetin koulu / Luumäki

Vuoden 2015 mestarit Itävallassa

Herajärven koulun joukkue kisasi Itävallassa "Fillarimestarin"  Euroopan mestaruudesta.

Wienissä pidetty erittäin kovatasoinen kilpailu sisälsi useita ajotaitotehtäviä sekä erilaisia teoriarasteja. Arvosteltavien rastien lisäksi joukkueet pääsivät myös harjoittelemaan elvytystaitoja ensiapu-rastilla.

Joukkue suoritui tehtävistään pääosin varsin mallikkaasti vaikeatkin ratakoukerot taitavasti ajaen. Hieman haastetta teoriatehtävien lisäksi toivat kilpailussa käytetyt käsijarrulliset pyörät, jotka olivat myös osalle  liian pienikokoiset. Hyvällä tsempillä ja loistavalla yhteishengellä Suomea, Autoliittoa ja kouluaan edustanut joukkue selvitti koko pitkän kisapäivän tehtävät.

Venäjän autojärjestön joukkueet nappasivat ammattilaisen ottein kisassa kaksoisvoiton Latvian joukkueen ollessa kolmas. Serbia hävisi vain pisteellä pronssin ja Suomen sijoitus oli 19.

Kilpailureissuun sisältyi myös retkipäivä ja vapaa-ajalla oli mahdollista tutustua eri maiden lapsiin.

Herajärven koulun  joukkue edusti Suomea todella mallikkaasti, kohteliaasti ja  positiivisella asenteella!