Matkan suunnittelu

Euroopassa autoilevan on hyvä selvittää, mitä asiapapereita ja varusteita tulee ottaa mukaan matkalle. Vaatimukset ovat osittain yhteneväisiä, mutta vaihtelevat myös maittain. Myös liikennesäännöt, teiden kunto ja ajokulttuuri poikkeavat usein totutusta. Ennen matkaa tapahtuva huolellinen suunnittelu on tärkeä osa kokonaisuutta. Lue vinkkimme onnistuneen matkan suunnitteluun.

Tarvittavat asiapaperit ja varusteet

Tarvittavia asiapapereita matkalle ovat suomalainen ajokortti, passi tai henkilötodistus, eurooppalainen sairaanhoitokortti Kelasta ja valtakirja, jos kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana eikä haltijana. Osamaksulla ostetun auton omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle.

Uusien autojen rekisteröintitodistus on nykyisin sähköinen. Kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille, tulee autossa olla mukana paperisen rekisteröintitodistuksen I-osa, jonka voi tilata Traficomista tai hakea rekisteröiviltä katsastustoimipaikoilta. Kansainvälistä ajokorttia ei vaadita yhdessäkään Euroopan maassa, mutta suositeltava asiakirja se on muun muassa Venäjällä autoiltaessa.

Monissa maissa pakollisina varusteina ovat ensiapulaukku, palosammutin ja heijastinliivi kaikille matkustajille.

Vakuutukset kuntoon

Tarkista vakuutusten korvaavuuskäytännöt ennen matkaa.

Liikennevakuutuksen osalta suomalaisen ajoneuvon liikennevakuutus on voimassa ETA-maissa paremman korvaavuuden periaatteella. Vakuutusyhtiön vihreää korttia suositellaan aina Pohjoismaiden ulkopuolelle mentäessä. Kaskon voimassaolo eri maissa kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä. Autovakuutuksen (kasko) voimassaoloa, etenkin varkausvakuutusta, voi olla rajoitettu ja/tai omavastuuosuutta korotettu Baltian maissa. Vakuutusturva on tarkastettava etukäteen omasta vakuutusyhtiöstä.

Matkavakuutusten sisällöissä on paljon yhtiökohtaisia eroja. Siitä syystä on tärkeä tarkistaa ennen matkaa, mitä vakuutuksesi korvaa. Matkavakuutus ei välttämättä korvaa matkan peruuntumista tai keskeyttämistä esimerkiksi epidemian takia.

Valmistaudu automatkaan – pakkaa auto järkevästi

Auto kannattaa huollattaa ennen pitkälle matkalle lähtöä. Öljyt ja öljynsuodattimet olisi hyvä vaihtaa ja renkaiden ilmanpaine tarkistaa tavallista suuremmalle kuormalle sopivaksi. Rengasrikot aiheutuvat usein liian alhaisesta rengaspaineesta, joka johtuu auton kuormaamisesta täyteen. Tavaroiden pakkaamiseen on myös syytä kiinnittää huomiota. Auto tulee kuormata niin, että kaikkein raskaimmat tavarat ovat tavaratilassa auton takaselkänojassa kiinni. Kun auton pakkaa hyvin, ohjattavuuskin säilyy. Tavarat pitää kiinnittää niin hyvin, että ne kestävät äkkijarrutuksen.

Liikaa tavaroiden esillä pitoa kannattaa välttää myös siksi, ettei auto houkuttele varkaita vaikkapa kahville pysähdyttäessä. Paikallisiin liikennesääntöihin on hyvä tutustua etukäteen. Tietyt asiat huomioon ottamalla voi välttää reissun jälkeen postiluukusta kolahtavat sakkokirjeetkin.

Autoilijan muistilista

Henkilökohtaiset asiapaperit ja todistukset

• Passi tai vaihtoehtona henkilötodistus, joka on voimassa: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari ja Viro. (Poliisilta)
  • Viisumit tarvittaessa (maiden edustustoista)
  • Lento-, laiva- ja muut matkaliput
  • Hotellivaraukset
  • Rokotuskortti / SOS-kortti, allergiapassi
  • EU:n sairaanhoitokortti (Kelasta)
  • Matkustaja- ja matkatavaravakuutus
  • Kotivakuutuksen tarkistaminen. Onko vakuutus voimassa Pohjoismaiden ulkopuolella kotoa poissa olevalle omaisuudelle?
  • Ajokortti (Kansainvälinen ajokortti Autoliitosta)
  • Valokopiot matkustusasiakirjoista, matkalipuista, varauksista jne., passikuvia
  • Luottokortit, käteiset valuutat
  • Kartat ja opaskirjat esim. AL-kaupasta
  • Camping key Europe -leirikortti (Autoliitosta)
  • Kansainvälinen hostellikortti (Hostellijärjestön verkkokaupasta)

Ajoneuvon asiapaperit ja tarvikkeet

• Vihreä kortti
  • Vahinkoilmoitus liikenneonnettomuuksien varalle (suomenkielinen riittää – vakuutusyhtiöstä)
  • Todiste ajoneuvovakuutuksesta (kaskosta)
  • Rekisteröintitodistus, osa I eli tekninen osa
  • Valtakirja (jos ajaa autolla, jonka rekisteröintitodistuksessa oma nimi ei näy omistajana eikä haltijana) (esim. Autoliitosta)
  • FIN-tunnus – myös EU-maissa, jos autossa ei ole virallisia EU-kilpiä
  • Sammutin (monessa maassa pakollinen varuste)
  • Heijastava varoitusliivi (pakolliset: monessa maassa pakollinen varuste)
  • Ensiapulaukku (pakolliset: monessa maassa pakollinen varuste)
  • Adapteri sähköpistoketta varten
  • Tiemaksut moottoripyöriltä ja/tai henkilö-/matkailuautoilta
  • Matkareitin suunnittelu

Jos automatkaan on aikaa käyttää vain viikko, voi silloin hyvin piipahtaa naapurimaissa.

Ruotsista poiketa Tanskaan ja ajaa vaikkapa Oslon kautta takaisin. Norjan ajaminen pohjoisesta etelään on viikossa liian suuri urakka. Matkaa hidastavat kapeat tiet ja monet vuonojen ylitykset. Baltian kautta Itämeri kiertäen on mahdollista, jos palaa autolautalla Saksasta.  Pohjoiseen haluava ehtii käydä viikossa Nordkapissa.

Kahden viikon lomalla autoilee jo Norjan läpi ja näkee myös Ruotsia ja Tanskaa. Keski-Eurooppaan haluava näkee Saksaa ja voi käydä myös Belgiassa saakka.
    Jos matkan suuntaa Baltian kautta Puolaan, ovat Tšekki ja Slovakia saavutettavissa, kun tullaan Saksan kautta takaisin. Kahdessa viikossa ehtii myös nähdä Englantia, kun sovittaa lauttayhteydet oikein.
    Tanskasta pääsee Englantiin ja palata voi vaikka Norjan kautta.

Kolme viikkoa autoilulomaansa käyttävä ehtii jo saada olennaista irti. Autoilulomallahan voi yhdistää useita erilaisia lomia: kuntoloman vaelluksineen, kulttuuriloman museoineen ja vaikkapa viikon rantaloman. Silloin käydään jo Välimeren pohjoisrannoilla. Matkan voi tehdä niin, että käyttää menomatkaan viikon ja sovittaa siihen esimerkiksi aktiviteetteja Alpeilla ja viettää toisen viikon Välimeren rannalla tehden sieltä sopivia tutustumismatkoja ympäristöön. Tulomatkalla voi ottaa mukaan kiinnostavan kaupungin tai nähtävyysseudun. Keski-Euroopassa on lukemattomia matkailuteitä, jotka on laadittu kiintoisien, yleensä saman linjan nähtävyyksien kautta.

Jos ei halua olla koko viikkoa paikallaan, rannalla ehtii kolmessa viikossa tutustua Espanjaan. Ranskan kautta voi mennä Englantiin ja sieltä Irlantiin ja tulla Norjan kautta takaisin.

Neljän viikon loman autoillen viettävä ehtii ottaa mieleisensä reitin alueelta, joka ulottuu Etelä-kreikkaan, Italian eteläosiin, Gibralttarille ja siitä vähän Afrikan puolelle. Tässäkään ajassa ei saa syyllistyä liikaan ajamiseen. On pidettävä riittävän pitkiä taukoja ja olla muutama päivä paikallaan.

Jos määränpää on esimerkiksi Turkissa, jonne halutaan päästä mahdollisimman nopeasti ja autoa ajavat tottuneet kuljettajat, eikä matkalla haluat nähdä enemmälti, taittuu matka alas jopa alle viikossa.

Hyviä verkkolinkkejä reittisuunnitelman tekemiseen:

ViaMichelin -reititysohjelma

Google maps

Miten usein on hyvä pitää taukoja matkan aikana?

Ajomatkan aikana on suositeltavaa pitää viiden minuutin tauko aina kahden tunnin ajon jälkeen. Viimeistään viiden tunnin yhtämitaisen ajamisen jälkeen tulee pysähtyä puolen tunnin ajaksi. Myös kevyitä aterioita pitäisi nauttia säännöllisin väliajoin, 3 – 4 tunnin välein. Oikea ruokailurytmi ja kuitupitoinen ravinto pitävät vireyden yllä paremmin kuin kahvi.

Hyviä taukojumppa-ohjeita autolijalle löytyy Liikenneturvan sivuilta.

• Autovarkauksia tapahtuu Euroopassa vuosittain lähes miljoona. EU-maiden rikollisuuteen voi tutustua Europolin verkkosivuilla. Autovarkaudet ovat vähentyneet pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.

Automatkalla ei kannata olla liian sinisilmäinen, sillä rikollisilla on monia konsteja matkailijoiden pään menoksi. Eri maissa varkausmuodot hieman vaihtelevat.  Röyhkeimpiä ovat renkaisiin reikiä tekevät rikolliset. Matkailijan ajoneuvon renkaaseen tehdään viilto tai pisto vaikkapa huoltoaseman pihalla ja sitten ajetaan perään ja halutaan ”avuliaana Aatuna” auttaa matkamiestä vahingon selvittämisessä. Yksi rosvo puhuttaa matkalaisia ja toinen noukkii sillä aikaa arvotavaraa matkailijan ajokista. Tämän vuoksi on aina syytä olla epäluuloinen, jos joku ulkopuolinen elehtii siihen malliin, että matkailijan autossa olisi joku vika. Matkailijan ei pidä pysähtyä, vaan jatkaa matkaansa esimerkiksi seuraavalle huoltoasemalle asti. Jos ajoneuvosta on pakko astua ulos, pitää auto lukita heti ja soittaa välittömästi apua paikalle. Eri maiden hätä- ja/tai poliisinumerot on hyvä olla valmiiksi tallennettuina matkapuhelimeen. Jonkun matkustajista on syytä pysyä autossa sisällä kaiken aikaa.

Suurkaupungeissa tapahtuu usein varkauksia liikennevaloissa seistessä. Kun odotellaan valon vaihtumista, ohi ajaa mopolla tai skootterilla pitkäkyntinen, joka sieppaa matkailijan autosta käsilaukun tai muuta arvokasta. Tämän vuoksi on syytä pitää aina ajon aikana kaikki ovet ja tavarakontti lukittuina. Myös ikkunat kannattaa sulkea.

Pysäköidystä autosta arvoesineitä rohmuavien varkaiden varalta pitää auto aina lukita. Autoa ei kannata pysäköidä pimeään ja yksinäiseen nurkkaan. Arvoesineitä ei pitäisi olla autossa näkyvissä, vaan ehdottomasti lukon takana esimerkiksi hansikaslokerossa tai tavarakontissa. Rahat ja tärkeät paperit on paras pitää ihoa vasten, esimerkiksi kaulapussissa tai rahavyössä.

Jos joutuu ryöstön tai huiputuksen uhriksi, malttia ei pidä menettää. Vaaraan joutunut voi yrittää kiinnittää ohikulkijoiden huomiota auton äänimerkillä tai huutaen. Varkaita ei kuitenkaan pidä ärsyttää. On parempi antaa rosvolle rahat, muut arvoesineet tai jopa koko auto kuin oma henkensä.

Muita turvaohjeita:

• Arvokkaat korut on paras jättää kotiin turvalliseen säilöön.
    • Myös kalliin autoradion voi jättää kotiin ja ottaa matkalle mukaan halpamallin.
    • Kaikista auton papereista ja omista matkustusasiakirjoista kannattaa ottaa valokopiot mukaan matkalle. Jos alkuperäiset katoavat, on kopioista hyötyä korvikepapereiden hankkimisessa.
    • Vierailumaiden hätä- ja muut hälytysnumerot kannattaa tallentaa matkapuhelimeen ennen matkaa.
    • Luottokorttien kuoletusnumerot on myös syytä tallentaa.
    • Suomen edustustot ulkomailla
    • Rahat ja arvopaperit kaulapussiin tai rahavyöhön. Olkalaukun varas repäisee helposti omistajaltaan. Käteistä rahaa kannattaa pitää vain pieniä summia mukanaan ja lisäksi rahat voi kätkeä useisiin eri paikkoihin.
    • Matkatavarat on paras kuljettaa tavarakontissa. Etu- tai takapenkillä olevat matkatavarat houkuttelevat varkaita. Jos mahdollista, ajoneuvoa ei pidä jättää mihinkään vartioimattomaan paikkaan.
    • Jos joku puhuttelee sinua pysäköintipaikoilla, huoltoasemilla tai muilla vastaavilla, ole tarkkana. Puhuttelija saattaa kysyä tietä tai vihjailla autossasi olevan jotain vikaa. Huiputuksen juoni on, että yksi jututtaa matkailijaa ja sillä aikaa toinen yrittää napata jotain arvokasta matkailijan autosta.
    • Ajon aikanakin huijarit yrittävät viittilöidä autossasi muka olevan vian takia. He yrittävät saada sinut pysähtymään. Rosvot saa usein loittonemaan, kun näyttää heille matkapuhelinta ja antaa ymmärtää soittavansa sillä poliisille.
    • Auto kannattaa tarkastaa jokaisen levähdystauon jälkeen. Onko siinä jotain vahinkoja, erityisesti renkaissa.
    • Rengaspaineet on syytä tarkistaa. Rosvot ovat saattaneet pistää renkaan niin, että se tyhjenee vasta ajon aikana. Kun matkailija pysähtyy, ilmaantuvat avuliaat rosvot kuin tyhjästä. Toinen alkaa auttaa matkailijaa ja toinen nappaa arvotavaraa yleensä lukitsemattomasta autosta. Jos siis joutuu pysähtymään tienvarteen, virta-avain on otettava pois virtalukosta ja auto on lukittava.
    • Moottoriteiden huoltoasemilla on hyvä tarkkailla henkilökunnan touhuja. Muuten voi tulla ostaneeksi esim. tuulilasinpyyhkijät, vaikkei niitä tarvitsisikaan. Tai moottoriöljyä lisätään koneeseen, vaikka öljyä on ihan riittävästi. Laskua maksettaessa pitää luopua setelistä vasta silloin, kun myyjä on antanut vaihtorahat tiskille.
    • Jos maantierosvot hyökkäävät kimppuun, on soitettava nopeasti matkapuhelimella vierailumaan poliisin hälytysnumeroon. Jos tilanne on kriittinen, on paras luopua arvoesineistä mieluummin kuin riskeerata oma henkensä. Itsepuolustukseksi ei missään tapauksessa saa käyttää asetta. Useimpiin maihin ei edes saa tuoda asetta mukanaan.
    • Lukitse auton ovet, kun ajat suurkaupunkien halki. Liikennevaloissa ikkunat saavat olla korkeintaan parin sormen leveyden verran auki. Monelta matkailijalta on ryöstetty käsimatkatavaraa avoimen ikkunan kautta.
    • Perillä matkakohteessa on siirrettävä matkatavarat pois autosta. Arvoesineet ja –paperit on paras jättää hotellin säilytyslokeroon.
    • Kaupunkien matkailukohteisiin tutustuttaessa auton turvallisin pysäköintipaikka on vartioitu pysäköintialue tai –halli. Vaihtoehtoisesti auton voi jättää majapaikan pysäköintipaikalle ja käyttää julkisia kulkuneuvoja tai taksia.
    • Suuria ihmismassoja on syytä välttää. Niissä liikkuu taskuvarkaita, jotka ovat niin nopeita ja taitavia, ettei uhri huomaa varkaudesta yhtään mitään.
    • Yöpymiseen – erityisesti matkailuajoneuvolla – ei pidä käyttää vartioimattomia pysäköintipaikkoja. Suositeltavaa on yöpyä leirintäalueilla.
    • Jos leirintäalueyöpyminen ei ole mahdollista, tässä muutamia turvavihjeitä:
      • Ovat ja ikkunat tulee pitää suljettuina. Katossa oleva tuuletusluukku riittää raittiin ilman saamiseksi.
      • Ohjaamon ovet voi salvata kiristysvyöllä tai ketjulla, jonka voi vetää ovenkahvojen, selkänojien jne. kautta.
      • Varashälytin ja mahdolliset ovivarmistimet pitää kytkeä päälle/aktivoida.
      • Jos mahdollista, yöpymispaikka voisi olla suurella ja vilkkaalla, esimerkiksi ravintolan, pysäköintipaikalla.
      • Matkailuautossa kannattaa jättää virta-avain virtalukkoon. Matkailuauto pysäköidään siten, että paikalta pääsee ajamaan suoraan pois ilman ohjailuliikkeitä. Renkaiden alle ei pidä laittaa seisontatukia.

Ulkoministeriö tiedottaa maittain eri maiden yleisestä matkustusturvallisuudesta – UM:n matkustustiedotteet.

• Matkan katkeaminen pienenkin ongelman takia voi aiheuttaa yllättävän ison kustannuksen ja vaivan. Autoliiton Plus- ja Premium -jäsen saa matkanjatkamispalvelut veloituksetta, mikä antaa mielenrauhaa ja säästää ongelman sattuessa kohdalle tuntuvia summia rahaa.

Plus-jäsenyys on henkilökohtainen eli jäsenen ei tarvitse olla liikkeellä omalla autollaan. Riittää, että on mukana ajoneuvossa kuljettajana tai matkustajana. Palvelu on voimassa ulkomailla alle 15 vuotta vanhoille Suomeen rekisteröidyille, korkeintaan 4000 kg painoisille ajoneuvoille.

Tarkat ehdot Plus- ja Premium -jäsenyyksistä.

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Tiepalvelunumerot löytyvät jäsenkortista ja/tai Autoliiton Applikaatiosta.

On hyvä selvittää ennen soittamista:

• tarkka sijaintisi
    • ajoneuvon rekisteritunnus
    • Autoliiton jäsennumero (löytyy jäsenkortista/ Autoliiton Applikaatiosta)
    • syy matkan keskeytymiseen tai ajoneuvon oireet
    • HUOM! Jos olet ulkomailla lisää +358 ja ensimmäinen numero pois.

Autoliitolla on FIA:an kuuluvia sisarjärjestöjä ympäri maailmaa. Useimmilla on joko omia tiepalveluyksiköitä tai yhteistyökumppaneita, jotka avustavat konerikkoisia. Ulkomailla palvelujen sisältö voi vaihdella eri maissa säännösten tai olosuhteiden vuoksi.

Ilman Autoliiton jäsenyyttä tiepalveluavustus maksaa esimerkiksi Itävallassa päivällä 161 euroa ja yöllä 211 euroa. Ranskassa tulee sikäläisten määräysten vuoksi käyttää moottoriteiden varrelle asennettuja SOS-hätäpuhelimia (määräys koskee kaikkia, myös Autoliiton jäseniä).

Jos jäsenellä ei ole Plus- tai Premium-jäsenyyttä, ja jos ajoneuvossa on osakasko, on syytä tarkastaa omasta vakuutusyhtiöstä, onko autopalveluvakuutus lainkaan voimassa Pohjoismaiden ulkopuolella – eli saako esimerkiksi hinauskuluista lähimmälle korjaamolle korvausta mistään.

Monissa maissa on määräyksenä ilmoittaa liikenneonnettomuudet poliisille. Muutamissa maissa ilmoitus täytyy tehdä, jos kyseessä on henkilövahingot tai tietyn summan ylittävät omaisuusvahingot. Autoillen Euroopassa –kirjasta sekä Matkakohteet -sivuilta löytyvät tarkemmat määräykset.

Ulkoministeriön päivystys

Hätätilanteessa tulee ottaa yhteys kohdemaan pelastusviranomaisiin. Jos tarvitset konsuliapua, ota yhteyttä Suomen ulkomailla olevaan edustustoon tai ulkoministeriöön Helsingissä. Ulkoministeriön päivystys palvelee ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

Ulkoministeriön päivystysnumero 24/7: +358 9 1605 5555 (puhelut tallennetaan). Lisätietoa UM:n sivuilla.

Edustustojen konsulipalvelut

Edustustojen velvollisuutena on neuvoa, ohjata ja auttaa konsulipalvelun saajaa edistämään omatoimisesti asiaansa. Edustustot palvelevat myös hädänalaiseen asemaan ulkomailla joutuneita henkilöitä. Konsulipalvelujen palvelut.

• Matkustustiedotteet

Ulkoministeriön matkustustiedotteet sisältävät pitkän aikavälin tietoa maan tai alueen yleisestä turvallisuustilanteesta. Tieto on tarkoitettu matkustajan oman päätöksenteon tueksi.Tiedotteita julkaistaan niistä maista, joissa Suomella on edustusto tai joista edustustot muuten pystyvät hankkimaan luotettavaa tietoa.

UM:n matkustustiedotteet.

Matkustusilmoitus

Ulkoministeriö suositteleen ulkomaille ja erityisesti riskialttiille alueelle matkustavalle matkustusilmoituksen tekemistä matkustusilmoitus.fi-palvelussa.

• Vihreän kortin antaa liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö. Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille.

Seuraaviin maihin vihreän kortin hankkiminen on suositeltavaa:

Alankomaat, Andorra, Belgia, Bosnia ja Hertsegovina, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti, Italia (myös San Marino ja Vatikaani), Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros*, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska (myös Monaco), Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia**, Slovakia, Slovenia, Sveitsi (myös Liechtenstein), Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro

* Huomio: Vihreä kortti on voimassa vain Kyproksen tasavallan hallituksen valvonnan alaisilla alueilla.

** Huomio: Vihreä kortti ei ole voimassa Kosovon alueella, joten Kosovoon mentäessä on ostettava siellä voimassa oleva liikennevakuutus.

Seuraavissa maissa vihreä kortti on pakollinen:

• Albania, Azerbaidzan, Iran, Pohjois-Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä.

Mikäli edellä olevan luettelon maihin mentäessä vihreää korttia ei ole tai sen voimassaoloaika on umpeutunut, vierailtavan valtion rajalta on ostettava ns. rajaliikennevakuutus.

Venäjä

Liikennevakuuttamisen vihreä kortti -sopimukset on irtisanottu Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa. Sopimusten 12 kuukauden irtisanomisaika alkoi 1.6.2022 ja päättyy 31.5.2023. Irtisanomisajan päätyttyä vihreiden korttien voimassaolo Venäjällä ja Valko-Venäjällä lakkaa.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

• Matkapuhelin ja kotimainen liittymä toimii yleensä ulkomailla ilman erityistoimia. Matkapuhelin etsii automaattisesti sen operaattorin verkon, jonka kanssa kotimaan operaattori on tehnyt roaming- eli verkkovierailusopimuksen.

Verkkovierailut EU-maissa

Euroopan unionin verkkovierailusäännöt tarkoittavat, että verkkovierailupalveluja on mahdollista käyttää joko kotimaisilla hinnoilla tai pienellä lisämaksulla. Lisämaksulla on aina säännelty enimmäismäärä.

Lisätietoa Traficomin sivuilla.

• Yleiseurooppalainen sääntö maksimikorkeudesta on olemassa. Muissa EU-maissa on EU-asetuksiin perustuvat yhteneväiset mitta- ja massamääräykset, mutta Suomi ja Ruotsi ovat saaneet jo silloin, kun maat olivat neuvottelemassa EU:n jäsenmaiksi tulemisesta, erivapauksia ajoneuvojen mittojen suhteen.

Euroopan parlamentin liikenneasioita käsittelevässä valiokunnassa (TRAN) on käsitelty raskaan kaluston mitta- ja massadirektiiviä vuonna 2014. Valiokunnan ratkaisussa sallittiin yhä myös neljän metrin ylittävä ajoneuvokorkeus Suomen ja Ruotsin kesken sekä mm. Britannian ja Irlannin välillä.

Ajoneuvojen tekniset vaatimukset ovat valtaosin peräisin EU-lainsäädännöstä, mutta merkittävässä roolissa ovat myös kansalliset säädökset, jotka koskevat mm. ajoneuvojen käyttöä tiellä, rekisteröintiä, katsastusta ja verotusta.

EU:n lainsäädännössä on erikseen mitta- ja massarajoitukset kaikille ajoneuvoluokille.

Linkki kuorma- ja linja-autojen mittamääräyksiin.

EU:n asetuksista löytyvät myös tyyppihyväksyntävaatimukset:

Komission asetus (EU) N:o 1230/2012, annettu 12 päivänä joulukuuta 2012, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 661/2009 täytäntöönpanosta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen massojen ja mittojen tyyppihyväksyntävaatimusten osalta.

2 OSA (KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOASETUS (EU) 2021/535)

TEKNISET ERITELMÄT

A jakso

Määritelmät ja yleiset säännökset

B jakso

Luokkien M1 ja N1 ajoneuvot

1.1.1. Pituus: 12,00 m.

1.1.2. Leveys:

(a) M1: 2,55 m

(b) N1: 2,55 m

(c) N1: 2,60 m, kun ajoneuvossa on asetuksen (EU) 2018/858 liitteen I lisäyksessä 2 koritunnuksessa 04 tai 05 tarkoitettu lämpöeristetty kori, jonka seinän paksuus on vähintään 45 mm.

C jakso

Luokkien M2 ja M3 ajoneuvot