Henri Hokkala | Autoliitto

(Kuva ylhäällä: Hokkala Racing)

HENRIN KAUSI 2020

HENRI HOKKALA TOISEEN PERÄKKÄISEEN VOITTOON PRINTSPORT JUNIOR CUPISSA – SARJAJOHTO JO 21 PISTETTÄ

(Teksti: Jani Kekoni)
Viiden osakilpailun mittaisen Printsport Junior Cup -rallisarjan toinen osakilpailu ajettiin Joensuun kovavauhtisilla ja huippukuntoisilla sekä ennen kaikkea vuoristoratamaisilla erikoiskokeilla, jotka saivat erityistä kiitosta myös MM-sarjasta tutulta ja rallissa erinomaisesti viihtyneeltä Craig Breeniltä.

Vaikka kovavauhtinen reitti ei tällä kertaa mahdollistanut Junior Cup -kuljettajien taistelua SM3-luokan voitosta, ei se siitä huolimatta yrityksestä tälläkään kertaa jäänyt kiinni. Vauhdikkaan ja talvisen rallipäivän aikana kuljettajat mittasivat paremmuuttaan viidellä pikataipaleella ja niiden tarjoamilla noin 101 erikoiskoekilometrillä, jotka nopeiten taituroi myös aikaisemmin Mikkelissä avausosakilpailun voittanut Henri Hokkala.

Neljän Printsport Junior Cupin pohja-ajan turvin Hokkala lopulta pokkasi täydet sarjapisteet 13,9 sekunnin turvin ennen yhden nopeimman ajan tehnyttä Heikki Koski-Lammia. Kolmannesta sijasta käytiin tiukin taistelu, kun Kalle Markkasen neljännen erikoiskokeen ulosajon jälkeen Joonas Huovinen ja Roope Korhonen taistelivat sekuntien kymmenyksistä viimeisen erikoiskokeen maalilipulle saakka.

Voitollaan ja pohja-aikojen tuomilla niin sanotuilla bonuspisteillä Hokkala jatkaa Printsport Junior Cup -rallisarjan piikkipaikalla, kun ajamatta on vielä kolme kesäistä osakilpailua. Koska lopputuloksiin lasketaan neljän parhaan kilpailun pisteet, ei mitään ole vielä kuitenkaan ratkaistu. Seuraavan kerran kovaa yritystä ja leveitä linjoja on tarjolla kesäkuun puolivälissä Kouvolassa ajettavassa SM-rallissa.

Kilpailukauden päätteeksi Esapekka Lapin ja Janne Fermin valvovien silmien alla kolme parhaiten pisteitä kerännyttä kuljettajaa palkitaan vähintään rahapalkinnolla ja Michelin-rengastuella. Lisäksi sarjan voittajalle on luvassa 50 EK-kilometrin testipäivä sekä 100 EK-kilometrin ralli Suomessa R5-autolla sisältäen logistiikan, testitien, huollot, renkaat (14kpl), polttoaineet ja vakuutukset. Huomioitavaa on myös se, että voittajalla on oikeus halutessaan myydä R5‐testi ja ‐kisapalkinto edelleen ja käyttää näin saadut rahat parhaaksi katsomallaan tavalla, mikä edistäisi paremmin hänen uraansa tai harrastustaan.

PRINTSPORT JUNIOR CUP 2020 SARJATILANNE 2/5 OSAKILPAILUA:
Henri Hokkala, Peugeot 208 R2, 40 pistettä
Heikki Koski-Lammi, Citroen C2 R2, 19 pistettä
Roope Korhonen, Citroen C2R2, 16 pistettä
Kalle Markkanen, Peugeot 208 R2, 9 pistettä
Joonas Huovinen, Peugeot 208 R2, 5 pistettä
Niko Patajoki, Citroen C2 R2, 1 piste
Toni Tuominen, Peugeot 208 R2, 0 pistettä

(Kuva: Taneli Niinimäki)

Henri Hokkala SM Vaakuna rallin toinen – Siirtyi Printsport Junior Cupin johtoon

(Teksti: HokkalaRacing tiedotus)

Autoliitto Jyväskylän Henri Hokkala yhdessä kartanlukijansa Petäjäveden Urheiluautoilijoiden Kimmo Pahkalan kanssa kiirehtivät SM3-luokan toiseksi nopeimmin vaativalla Mikkelin SM osakilpailun reitillä. 9 erikoiskokeen ralli alkoi perjantai iltana Mikkelin raviradalta, jossa autokunta kirjautti heti 1.1 sekunnin pohja-ajan. Kellotus oli Henrin ensimmäinen voitettu yleisö erikoiskoe. -Yllättävän hyvä startti kilpailuun vaikka ei oikein auto irronnutkaan viivalta, normaalisti pösön vahvuudet eivät ole ihan parhaimmat tämmöisiin yleisöpyörityksiin. Saimme mahdollisuuden ajaa hyvän rengastestin ennen kilpailua ja hieman muutettiin alustan säätöjä, jotka toivat lisää varmuutta ajamiseen, Hokkala raportoi iltahuollon yhteydessä. Lauantaina starttasi lauhtuneessa säässä, edessä 8 vaativaa pikataivalta. Alkulenkki ei ollut paras mahdollinen, kolmos erikoiskokeella sattunut suma ja siitä seurannut laskennallinen aika tiputtivat entisestään miehistöä kärkikamppailusta. Pitkän päivän tarkasti ajanut Hokkala oli lopulta SM3 luokan toinen ja nopein maaliin tullut Printsport Junior Cupin kilpailija. -Voittoa lähdettiin hakemaan, mutta tänään tällä yrkällä ei ollut mahdollisuuksia ajaa voitosta. Pienillä teillä oli paikoin kivikkoista ja kierreltiin ehkä vähän liiankin varovasti muiden oikomia sisäreunoja. Auton kanssa myös vielä jonkun verran tekemistä, mikäli hallitusti halutaan nostaa vauhtia. Tänään fiksua suorittamista ja täten saatiin lopulta tärkeät pisteet jatkoa ajatellen niin SM kuin Junnu Cupin osalta.

SM Vaakuna rallin SM3 kärkikolmikko:

1. Joona Lauri            Ford Fiesta R2                1:08:52,8

2. Hokkala Henri       Peugeot 208 R2              1:09:29,3           +36,5

3. Luhtaniemi Jani     Ford Fiesta R2                 1:10:37,8           +1:45,0

Printsport Junior Cupin pistetilanne:

Hokkala Henri              21p
Korhonen Roope          10p
Markkanen Kalle            8p
Koski-Lammi Heikki      6p
Huovinen Joonas           0p
Tuominen Toni               0p

Henri Hokkalan Sosiaalinen media:

Youtube:   @hokkalaracing

Facebook: @hokkalaracing

Instagram: @hokkalaracing

(Kuva: Vesa Rauhala)

Jyväskyläläinen ralliautoilija Henri Hokkala ajoi tällä kaudella kolmannen suomenmestaruus mitalinsa rallin parissa

Viime vuoden Tulevaisuuden Tähti -kisan voittaja aloitti kautensa Peurunka Rallin komealla voitolla. Rallin SM sarjaan startattiin vasta sarjan toisesta osakilpailussa. Suoritus oli testi kilometreihin nähden vakuuttuva, ja Henri yhdessä kartanlukijansa Kimmo Pahkalan kanssa olivat kisan ja SM3 luokan toisiksi nopein pari. Kilpailun jälkeen jälkikatsastuksessa R2 luokan Peugeotissa ilmenneiden epäselvyyksien takia kilpailijaparin suoritus kuitenkin hylättii.
Talvikausi päättyi Joensuussa jossa koettiin jälleen epäonnekkaita hetkiä kun kisan johtoasema vaihtui viimeisellä metsä erikoiskokeella jälleen toiseen sijaan auton haukatessa penkka kosketuksesta lunta ilmanputsariin.

Kesäkaudelle lähdettiin hieman yllättäen kaukaa kärjen takaa, eron ollessa yli 30 pistettä. Riihimäki rallissa raskas sateinen keli verotti hieman auton tehoja mutta kaksikko saavutti maalin ja neljänneksi korkeimmat sarjapisteet. Seuraavana vuorossa ollut Pohjanmaa ralli oli yhtä vauhdin juhlaa. Nopeilla teillä ajetussa kilpailussa käytiin huikea voittotaistelu, joka tällä kertaa päättyi 4 sekunnin erolla jälleen hopea sijaan kovasta loppukiristä huolimatta.

Kilpailukausi jatkui onnistuneesti elokuussa kun Henri kävi voittamassa Mänttä rallin treenikilpailuna. Liekö tällä ollut vaikutusta asiaan kun seuraavasta sarjan osakilpailusta Laitilan SM rallista tuli lopulta kovan taistelun päätteeksi voitto ja täydet sarjapisteet. Syyskaudella loistavassa vauhdissa ollut Henri oli pedannu vaikeasta talvikaudestaan huolimatta hyvät lähtökohdat kauden finaaliin, Salo-Turku SM ralliin. Rallin ennakkotesteissä dramatiikalta ei kuitenkaan vältytty, kun neljä päivää ennen kisaan lähtöä auton raidetanko antautui kovasta vauhdista ja auto ajautui ulostieltä vaurioituen pahoin. Tiimi teki rajusti töitä auton eteen, ja talkoiden lopputuloksena turussa komeili fiksattu, ehjä peugeotti. Ralli alkoi hyvin perjantain pimeydessä, josta yö tauolle tultiin luokan toiselta sijalta. Lauantaiaamun pätkiltä kantautui huonoja uutisia kun voittotaistelussa ollut kaksikko ilmoitti että ulosajon jälkeen auton nokalle siirretty varamoottori oli alkanut pehmetä. Päivä taisteltiin Henrimäiseen tyyliin maaliin ja sija riitti pienen pettymyksen jälkeen suomenmestaruus pronssiin.
Kausi oli vauhdillisesti yksi uran parhaista, mutta lajiin kuuluvat ongelmat ja epäonni haittasivat tällä kaudella aika vahvasti suorittamista. Mutta kuljettajan sanoin, SM mitali on aina SM mitali.

Henri Hokkalasta AL-Sport vuoden autourheilija ja Autoliiton kummikuljettaja

Autoliitto Tikkakoskea edustava ralliautoilija Henri Hokkala kruunattiin AL-Sport vuoden 2018 autourheilijaksi Autoliiton 100v juhlassa, Laajavuoressa.  Samalla julkaistiin kummikuljettaja sopimus, joka kattaa vuoden 2019.

Rallin SM-sarja 2019

Nykyään palokkalainen Henri ajaa tälläkin kaudella Rallin SM sarjaa yhdessä kartanlukijansa Kimmo Pahkalan kanssa. Kauden komeasti Peurunka rallin ylivoimaisella voitolla aloittanut Henri ei startannut tänä vuonna kauden ensimmäiseen sarjaosakilpailuun, Arctic Lapland ralliin, vaan sarja alkoi vasta toisesta osakilpailusta Kouvolasta. Kouvolassa Hokkala oli varmalla ajolla SM3 luokan toiseksi nopein kilpailija, mutta jälkikatsastuksessa ilmenneet kyseenalaiset ongelmat auton akun kanssa johtivat hylkäykseen ja pistetili jäi avaamatta.
Joensuun SM ralli päätti talvikauden, jossa hyvässä vauhdissa koko talven ollut Henri yritti saada viimein myös pistetilin auki. Se oli onnistua lähes täydellisesti, kunnes kaksi erikoiskoetta ennen maalia Peugeotin konehuone haukkasi penkka kosketuksessa lunta konepellin alle, sähköt eivät siitä tykänneet ja auto alkoi pätkiä. Rallia johtanut Hokkala joutui tyytymään hopea sijaan vain 6,3 sekunttia voittajasta jääneenä. Koko talvikauden erinomaisessa vauhdissa ollut palokkalainen on osoittanut pystyvänsä taistelemaan joka kilpailussa voitosta, joten toukokuun lopussa alkavasta kesäkaudesta on tulossa erittäin mielenkiintoinen.

Seuraa autourheilijaa sosiaalisessa mediassa @Hokkalaracing.

(Kuva: Juha Lamberg)

(Kuva: Riia Rantasalo)