Kummikuljettaja | Autoliitto

(kuva ylhäällä: Simo Päivärinta)

Autoliiton AL-Sport kummikuljettajat 2019

Kummikuljettajiksi vuodelle 2019 on valittu viime vuodelta tuttu rallisprinttiä ajava  Joona Häyrinen ( AL Varkaus) ja toiseksi kummikuljettajaksi valittiin rallia ajava Henri Hokkala (AL Tikkakoski).

Kummikuljettajatoiminta

Autoliitto haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista autourheilua muun muassa tukemalla nuoria tavoitteissaan kehittyä entistä paremmiksi kuljettajiksi. AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella yhden tai useamman kummikuljettajan. Kummikuljettajaksi voi hakeutua 18-28-vuotias Autoliiton jäsen, joka kilpailee Autoliiton AKK:n jäsenseurana olevan osaston nimissä. Vuoden 2019 kummikuljettajat on valittu ja seuraava haku käynnistyy vuoden lopussa. Kauden 2010 haku tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella AL-Sport-toimikunnalle viimeistään 31.12.2019.
Vuosien varrella Autoliiton kummikuljettajina ovat olleet muun muassa Emma Kimiläinen, Mika Häkkinen, Teemu Suninen ja Mikko Hirvonen.
Autoliitto tukee kummikuljettajaa taloudellisesti markkinointiviestinnällistä hyötyä vastaan. Kummikuljettajan tulee huolehtia omalta osaltaan Autoliiton AL-Sport yhteistyön näkyvyydestä omassa tiedottamisessaan ja toiminnassaan.
Lisätietoja kummikuljettajasopimuksen sisällöstä antaa AL-Sport toimikunnan sihteeri Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi

Kummikuljettajat 2019

Joona Häyrinen
Joona Häyrinen on 21-vuotias rallisprint-kuljettaja Varkaudesta. Hän on aloittanut autourheilun kartingin parista 5-vuotiaana. 16-vuotiaana hän siirtyi rallisprinttiin, ensin nuorten V 1600 luokkaan ja pari vuotta myöhemmin junioreihin alle 1400cc luokkaan.  Tähänastisia saavutuksia ovat kolme aluemestaruuspronssia, 9.sija junioreiden SM-sarjassa sekä kymmenkunta luokkavoittoa.Joona on ollut myös aktiivisesti mukana Autoliiton Varkauden osaston toiminnassa. Hän on ollut mm. opastamassa lapsia ja nuoria karting autoilussa osaston järjestämissä tutustumistilaisuuksissa.
Kaudella 2019 Joonalla on suunnitelmissa ajaa rallisprintin junioreiden SM-sarja, johon kuuluu kaksi lumikisaa, kaksi asfalttikisaa sekä kaksi sorakisaa.  Lisäksi Joonan on tarkoitus ajaa joitakin kansallisia kisoja.

Kisaraportit Joonan kummikuskisivuilla
Joonan kuulumisia löydät myös Joonan J Häyrinen Racing Teamin Facebook-sivuilta.

(Kuva: Toni Ollikainen)

Henri Hokkala
Henri Hokkala on 24-vuotias rallikuski Jyväskylästä. AL-Tikkakoskea edustava kuljettaja ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 2015 Keuruulla. Menestystä on tuon jälkeen tullut junioreiden SM sarjassa; 2016 hopeaa ja 2017 pronssia. Henri oli AKK:n Driver Academyn rallivalmennettava vuosina 2016-2018 ja hänet valittiin Tulevaisuuden Tähdeksi vuonna 2018.
Kaudella 2019  Henri kuuluu autourheilun B-maajoukkueeseen, josta kilpailijat voivat mahdollisesti nousta parin vuoden kuluessa A-maajoukkueeseen.
Tänä vuonna on Henrilla tavoitteena ajaa Saksan Opel Rallye cup 2019 ja sen lisäksi  on tarkoitus kilpailla ja harjoitella Suomessa parhaalla Opel cuppiin valmistavalla tavalla.

Kisaraportit Henrin kummikuskisivuilla
Henrin menoa voi seurata myös Hokkala Racing Facebook-sivuilta, hokkalaracing-instagram ja Hokkala Racing Youtube.

(kuva: Simo Päivärinta)