Valtteri Koski | Autoliitto

Kuva ylhäällä: Samu Ekman

Valtterin kausi 2021

SM Pohjanmaa ralli

SM Pohjanmaa Ralliin oli meillä lähtökohdat vähän huonot, kun Liedon ulosajon jälkeen oli 3 viikkoa aikaa saada auto takaisin kuntoon. Auto saatiin parsittua kasaan ajallaan mutta valitettavasti testit jäivät mitättömiksi.
Ensimmäisenä päivänä ajettiin 2 ek:ta ja toisena 6. Heti ensimmäisellä pätkällä tuli selväksi, että kärkitaisteluun ei ole asiaa tässä rallissa. Päätimme hakea tuntumaa ja kilometrejä uudella autolla, ottamatta paineita sijoituksesta. Tämä taktiikka lopulta kannatti. Saimme parannettua ajoa joka pätkällä ja kun kärkitaistelussa oli tilanteita, pystyimme nousemaan lopulta viidenneksi ja saimme kelpo pisteet. Tällä hetkellä olemme sarjassa viidentenä Seinäjoen osakilpailun jälkeen.
Sarja jatkuu elokuun puolessa välissä Lahdessa ja tässä välissä ajamme ainakin yhden pienemmän rallin.
Nyt kuitenkin aloitetaan valmistautuminen 15.-18.7. ajettavaan Pellon Poikkinainti-ajoihin. Ajan sielä kahdessa eri luokassa, Etuveto-kardaaneissa ja Yleisessä. Auto on Mazda 818 jonka sain ostotarjouksella Kardaanikunkusta pari vuotta sitten.

(Kuva:Samu Ekman)

(Kuva: Samu Ekman)

Tauon aikana ei suinkaan oltu toimettomana, vaan päätimme panostaa loppukauteen ja aloimme rakentamaan uutta kilpuria samaan luokkaan. Autoksi valikoitui Ford Fiesta ja Civic myytiin eteenpäin. Projekti tehtiin yhteistyössä Samuli Saarimaan kanssa ja pääsimme testaamaan autoa reilu 100 ek/km ennen SM Mad Croc Länsirannikon rallia ja fiilis autoon oli hyvä. Osallistuimme Keuruulla Flying Finn Academyn rallivalmennusleirille, josta saimme taas hyviä vinkkejä tulevaan.

SM Mad Croc Länsirannikon ralli

SM Mad Croc Länsirannikon rallissa erikoisuutena oli se, että perjantaina aloitettiin kolmella asfalttierikoiskokeella. Lauantaina oli vuorossa yhdeksän sorapätkää. Perjantai alkoi meidän osalta hyvin ja olimme luokassa kolmen pätkän jälkeen kolmantena reilut 20 sekuntia kärjestä. Ajo sujui hyvin, vaikka asfalttikokemusta ei ole ralliauton ratissa muuta, kuin pienien testien verran.
Lauantaille lähdettiin hyvillä mielin mutta liika into kostautui. Tulin oikealle kääntyvään mutkaan liian kovaa ja ajauduimme katon kautta ojaan. Me selvisimme kartturini Henkan kanssa henkisillä kolhuilla mutta autossa on hieman pajoittamista kolmen viikon päästä ajettavaan Pohjanmaa ralliin.
Auto oli kuitenkin jo heti seuraavana päivänä purettu ja vauriot ei onneksi olleet kovin isot. Kotikisaan Pohjanmaa ralliin lähdetään hyvillä mielin.

SM O.K. AUTO - ralli 6.3.2021

SM-sarjan toinen talviosakilpailu ajettiin Kouvolassa SM O.K Auto rallissa 6.3.
Tässä kilpailussa ei meidän tavoitteet täyttyneet. Nuotitus onnistui mielestämme hyvin eikä ajossakaan tullut isompia virheitä. Lopputuloksissa sijoituimme luokassa kuudenneksi. Keli oli kilpailussa haastava. Nuotitusvaiheessa tiet olivat monin paikoin soralla ja taas kisassa satoi lunta koko päivän. Pito oli kuitenkin meidän lähtönumerolla hyvä.
Säilytimme sarjassa kolmannen sijan kesäkauteen lähdettäessä. Nyt alkaa kova harjoittelu kesän kisoja varten, mitään ei tässä luokassa saa ilmaiseksi.

Mesikämmen - ralli 13.2.2021

Kävimme ajamassa treenikisana Ähtärin Mesikämmen rallissa 13.2. Kokeilimme vähän uusia juttuja nuotin kanssa ja haimme lisää kokemusta SM-sarjaa varten. Valitettavasti meidän ralli päättyi ennen aikojaan, kun kolmannella pätkällä auto pyörähti ja juutuimme penkkaan kiinni. Yleisöä kun ei paikalla ollut, niin vaihtoehdot olivat vähissä ja keskeytys oli edessä. Tähän asti olimme nopeimpia V-1600 luokan autoista , joten vauhtiin sai kuitenkin olla tyytyväinen ja nuotin teko tähän ralliin onnistui hyvin. Nyt aletaan keskittymään Kouvolan SM O.K Auto-ralliin joka ajetaan 5.-6.3.

Arctic Lapland Ralli Rovaniemi

Kilpailuun saatiin hyvä valmistautuminen, vaikka päätös lähteä ajamaan nuotista tehtiinkin vähän viime tinkaan. Osallistuin AKK Flying Finn Academyn järjestämälle rallivalmennusleirille Hyrynsalmella ja kävimme vielä Ylistarossa testaamassa ennen kilpailua, joten nuotista ajo alkoi tuntua luontevalta. Kyytiin lähti nuottia lukemaan Henry Haapoja. Henryn kanssa kiersimme viime vuonna nuorten SM-sarjan, mutta nuotitus ja nuotista ajaminen on meille molemmille uusi juttu, kun aiemmin nuorten luokassa reittiin ei saanut etukäteen tutustua.

Nuotitus Rovaniemellä sujui hyvin ja meidän kannalta oli todella hyvä, että reittiin sai tutustua koko viikon ja kiertää pätkät useampaan kertaan.

Perjantaina ajettiin 3 ek:ta, yhteispituudeltaan n. 84 km. Omalla tasaisella ajolla olimme yötauolle mentäessä luokan neljäntenä. Menetimme illan viimeisellä pätkällä aikaa, kun jarrutus risteyksessä jäi myöhäiseksi, mutta sijoitukseen se ei vaikuttanut. Ero kärkeen oli tässä kohtaa venähtänyt yli puoleentoista minuuttiin. Lauantaille päätettiin jatkaa samaan tahtiin ilman turhia riskejä ja tavoitteena ajaa ehjä kisa maaliin, vielä oli paljon kilometrejä edessä.

Lauantai aloitettiinkin samaan tahtiin ja kun kolme ek:ta oli jäljellä, oli ero kolmanteen sijaan minuutin verran. Kilometrejä oli kuitenkin melkein 90 vielä edessä, niin päätin lähteä yrittämään, jos saisi annettua hieman painetta kolmantena ajavalle Jere Pensaalle. EK 8 onnistuikin hyvin, tänne kellotimme luokan toiseksi nopeimman ajan jääden 7 sekuntia pohja-ajasta. Pensas teki virheen samalla pätkällä ja näin nousimme kolmanneksi luokassa. Sen jälkeen eroa eteen ja taakse oli sen verran, että rauhoitettiin tilanne ja ajoimme varmasti maaliin hyville pisteille ja ensimmäiselle podiumille yleisessä luokassa.

Kilpailu oli erittäin opettavainen ja opimme paljon tulevaa varten. Seuraavaan osakilpailuun valmistaudutaan treenaamalla lisää nuottia ja ajamalla mahdollisesti joku pienempi ralli.