Autoliitto ry – tietosuojaseloste jäsenille

Autoliitto ry (jäljempänä myös ”Autoliitto”, ”me” tai ”meidän”) toimii tietosuojalainsäädännön mukaisena rekisterinpitäjänä henkilötiedoille, joita keräämme jäsenistämme (jäljempänä myös ”rekisteröidyt”, ”sinä” tai ”sinun”). Otamme jäsenten yksityisyydensuojan vakavasti ja haluamme, että jäsenemme tuntevat olonsa turvalliseksi asioidessaan meidän kanssa. Tässä tietosuojaselosteessa informoimme muun muassa mitä henkilötietojasi keräämme, mihin tarkoituksiin niitä käytämme, kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi sekä mitkä ovat tietosuojalainsäädännön mukaiset oikeutesi.

Liittyessäsi Autoliiton jäseneksi liityt samalla myös sen Autoliiton paikallisosaston (”osasto”) jäseneksi, jonka vastaavalla toimialueella on jäseneksi liittymisen yhteydessä antama osoitteesi. Se osasto jonka jäseneksi kuulut, toimii rekisterinpitäjänä niille henkilötiedoille, joita osasto kerää oman toimintansa yhteydessä. Autoliitto vastaa rekisterinpitäjänä henkilötietojesi käsittelystä omassa toiminnassaan ja osasto vastaavasti omassa toiminnassaan. Tässä tietosuojaselosteessa informoidaankin vain meidän omaan toimintaamme liittyvästä jäsenten henkilötietojen käsittelystä.

1. Rekisterinpitäjä

Autoliitto ry
0201009-3
Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki

Yhteyshenkilö
Marko Haaranen
Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi

2. Milloin ja mitä tietoja keräämme

Tässä kerromme siitä, mitä tietoja tarvitsemme mihinkin tarkoitukseen ja millaisissa tilanteissa niitä keräämme.

Liittyessäsi jäseneksi

Liittyessäsi Autoliiton jäseneksi tarvitsemme tietoja jäsenyyttä varten. Tämän lisäksi tarvitsemme tietojasi yhteydenpitoa, palveluiden ja etujen tarjoamista , laskutusta sekä tilastointia varten.

Tiedot, jotka keräämme liittyessäsi jäseneksi:

• Jäsentyyppi (plusjäsenyys, henkilöjäsenyys, nuorisojäsenyys, invalidijäsenyys)
  • Etunimi, sukunimi
  • Yhteystiedot (osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite)
  • Syntymäaika
  • Uutiskirjeen tilaustieto
  • Perhejäsenten tiedot
  • Maksutapa.

Edellä mainitut tiedot voidaan kerätä seuraavilla tavoilla liittyessäsi jäseneksemme:

• Verkkosivujemme kautta, kun täytät jäseneksi liittymislomakkeen
  • Paperilomakkeella, kun täytät jäseneksi liittymislomakkeen
  • Jäsenhankintaa suorittavan ulkoisen palveluntarjoajan kautta.

Liittyessäsi jäseneksi muodostamme sinuun liittyviä tietoja myös automaattisten menetelmien avulla. Tällaisia ovat esimerkiksi:

• Jäsennumerosi
  • Osasto johon kuulut.

Vieraillessasi, rekisteröityessäsi ja tilatessasi Autoliiton AL-kaupassa

Jotta voit vierailla, rekisteröityä ja tilata tuotteita AL-kaupasta tarvitsemme tietojasi. Hyödyntääksesi jäsenetusi on erityisen tärkeätä, että muistat kirjautua sisään AL-kauppaan.

Tiedot, jotka keräämme asioidessasi AL-kaupassa:

• Kirjautumistiedot (käyttäjätunnus, salasana)
  • Jäsentiedot (jäsentyyppi, etunimi, sukunimi, yhteystiedot)
  • Tilaustiedot (tilaushistoria)
  • Maksutiedot
  • Viestintätiedot (tilaukseen liittyvä yhteydenpito ja palautteet)
  • Päätelaitteen tunnistetiedot
  • Yhteyttä ja AL-kaupan käyttöä koskevat tiedot (aika, päivämäärä, AL-kaupan verkkosivun käytön kesto, IP-osoite).

Tutustu tarkemmin Autoliiton AL-kaupan tietosuojaselosteeseen tästä.

Toteuttaessamme jäsenten tie- ja matkanjatkamispalveluita

Jotta pystymme tarjoamaan sinulle apua tienpäällä, tarvitsemme myös tietojasi. Ilman tietojasi emme pysty toteuttamaan tarvitsemiasi palveluita.

Tiedot, jotka keräämme, kun tarvitset tie- tai matkanjatkamispalveluitamme:

• Jäsentyyppi
  • Etunimi, sukunimi
  • Yhteystiedot
  • Ajoneuvotiedot (rekisterinumero, ajokilometrimäärä, merkki ja malli, tyyppikoodi, valmistenumero, rekisteröintipäivämäärä)
  • Tilannetiedot (tapahtumapäivämäärä, tilannearvio)
  • Toteutuneeseen palveluun liittyvät tiedot

Edellä mainitut tiedot kerätään seuraavilla tavoilla:

• Jäsentyyppi, etu- ja sukunimi ja yhteystiedot saamme automaattisesti antamiesi jäsentietojen perusteella
  • Ajoneuvotiedot saamme, kun asioit ja annat tiedot palvelunumerossa tai suoraan Trafin ajoneuvorekisteristä
  • Tilannetiedot keräämme, kun asioit ja annat tiedot palvelunumerossa
  • Toteutettuun palveluun liittyvät tiedot saamme palveluntarjoajiltamme, jotka ovat avustaneet sinua.

Hoitaessamme jäsenyyteen liittyviä asioista

Riippuen siitä kuinka aktiivinen olet, keräämme jäsenyyteesi liittyen erilaisia tietoja. Jotta pystymme hoitamaan jäsenasioita ja jäsensuhdettamme mahdollisimman hyvin on tärkeätä, että saamme kerättyä ja tallennettua tietojasi.

Tiedot, joita voimme kerätä jäsenasioiden hoitamiseksi:

• Jäsenetutiedot
  • Laskutustiedot
  • Tiedot jäsenhankinnasta ja jäsenhankintalahjat
  • Luottamustoimet
  • Markkinointikiellot ja luvat
  • Moottorilehden ja uutiskirjeen tilaustiedot
  • Ansiomerkit
  • Varustelainat
  • Tapahtuma ja koulutus osallistumistiedot
  • Jäsenpalautteet tai jäsenkyselyiden yhteydessä antamat tiedot
  • Jäsenyyden päättymiseen liittyvät tiedot.

Edellä mainitut tiedot kerätään seuraavilla tavoilla:

• Annat itse tietosi asioidessasi kanssamme puhelimitse, sähköpostitse, verkkosivuillamme tai paperilomakkeiden avulla
  • Saamme tietoja oman osastosi antamana esimerkiksi, jos sinulle myönnetään ansiomerkki
  • Voimme myös kerätä tietoa siitä, miten ja mitä jäsenetujasi olet käyttänyt suoraan yhteistyökumppaneiltamme.

Muut tilanteet joissa keräämme tietoja

Luonnollisesti tarvitsemme ja keräämme tietojasi myös silloin, kun käytät muita kuin edellä mainittuja palveluitamme. Esimerkiksi silloin, kun haet kansainvälistä ajokorttia, tarvitsemme tietojasi, jotta pystymme käsittelemään hakemuksesi ja toimittamaan valmiin kortin sinulle.

Myös vieraillessasi www.autoliitto.fi verkkosivuillamme keräämme tietojasi. Tarvitsemme tietojasi verkkosivuilla vieraillessasi, jotta pystymme takaamaan verkkosivun toimivuuden sekä sen turvallisuuden. Tutustu tarkemmin verkkosivujemme tietosuojaselosteeseen.

Jotta pystymme pitämään jäsentemme osoitetiedot ajantasaisina, päivitämme jäsenten osoitetietoja yleisesti saatavilla olevista lähteistä, kuten Postin osoitetietojärjestelmästä.

3. Henkilötietojen käyttötarkoitukset ja käsittelyn oikeusperusteet

Keräämme henkilötietojasi silloin, kun se on tarpeellista ja henkilötietojen käyttötarkoitus on määritetty. Seuraavassa informoimme siitä, mikä on keräämiemme henkilötietojen käyttötarkoitus sekä henkilötietojesi käsittelyn oikeusperusteet.

KäyttötarkoitusOikeusperusteLisätietoja
Yhdistyslain mukaisen jäsenluettelon ylläpitäminen.Autoliiton lakisääteinen velvollisuus.
AL-kauppa: tilausten vastaanottaminen, käsittely ja toimitus.Autoliiton ja sinun välinen sopimus.Tutustu tarkemmin Autoliiton AL-kaupan tietosuojaselosteeseen.
Jäsenten tie- ja matkanjatkamispalveluiden toteuttaminen.Autoliiton ja sinun välinen sopimus.
Jäsenetujen ja jäsenyyteen kuuluvien palveluiden tuottaminen.Autoliiton ja sinun välinen sopimus.Osan jäsenpalveluistamme tuottavat muut palveluntarjoajat. He saavat palvelun tuottamisen kannalta välttämättömät tiedot käyttöönsä.
Jäsenasioiden hoitaminen.Autoliiton ja sinun välinen sopimus sekä Autoliiton lakisääteinen velvollisuus.
Jäsenetujen markkinointi ja uutiskirjeiden lähettäminen.Autoliiton oikeutettu etu. Oikeutettu etumme perustuu olemassa olevaan jäsensuhteeseemme. Jäsensuhdettamme edelleen kehittääksemme haluamme markkinoida palveluistamme ja eduistamme sinulle mahdollisimman tehokkaasti. Uskomme myös, että tämä on sinun etusi, jotta saat tietoa kaikista Autoliiton jäsenyyteen liittyvistä eduista ja hyödyistä.Pyrimme kohdistamaan jäsenillemme mahdollisimman kiinnostavaa ja merkityksellistä markkinointia palveluistamme ja jäseneduistamme.

Mikäli et kuitenkaan halua vastaanottaa markkinointia voit vastustaa sitä ottamalla yhteyttä osoitteeseen: jasenosasto (at) autoliitto.fi

Yhtä lailla, mikäli et halua vastaanottaa uutiskirjeitämme voit peruuttaa niiden tilauksen jokaisen sähköpostin kautta. Lisäksi voit ilmoittaa uutiskirjeiden vastustamisesta osoitteeseen: jasenosasto (at) autoliitto.fi

4. Tietojen säilytysajat

Tietojesi säilytysajat määräytyvät seuraavasti:

• Jäsentietojasi säilytetään enintään 6 vuotta jäsenyyden päättymisestä
  • AL-kauppaan liittyviä tilaustietojasi säilytetään enintään 6 vuotta / tilaus
  • Tie- ja matkanjatkamispalveluihin liittyviä tietojasi säilytetään enintään 6 vuotta / tapahtuma

Voimme kuitenkin poistaa tietojasi, jos niin haluat ja ilmoitat siitä meille tämän tietosuojaselosteen kohdan 8 mukaisesti. Huomioi kuitenkin, että emme välttämättä pysty poistamaan tiettyjä tietoja silloin, kun laki (esimerkiksi kirjanpitolaki) vaatii meitä niitä säilyttämään tai jos joudumme säilyttämään tietoja oman oikeusturvamme varmistamiseksi.

5. Kenelle jaamme tietojasi

Emme koskaan anna tietojasi kolmansille osapuolille, joilla ei ole oikeutta saada tietojasi. Oman toimintamme takia ja erityisesti palveluidemme toteuttamiseksi käytämme kuitenkin palveluntarjoajia, joille siirrämme tietojasi. Meillä on myös laaja kumppaniverkosto, joille voimme antaa tietojasi tämän tietosuojaselosteen mukaisten käyttötarkoitusten toteuttamiseksi. Huolehdimme siitä, että palveluntarjoajille tai kumppaneille siirtämämme tiedot ovat rajoitettu vain tarkoituksen kannalta tarpeellisiin tietoihin. Varmistamme myös sopimusjärjestelyin, että käyttämämme palveluntarjoajat tai kumppanimme käsittelevät tietojasi tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla ja muutoinkin tässä tietosuojaselosteessa esitetyllä tavalla.

Autoliitto voi siirtää tai luovuttaa tietojasi seuraaville vastaanottajille:

Tiedon vastaanottajaSyy
Ulkoiset palveluntarjoajatKäyttäessämme ulkoisia palveluntarjoajia, kuten ohjelmistopalveluntarjoajia, tiepalveluntarjoajia (esimerkiksi hinauspalveluntarjoajia), markkinointipalveluntarjoajia tai asiakaspalveluntarjoajia.
Autoliiton yhteistyökumppanitJoidenkin Autoliiton jäsenetujen hyödyntäminen yhteistyökumppaneidemme tarjoamissa palveluissa edellyttää sitä, että annamme tietojasi. Tällaisia ovat esimerkiksi tiettyjen jäsenyysmuotojen sisältämät ryhmävakuutustuotteet.
Kansainväliset Autoliiton yhteistyökumppanitMikäli olet ulkomailla, maassa joka kuuluu palvelusi voimassaoloalueeseen, ja tarvitset apua tienpäällä, siirrämme tietojasi kansainväliselle yhteistyökumppanillemme. Siirrämme tietojasi tällaisissa tilanteissa vain, jotta sinulle saadaan toimitettua tarvitsemasi palvelut. Esimerkiksi tilanteessa, jossa tarvitset tiepalvelua Saksassa, siirrämme tietojasi Saksan autokerho ADAC:lle.
Oma osastoTilanteissa, joissa osasto järjestää omaan toimintaansa liittyen tapahtuman tai muuta merkityksellistä toimintaa, voimme siirtää tietojasi omalle osastollesi. Emme siirrä tietoja muille osastoille.
Viranomaiset tai tuomioistuimetJos tietojesi luovuttaminen on tarpeellista viranomaistarkoituksiin tai lainsäädännön noudattamiseksi.

6. Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

Käsittelemme tietojasi pääasiassa EU:n sisällä. Tietojasi voi kuitenkin siirtyä EU:n ulkopuolelle Yhdysvaltoihin tilanteissa, joissa tarvitset apua tien päällä ja käytät jäsenten tie- ja matkanjatkamispalveluita. Edellä mainituissa tilanteissa tietoja siirtyy EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, lähinnä Yhdysvaltoihin käyttämämme ohjelmistopalveluntarjoajan kautta. Olemme varmistaneet, että tietojasi suojataan näissä henkilötietojen siirroissa edellyttämällä palveluntarjoajiltamme Euroopan komission vakiosopimuslausekkeiden käyttöä.

Käyttäessäsi tie- ja matkanjatkamispalvelua EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolisessa maassa, mutta kuitenkin palvelun voimassaoloalueella, tietojasi luonnollisesti siirretään myös tässä tapauksessa EU:n ja Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Tilanteissa, joissa Euroopan komissio ei ole antanut kyseistä maata koskevaa tietosuojan riittävää tasoa koskevaa päätöstä, tietojesi siirto perustuu poikkeustilanteeseen sekä sinun ja Autoliiton välisen sopimuksen täytäntöönpanoon.

7. Profilointi

Voimme käsitellä tietojasi hyödyntämällä profilointia. Profiloinnin avulla analysoimme:

• Mistä tuotteista olet ollut kiinnostunut AL-kaupassa
  • Mistä jäseneduistamme olet ollut kiinnostunut
  • Mistä muista asioista olet ollut kiinnostunut www.autoliitto.fi verkkosivuillamme.

Profiloinnin avulla pystymme takaamaan, että saat henkilökohtaisempaa palvelua sekä sopivampaa viestintää jäseneduistamme, joiden uskomme sinua kiinnostavan.

Voit vastustaa profilointia henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella. Profiloinnin vastustamiseksi voit olla sähköpostitse yhteydessä osoitteeseen tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

8. Oikeutesi

Sinulla on seuraavat oikeudet tietosuojalainsäädännön mukaisesti:

Oikeus saada pääsy tietoihin (oikeus tarkistaa tiedot)

Sinulla on oikeus tarkistaa, mitä sinua koskevia tietoja on tallennettu sekä saada kopio tiedoista. Sinun tulee esittää tarkastuspyyntö erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus tietojen korjaamiseen ja poistamiseen

Autoliitto huolehtii parhaan kykynsä mukaisesti siitä, että sinua koskevat tiedot pysyvät ajantasaisina ja oikeellisina. Autoliitto oikaisee, poistaa tai täydentää virheellisen, tarpeettoman, puutteellisen tai vanhentuneen tiedon oma-aloitteisesti tai vaatimuksestasi. Olet kuitenkin itse vastuussa antamiesi tietojen oikeellisuudesta.

Sinulla on oikeus lain nojalla saada tarpeettomat tiedot poistetuksi, jos tietoja ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin. Sinulla on myös oikeus saada tiedot poistetuksi, jos tietojasi on käsitelty lainvastaisesti viranomaisen päätöksen mukaisesti.

Mikäli haluat korjata tai poistaa itseäsi koskevia tietoja, sinun tulee esittää vaatimus erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä

Voit milloin tahansa vastustaa tietojen käsittelyä markkinointitarkoituksiin ilmoittamalla siitä sähköpostitse osoitteeseen: tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus tietojen käsittelyn rajoittamiseen

Tietojen käsittelyn rajoittaminen tarkoittaa, että tietoa tai tietoja ei pyynnöstäsi käsitellä, vaikka ne silti säilytetään (ns. passiivitilassa) Autoliitossa.

Sinulla on oikeus lain nojalla rajoittaa tietojesi käsittelyä, jos tiedot ovat mielestäsi virheellisiä. Rajoittamisen aikana selvitetään tietojen paikkansapitävyys. Sinulla on myös oikeus vaatia tietojesi säilyttämistä rajoitettuna, jos tietoja on käsitelty viranomaisen määräyksen mukaan lainvastaisesti ja et halua tietojasi poistettavan. Jos haluat rajoittaa tietojesi käsittelyä ota sähköpostitse yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

Sinulla on oikeus vaatia Autoliittoa siirtämään omat tietosi yleisesti käytössä olevassa siirtomuodossa itsellesi vain niiltä osin, kun tietojasi käsitellään sopimuksen perusteella. Autoliitolla on velvollisuus toimittaa sinulle vain tiedot, jotka olet itse toimittanut Autoliitolle. Jos haluat saada itseäsi koskevat tiedot yleisesti käytössä olevassa siirtomuodossa ota sähköpostitse yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle

Jos katsot, että oikeuksiasi on rikottu, voit tehdä asiasta valituksen tietosuojaviranomaiselle Euroopan Unionin alueella. Suomessa valvovana viranomaisena toimii Tietosuojavaltuutetun toimisto.  Tietosuojavaltuutetun toimiston yhteystiedot löydät osoitteesta www.tietosuoja.fi.

9. Tietojen suojauksen periaatteet

Jäseniä koskevat manuaaliset aineistot säilytetään lukituissa tiloissa, joihin pääsy on vain henkilöillä, joiden on välttämätöntä päästä tietoihin omien työtehtäviensä hoitamiseksi. Sähköisesti tallennetut ja käsiteltävät tiedot ovat tietokannoissa, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muiden teknisten keinojen avulla suojattuja. Tietokannat ovat lukituissa tiloissa, joihin pääsy on rajoitettu vain sellaisiin henkilöihin, joilla on työtehtäviensä perusteella tarve käyttää tietoja. Lisäksi jokainen henkilötietoja käsittelevä Autoliiton työntekijä tai ulkoinen palveluntarjoaja on solminut salassapitositoumuksen. Henkilötietojen käsittelyn oikeellisuutta ja tämän tietosuojaselosteen mukaista käsittelyä seurataan myös lokitiedostojen hallinnan avulla.

10. Muutokset tietosuojaselosteeseen

Autoliitto voi tehdä muutoksia tähän tietosuojaselosteeseen ja siihen liittyviin tietoihin. Jäseniä kehotetaan seuraamaan tähän tietosuojaselosteeseen tehtäviä muutoksia osoitteesta: www.autoliitto.fi/tietosuoja.