Matkan suunnittelu | Autoliitto

Matkan suunnittelu

Automatkailu tarjoaa loistavan mahdollisuuden nähdä ja kokea merkittäviä eurooppalaisia kohteita nähtävyyksineen ja kulttuureineen

Ennen matkaa tapahtuva huolellinen sunnittelu on tärkeä osa onnistunutta kokonaisuutta - siihen kannattaa panostaa. Alta löydät vinkkejä matkan suunnitteluun ja muista tutustua myös matkustusoppaaseen, josta löydät runsaasti hyödyllistä tietoa 44 Euroopan maasta sekä Yhdysvalloista. Kartat ja oppaat voit ostaa kätevästi AL-kaupastamme.

Matkareitin ja taukojen suunnittelu
Onnistunut automatka vaatii huolellista suunnittelua ja usein myös riittävästi aikaa. Matkan suunnitteluun kannattaa ottaa mukaan koko matkaseurue.

Automatkailijan muistilista
Muistilistasta voit helposti tarkistaa henkilökohtaiset asiapaperit ja todistukset sekä ajoneuvon asiapaperit ja tarvikkeet.

Matkapuhelimen käyttö ulkomailla
Lisätietoa verkkovierailun halpenemisesta Euroopassa 15.6.2017.

Turvavinkkejä matkalle
Automatkalla ei kannata olla liian sinisilmäinen, sillä rikollisilla on monia konsteja matkailijoiden pään menoksi. Eri maissa varkausmuodot hieman vaihtelevat.

Kuka auttaa hätätapuksessa ulkomailla?
Tietoa miten saada apua tien päällä, jos auto hajoaa Euroopassa.

Ulkoministeriön matkustusvinkit
Ulkoministeriön matkustusturvallisuuteen, konsulipalveluihin ja maahantuloon liittyvät ohjeet ja palvelut.

Mikä on vihreä kortti?
Tietoa vihreästä kortista ja mistä sellaisen saa.

Tiepalvelunumerot
Tiepalvelunumerot ja toimintaohjeet Autoliiton Varsinaisille ja Plus-jäsenille, yleiseen tiepalveluun sekä akkupalveluun.

Lasten kanssa automatkalle
Matkan suunnittelu kannattaa tehdä lasten kanssa yhdessä, näin samalla tulee otettua huomioon myös lasten tarpeet ja kiinnostuksen kohteet.

Lemmikkien kanssa matkustaville
Ulkomaille matkustettaessa on huolehdittava, että mukaan tulevan lemmikin matkustusasiakirjat ovat kunnossa.

Liikuntarajoitteisille
Kansainvälinen autoliitto FIA on koonnut jäsenjärjestöjensä avustuksella internetiin inva-autoilijoiden tietosivut, joilta saa tietoa liikuntarajoitteisten pysäköintisäännöistä eri maissa.

Moottoripyörällä Euroopassa
Tietoa mm. reitin pituuden suunnittelusta, moottoripyörällä Alppien yli sekä liikennemääräyksistä motoristeille.

Yli 3,5 tonnin painoisella matkailuautolla Norjaan
Matkailuautoille tiemaksut tulevat halvemmaksi, jos autoon hankkii AutoPASS- sopimuksen ja "Tag"-lähettimen.

Automatkailijan Via Baltica muistivinkit
Baltia on sekä itsessään matkakohde että reittivaihtoehto matkalla Keski-Eurooppaan ja takaisin.

Miten vakuutukset ovat voimassa Via Balticalla?
Vakuutuksien voimassaolon Via Balticalla voit kätevästi tarkistaa täältä.

Vinkkejä Normandian matkaan
Suunnitteletko matkaa Normandiaan? Lue Autoliiton käyntikohdevinkit ja parhaat paikat täältä!

Saksan polttoaineiden hinnat
Mikä on edullisin viikonpäivä tankata Saksassa ja mistä löytää vaihtoehtoja kalliille huoltoasemille?

Polttoainehinnat Euroopassa
Kattava lista polttoainehinnoista Euroopassa. Hinnat ovat arvioita, sillä hinnat muuttuvat usein.

Auton vuokraus
Autonvuokrauksen ABC! Hyödyllistä tietoa vuokrauksen perusperiaatteista sekä mm. vakuutussanastoa.