1. Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilö

Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi

2. Milloin ja mitä tietoja keräämme

Tässä kerromme miten ja mitä tietojasi keräämme kansainvälisen ajokorttihakemuksen eri vaiheissa.

Keräämämme tiedot, kun täytät kansainvälisen ajokortin hakemuksen ja lähetät tai jätät sen meille käsiteltäväksi

Kansainvälisen ajokortin käsittelemistä varten sinun tulee täyttää kansainvälisen ajokortin hakemus, jossa pyydämme sinulta seuraavia tietoja:

• Etunimet, sukunimi
  • Osoitetiedot
  • Kansainvälisen ajokortin toimitusosoite (jos eri kuin osoitetiedot)
  • Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite)
  • Henkilötunnus
  • Ajokortin viimeinen voimassaolopäivä
  • Ajokorttiluokat
  • Matkustusmaat, joissa ajat autoa tai moottoripyörää
  • Matkalle lähtöpäivä
  • Kansainvälinen ajokorttityyppi jota haet (sekä mahdollinen tieto pikakäsittelystä)
  • Maksu- ja toimitustiedot
  • Liitteet (valokopio ajokortista, passikuva)

Edellä mainitut tiedot keräämme, kun täytät kansainvälisen ajokortin hakemuksen ja lähetät sen meille postitse tai jätät sen toimipisteellemme (mukaan lukien Autoliiton palvelupisteet sekä Ahvenanmaalainen palveluntarjoajamme). Tietojen kerääminen on pakollista, jotta pystymme käsittelemään kansainvälisen ajokortin hakemuksesi ja luovuttamaan valmiin kansainvälisen ajokortin sinulle.

Maksaessasi kansainvälisen ajokortin

Kansainvälisen ajokortin voi maksaa noutaessasi sen postin – tai Autoliiton toimipisteeltä (mukaan lukien Autoliiton palvelupisteet sekä Ahvenanmaalainen palveluntarjoajamme) sekä suoraan AL-kaupassa. Maksaessasi kansainvälisen ajokortin toimipisteellämme keräämme maksuun liittyviä tietoja. Jos maksat kansainvälisen ajokortin AL-kaupassa, keräämme tietojasi AL-kaupan tietosuojaselosteen mukaisesti. AL-kaupan tietosuojaselosteeseen voit tutustua tästä.

Tarkistaessamme ajokorttisi voimassaolon Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvoliikennerekisteristä

Meidän on ennen kansainvälisen ajokortin myöntämistä ja sen luovuttamista tarkistettava ajokorttisi voimassaolo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta. Tässä tilanteessa pyydämme Trafia vahvistamaan, että sinulla on Suomessa (tai muussa EU- tai ETA-valtiossa) myönnetty voimassa oleva ajokortti.

Ajokorttisi voimassaolon tarkistaminen perustuu ajokorttilain vaatimuksiin emmekä voi luovuttaa kansainvälistä ajokorttia ilman tarkistusta.

Asioidessasi asiakaspalvelumme kanssa

Jos sinulla tulee kysyttävää esimerkiksi kansainvälisen ajokortin hakemukseen liittyen, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Keräämme siis tietojasi myös tilanteissa, joissa asioit asiakaspalvelumme kanssa.

3. Henkilötietojen käyttötarkoitukset ja käsittelyn oikeusperusteet

Käsittelemme henkilötietojasi seuraavia käyttötarkoituksia varten:

• Kansainvälisen ajokortin hakemuksen vastaanottamiseksi ja niiden käsittelemiseksi
  • Tarkistaaksemme ajokorttisi voimassaolon
  • Kirjoittaaksemme hakemasi kansainvälisen ajokortin
  • Luovuttaaksemme taikka toimittaaksemme kansainvälisen ajokortin haluamallasi tavalla
  • Toteuttaaksemme asiakaspalvelua
  • Noudattaaksemme kirjanpitolakia

Henkilöjesi käsittelyn oikeusperusteena on meidän lakisääteisen velvollisuuden noudattaminen. Lisäksi henkilötietojasi voidaan käsitellä perustuen oikeutettuun etuumme esimerkiksi silloin, kun toteutamme tarvitsemaasi asiakaspalvelua. Oikeutettu etumme perustuu haluumme avustaa sinua kansainväliseen ajokorttiin liittyvissä kysymyksissä tai tiedusteluissa sekä jättääksemme mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen.

4. Tietojen säilytysaika

Säilytämme tietojasi vain tarvittavan ajan, jotta pystymme toteuttamaan edellä mainitut käyttötarkoitukset. Säilytämme kansainvälisen ajokortin hakemuksia korkeintaan yhden vuoden siitä, kun hakemus on meille saapunut.

Voimme kuitenkin säilyttää tietojasi myös pidempään, jos lainsäädäntö (esimerkiksi kirjanpitolaki) meitä siihen velvoittaa.

5. Kenelle jaamme tietojasi

Emme koskaan anna tietojasi kolmansille osapuolille, joilla ei ole oikeutta saada tietojasi. Tässä tietosuojaselosteessa mainittujen käyttötarkoitusten toteuttamiseksi käytämme kuitenkin palveluntarjoajia, jotka käsittelevät tietojasi. Varmistamme sopimusjärjestelyin, että käyttämämme palveluntarjoajat tai kumppanimme käsittelevät tietojasi tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla ja muutoinkin tässä tietosuojaselosteessa esitetyllä tavalla.

Lisäksi ja kuten edellä mainittu, kansainvälisen ajokortin myöntämiseksi joudumme tarkistamaan ajokorttisi voimassaolon Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvoliikennerekisteristä.

Seuraavassa taulukossa on lueteltuna tahot, joille tietojasi voi siirtyä hakiessasi kansainvälistä ajokorttia:

Tiedon vastaanottajaSyy
Kansainvälisiä ajokortteja kirjoittavat autopalvelukeskukset

- AL-autopalvelukeskus Hinausautokeskus Oy
- AL-autopalvelukeskus Apu Pesoset Oy
- AL-autopalvelukeskus Harkka-Yhtiöt Oy
Voit hakea kansainvälistä ajokorttia myös Autoliiton autopalvelukeskuksesta, jotka käsittelevät tietojasi tämän tietosuojaselosteen mukaisesti.
Ahvenanmaalainen kansainvälisiä ajokortteja kirjoittava palveluntarjoajamme

- Axtours.ax Ab
Jos sinulla on Ahvenanmaalainen ajokortti voit hakea kansainvälistä ajokorttia Ahvenanmaalaisen palveluntarjoajamme kautta. Varmistamme tässäkin tapauksessa, että tietojesi käsittely tapahtuu tämän tietosuojaselosteen mukaisesti.
Suomen posti tai DHL-kuljetuspalveluMikäli haluat vastaanottaa valmiin kansainvälisen ajokortin postitse toimitusvaihtoehtoina ovat Suomen postin postiennakko tai DHL-kuljetuspalvelu. Valmiin kansainvälisen ajokortin toimitusta varten nimitiedot sekä toimitusosoitteentiedot siirtyvät valitsemasi palveluntarjoajan lähetille, joka toimittaa kansainvälisen ajokortin sinulle.
Liikenteen turvallisuusvirasto TrafiKuten tässä tietosuojaselosteessa on määritelty, tarkistamme ajokorttisi voimassaolon Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin järjestelmiin jää merkintä siitä, että olet hakenut kansainvälistä ajokorttia.
Muut viranomaiset tai tuomioistuimetVoimme olla myös velvoitettuja siirtämään tietojasi muille viranomaistahoille tai tuomioistuimille sovellettavan lainsäädännön mukaisesti.

6. Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

Emme siirrä tai luovuta tietojasi EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

7. Profilointi

Emme käytä profilointia tai automaattista päätöksentekoa kansainvälisten ajokorttien käsittelyn yhteydessä.

8. Oikeutesi

Sinulla on seuraavat oikeudet tietosuojalainsäädännön mukaisesti:

Oikeus saada pääsy tietoihin (oikeus tarkistaa tiedot)

Sinulla on oikeus tarkistaa, mitä sinua koskevia tietoja on tallennettu sekä saada kopio tiedoista. Sinun tulee esittää tarkastuspyyntö erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus tietojen korjaamiseen ja poistamiseen

Täytä kansainvälisen ajokortin hakemus mahdollisimman huolellisesti ja tarkasti. Olet itse vastuussa antamiesi tietojen oikeellisuudesta. Mikäli huomaat, että olet antanut virheellisiä tietojasi itsestäsi kansainvälisen ajokortin hakemuksessa, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme taikka tässä tietosuojaselosteessa määritettyyn yhteyshenkilöön.

Sinulla on oikeus lain nojalla saada tarpeettomat tiedot poistetuksi, jos tietoja ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin. Sinulla on myös oikeus saada tiedot poistetuksi, jos tietojasi on käsitelty lainvastaisesti viranomaisen päätöksen mukaisesti. Mikäli haluat korjata tai poistaa itseäsi koskevia tietoja, sinun tulee esittää vaatimus erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä

Sinulla on oikeus henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella vastustaa tietojesi käsittelyä asiakaspalvelutarkoituksiin. Jos haluat vastustaa tietojesi käsittelyä asiakaspalvelutarkoituksiin ota yhteyttä tässä tietosuojaselosteessa määritettyyn yhteyshenkilöön. Huomioi kuitenkin, että meillä on oikeus jatkaa tietojesi käsittelyä vastustamisestasi huolimatta, jos tietojesi käsittelyyn on olemassa perusteltu syy, joka syrjäyttää etusi tai oikeutesi tai jos käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi taikka puolustamiseksi.

Oikeus tietojen käsittelyn rajoittamiseen

Tietojen käsittelyn rajoittaminen tarkoittaa, että tietoa tai tietoja ei pyynnöstäsi käsitellä, vaikka ne silti säilytetään (ns. passiivitilassa) Autoliitossa.

Sinulla on oikeus lain nojalla rajoittaa tietojesi käsittelyä, jos tiedot ovat mielestäsi virheellisiä. Rajoittamisen aikana selvitetään tietojen paikkansapitävyys. Sinulla on myös oikeus vaatia tietojesi säilyttämistä rajoitettuna, jos tietoja on käsitelty viranomaisen määräyksen mukaan lainvastaisesti ja et halua tietojasi poistettavan. Jos haluat rajoittaa tietojesi käsittelyä ota tässä tietosuojaselosteessa määritettyyn yhteyshenkilöön.

Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle

Jos katsot, että oikeuksiasi on rikottu, voit tehdä asiasta valituksen tietosuojaviranomaiselle Euroopan Unionin alueella. Suomessa valvovana viranomaisena toimii Tietosuojavaltuutetun toimisto.  Tietosuojavaltuutetun toimiston yhteystiedot löydät osoitteesta www.tietosuoja.fi.

9. Muutokset tietosuojaselosteeseen

Varaamme oikeuden tehdä muutoksia tähän tietosuojaselosteeseen. Tilanteissa, joissa kansainvälisen ajokortin hakemuksen käsittelemiseen taikka sen luovuttamiseen tulee muutoksia, voimme samalla joutua muokkaamaan tätä tietosuojaselostetta. Lainsäädännön muutokset saattavat myös asettaa tarpeita muuttaa tai tarkentaa tämän tietosuojaselosteen osia.