AL-sport

Autoliiton AL-Sport autourheilutoiminta

Autoliiton paikallisosastoissa harrastetaan monipuolista autourheilutoimintaa useassa eri autourheilulajissa sekä toimitsijoina että kilpailijoina.

Suomalainen autourheilulajien kirjo on monipuolinen.  Laaja harrastajajoukko ja hyvä taustatyö takaavat sen, että maastamme löytyy huippukuljettajia eri lajeissa. AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme. Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo. Toimintaa johtaa ja valvoo AL-Sport –toimikunta.

Kaikkien AL-Sport lajien kohdalta sekä kilpailun järjestäjät että kilpailijat asioivat AKK -Motorsportin asemesta Autoliiton kanssa. Lajien kehitys ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle kuten myös kilpailukalenterien laadinta.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat.

AutoSlalom - kilpailusarja kantaa nimeä AL-Sport Slalom Cup. Sarjaan kuuluu 4  osakilpailua.

Taloudellisuusajossa ajetaan sekä kotimaista EcoRun cupia (3-4 kilpailua) että Pohjois-Euroopan NEZ-kilpailuja.

Tasanopeudessa ajetaan myös AL Sport Cup  sekä kisataan Historic rallien yhteydessä Historic Regularityssä.

Autoliiton osasto AKK -Motorsportin:n jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK - Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK -Motorsportin jäsenseuroja. Näiden osastojen kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua monipuoliseen ja laajaan autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin (AKK jäsenseura / ja muu kuin al-sport laji) muun muassa kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

Lisätietoja: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi. tai puhelin 09-72584423