Fillarimestarin mestaruuskilpailuihin karsitaan joukkueet viikolla 37 pidettävien valtakunnallisten aluekilpailuiden kautta. Aluekilpailuista n. 20 parasta koulua pääsee toukokuun mestaruuskilpailuun.

Mestaruuskilpailu koostuu kolmesta eri ajotaitorata osiosta sekä kolmesta eri teoriarastista. Osa teoriatehtävistä suoritetaan joukkueena, mutta kaikki ajotaitotehtävät yksilöinä, kuitenkin siten, että loppupisteissä koko joukkueen yhteispisteet lasketaan yhteen ja niiden mukaan määräytyy kilpailun sijoitus.Tehtävät vaativat tarkkaa pyöränkäsittelytaitoja sekä liikennesääntöjen ja -merkkien hyvää tuntemista.

Fillarimestarikisoissa pääsi kokeilemaan pyöräilyä myös virtuaalilasien avulla animoidussa ympäristössä.

Fillarimestarit 2018

Valtakunnallinen mestaruus ratkaistiin tiistaina 24.4.2018 Kylpylähotelli Peurungassa, Laukaassa. Kisaan oli edennyt yhteensä 19 koulun joukkueet eri puolelta Suomea viime syksynä järjestetyistä aluekarsinnoista. Kolmesta ajokokeesta ja kolmesta teoriakokeesta koostuvan kisan voittajaksi nousi Mäkelänmäen koulu Muuramesta.  Joukkueessa kisasivat Elle Moilanen, Jenna Lilja, Eemeli Hyvönen ja Mikko Simonen. Moilanen oli samalla kisan paras tyttö ja Hyvönen paras poika. Kisassa toiseksi sijoittui Myllykankaan koulu Alajärveltä ja kolmanneksi Aseman koulu Haminasta.

Voittajajoukkue lähtee edustamaan Suomea, Autoliittoa ja kouluaan kansainväliseen kilpialuun Budapestiin, Unkariin 6.-9.9.2018.

Tulokset:
1. Mäkelänmäen koulu / Muurame