Autoliiton AL-Sport -autourheilutoiminta | Autoliitto

Autoliiton AL-Sport -autourheilutoiminta

Autoliiton paikallisosastoissa harrastetaan  autourheilutoimintaa useassa eri autourheilulajissa sekä toimitsijoina että kilpailijoina.
AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme. Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo.  Lisäksi Autoliiton AL-Sport lajeihin kuuluvat  Ajotaito SM-kilpailut.

Toimintaa johtaa ja valvoo AL-Sport –toimikunta.
Lajien kilpailukalenteri.

Kaikkien AL-Sport -lajien osalta sekä kilpailun järjestäjät että kilpailijat asioivat Autoliiton kanssa. AL-Sport -lajien kehitys ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle, kuten myös kilpailukalenterien laadinta.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport -lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat. Historic-rallien yhteydessä ajettavien tasanopeusluokkien kilpailuluvat haetaan rallin kanssa samassa luvassa ja ne myöntää AKK Motorsport ry.

AutoSlalomissa, EcoRunissa (taloudellisuusajo) ja Tasanopeudessa ajetaan AL-Sport Cup-sarja ja sen lisäksi Tasanopeudessa ja EcoRunissa myös Pohjois-Euroopan NEZ-sarja. Tasanopeus luokkia ajetaan myös Historic-rallien yhteydessä omana luokkanaan. Ajotaito SM ajetaan myös Cup-muotoisena.

Autoliiton osasto AKK-Motorsportin jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK-Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK-Motorsportin jäsenseuroja. Näiden osastojen kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua monipuoliseen ja laajaan autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin muun muassa (AKK jäsenseura / ja muu kuin AL-Sport -laji) kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

AL-Sport palkitseminen

Autoliiton AL-Sport toimikunta valitsee vuosittain vuoden AL-Sport autourheilijan, vuoden AL-Sport toimitsijan sekä Vuoden ratatuomarin, jolle myönnetään ”Kallen Malja” -kiertopokaali.

Vuoden 2019 AL-Sport autourheilijaksi nimettiin Jere Kalliokoski AL-Härmän osastosta. Jere on aloittanut autourheilun jo seitsenvuotiaana kartingilla, josta tie on jatkunut muun muassa jokkikseen ja rallicrossiin aina EM-sarjaa myöten. Jere on ollut myös Autoliiton kummikuski. Viime kaudella 22-vuotias nuorimies ajoi talvella jääradalla nelivetoisissa SM-hopeaa, rallicrossissa SM-pronssia ja RallyX Nordic -sarjassa pronssia. Jokkiksessa Jere voitti SMA-tiimin kanssa SM-kultaa kolmannen kerran peräkkäin.
Vuoden 2019  AL-Sport toimitsijaksi valittiin AL-Helsingin Krister Ahjonpalo, jolla on huomattavasti Kalliokoskea pidempi ura toimessaan. Hän nimittäin aloitti toimitsijan työt jo 1960-luvulla Autoliiton edeltäjäjärjestö AK:ssa. Vuosien mittaan Krisu toi myös omat lapsensa mukaan toimitsijatehtäviin ja viime vuonna oli jo kolmas polvi liputtamassa Ahveniston Rata-SM -kilpailussa. Viime kaudella Krisu teki peräti 21 työpäivää eri lajeissa Autoslalomista Neste Ralliin 2019.
Vuoden 2019 ratatuomariksi AL-Sport -toimikunta valitsi Henrico Halmeen AL Helsingin seudun osastosta. Henrico on ikäisekseen varsin kokenut ratatuomari, sillä hän liittyi Finnairin Autokerhon rataliputusryhmään jo vuonna 2007 vasta 14-vuotiaana. Täytettyään 18 ja liityttyään Autoliittoon hän pääsi jo liputtamaan Rata-SM -osakilpailuun Pärnuun. AL-Sport toimitsijatuen piirissä Henrico on ollut alusta alkaen ja vuotuiset ratatuomaritehtävät ovat olleet puolen tusinan liputuspäivän paikkeilla Ahvenistolla.

Lisätietoja: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi. tai puhelin 09-72584423

AL-Sport tietosuojaselosteen löydät täältä.