Mestaruuskilpailut | Autoliitto

Fillarimestarin mestaruuskilpailuihin karsitaan joukkueet viikolla 37 pidettävien valtakunnallisten aluekilpailuiden kautta. Aluekilpailuista n. 20 parasta koulua pääsee toukokuun mestaruuskilpailuun.
Mestaruuskilpailu koostuu kolmesta eri ajotaitorata osiosta sekä kolmesta eri teoriarastista. Osa teoriatehtävistä suoritetaan joukkueena, mutta kaikki ajotaitotehtävät yksilöinä, kuitenkin siten, että loppupisteissä koko joukkueen yhteispisteet lasketaan yhteen ja niiden mukaan määräytyy kilpailun sijoitus.Tehtävät vaativat tarkkaa pyöränkäsittelytaitoja sekä liikennesääntöjen ja -merkkien hyvää tuntemista.

Fillarimestarit 2019

Vuoden 2019 Fillarimestarijoukkue tulee Pohjanmaalta Soinin yhtenäiskoulusta.  Kaikkiaan 17 joukkuetta oli tavoittelemassa Fillarimestarin mestaruustitteliä. Toiseksi taituroi Jokelan koulu Paimiosta ja kolmannen sijan pokkasi Saarijärven yhtenäiskoulu Saarijärveltä. Henni Saarenketo (vas), Oskari Vuorenmaa, Aatu Silvonen ja Tiara Korkeakangas. Joukkueenjohtajana toimi Sisko Korpela.
Kilpailun paras poika oli Saarijärven yhtenäiskoulun Veeti Vesterinen ja paras tyttö Tiara Korkeakangas voittajajoukkueesta. Kilpailun etukäteistehtävänä oli piirtää tulevaisuuden polkupyörä ja parhaan piirustuksen äänestyksen voitti Weeti Pietikäinen Kettulan koulusta Kuopiosta.

Tiedote kilpailuista löytyy täältä.

Kuva: Soinin yhtenäiskoulun joukkue: Henni Saarenketo (vas), Oskari Vuorenmaa, Aatu Silvonen ja Tiara Korkeakangas. Joukkueenjohtajana toimi Sisko Korpela.

Tulokset 2019:
1. Soinin yhtenäiskoulu / Soini
2. Jokelan koulu / Paimio
3. Saarijärven yhtenäiskoulu / Saarijärvi
4. Myllykankaan koulu / Alajärvi
5. Mäkelänmäen koulu / Muurame

sijat 6.-17. (aakkosjärjestyksessä)
Aseman koulu / Hamina
Hilda Käkikosken koulu / Lapinjärvi
Jalkarannan koulu / Lahti
Kaivolan koulu / Salo
Kettulan koulu / Kuopio
Lapin yo:n harjoittelukoulu / Rovaniemi
Luolajan koulu / Hämeenlinna
Puumalan yhtenäiskoulu / Puumala
Soidinsuon koulu / Kajaani
Suhmuran koulu / Joensuu
Vuokatin koulu / Sotkamo
Vuorentaan koulu / Hämeenlinna

Fillarimestarit 2018

Valtakunnallinen mestaruus ratkaistiin tiistaina 24.4.2018 Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 19 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kolmesta ajokokeesta ja kolmesta teoriakokeesta koostuvan kisan voittajaksi nousi Mäkelänmäen koulu Muuramesta.  Joukkueessa kisasivat Elle Moilanen, Jenna Lilja, Eemeli Hyvönen ja Mikko Simonen. Moilanen oli samalla kisan paras tyttö ja Hyvönen paras poika. Kisassa toiseksi sijoittui Myllykankaan koulu Alajärveltä ja kolmanneksi Aseman koulu Haminasta.

Voittajajoukkue lähtee edustamaan Suomea, Autoliittoa ja kouluaan kansainväliseen kilpialuun Budapestiin, Unkariin 6.-9.9.2018.

Tulokset:
1. Mäkelänmäen koulu / Muurame